Najdroższa kawa na świecie
Jakie czynniki wpływają na cenę kawy?
Źródło: coffeebros.com
Przegląd
Jakie czynniki wpływają na cenę kawy?
- Rodzaj
- Rzadkość
- Znany producent
- Nagrody
- Proces
Czy droższe kawy smakują lepiej?
- Na co zwrócić uwagę przy ocenie drogiej kawy?
Kto kupuje drogie kawy?
Jakie czynniki wpływają na cenę kawy?
Rodzaj:
Specyficzny rodzaj lub odmiany są poszukiwane od samego początku ze względu na oczekiwaną jakość i profil smakowy naparu. Ale co to jest rodzaj, można zapytać? Rodzaj, w prostych słowach, oznacza, że roślina lub odmiana występuje naturalnie na wolności. Ci, którzy piją wino, znają terminy takie jak Merlot i Pinot Noir, nie są to tylko wymyślne nazwy dla wina, ale rodzaje winogron używanych do jego produkcji.
Kawa pochodzi z dwóch głównych gatunków roślin, C. arabica i C. canephora (często określanej jako Robusta). Gatunki roślin dzielą się na podgatunki lub odmiany. Główna różnica między rodzajem a odmianą polega na tym, że odmiany to podgatunki produkowane przez techniki ogrodnicze lub rolnicze i nie występują zwykle w populacjach naturalnych.
Rodzaj Coffea ma ponad 120 gatunków, z których wiele jest bardzo pożądanych, takich jak odmiana Gesha. Gesha to przykład kawy, która jest poszukiwana ze względu na wysoką jakość naparu i delikatne nuty smakowe. Odmiana Gesha pochodzi z lasów kawowych Etiopii i stopniowo trafiła do Panamy, gdzie zdobyła większość swojej popularności.
Rzadkość:
Podobnie jak rodzaj, rzadkość niektórych aspektów kawy przyczynia się do wzrostu końcowej ceny.
Producent może tworzyć unikalne partie, zwane mikropartami, które są podsekcjami ich farmy, które mogą różnić się jakością od reszty farmy. Te rzadsze partie kawy są poszukiwane przez importerów i palaczy ze względu na swoje cechy i różnice w procesie w porównaniu do głównych partii. Mikroparty są droższe, ponieważ są identyfikowane jako unikalne w stosunku do reszty farmy. Są one zbierane i przetwarzane osobno od głównych partii, co znacznie podnosi ceny.
Innym czynnikiem wpływającym na rzadkość jest pochodzenie, a doskonałym przykładem jest Jemen. Jemen był kiedyś jedynym krajem eksportującym kawę na świecie, a obecnie stanowi tylko 0,1% obecnej całkowitej podaży. Jeśli chcesz zgłębić historię kawy jemeńskiej i producentów, Qima Coffee i Foundation to świetne miejsca na początek.
Farmer i Producent:
Uwierz lub nie, w tej branży istnieją „celebryci farmerzy”, którzy uzyskują wyższe ceny niż mniej znani producenci. Dostęp do szerszego rynku, liczne nagrody, marketing bezpośredni i dobrze zbudowana marka definiują słynnego producenta. Nie oznacza to, że kawa z renomowanej farmy jest gorsza; często jest wyceniana wyżej niż inne ze względu na jakość. Można to porównać do koszulki, którą nosisz w porównaniu do podobnej jakości, ale od high-fashion brandu; częściowo o to chodzi w wycenie.
Nagrody:
Nagroda producenta ma ogromny wpływ na końcową cenę ich partii. Producenci, którzy mają szczęście uczestniczyć w takich konkursach jak Cup of Excellence czy aukcja Colombia Land of Diversity, mogą spodziewać się premii na swoich partiach wynoszących nawet 100%.
Cup of Excellence to jeden z najsłynniejszych konkursów kawowych na świecie, gdzie wygrywające kawy są wysyłane na aukcje organizowane przez Alliance for Coffee Excellence. Wygrane kawy niosą ze sobą nagrody, które często przyciągają uwagę ich farmy. Zwycięzcy Cup of Excellence po raz pierwszy traktują to jako przełomowe wydarzenie, nie tylko ze względu na dodatkowe fundusze pozyskane podczas aukcji, ale także na długoterminowy wpływ, jaki przynosi bycie jednym z niewielu w swoim kraju, którzy wygrali ten konkurs.
Proces:
Kolejnym znaczącym czynnikiem wpływającym na ceny jest sposób, w jaki kawa została przetworzona po zbiorach. Większość miłośników kawy zna terminy takie jak kawa naturalna lub myta. Te terminy luźno definiują sposób, w jaki kawa została przetworzona po zbiorach i definiują oczekiwany profil smakowy kawy.
Istnieje wiele unikalnych metod przetwarzania kawy, które mogą być nieznane przeciętnemu konsumentowi kawy. Jedną z takich metod przetwarzania jest fermentacja beztlenowa (fermentacja sucha), zapożyczona z przemysłu winiarskiego. Producenci kawy stosują teraz podobne techniki, aby nadać swojej kawie unikalne profile smakowe i aromaty. Wiele najwyżej ocenianych kaw w ostatnich aukcjach Cup of Excellence było przetwarzanych za pomocą fermentacji beztlenowej.
Istnieje także kawa przetworzona metodą Honeyed, która jest nieco połączeniem metod mytej i naturalnej. Kawa przetworzona metodą Honeyed zachowuje wiele pożądanych cech kawy naturalnej, ale ma znacznie szybszy proces suszenia. Możesz spodziewać się unikalnych profilów smakowych od kawy przetworzonej metodą Honey, takich jak „Mango” Honey Processed Coffee z Finca Idealista z Nikaragui. Ta kawa charakteryzuje się dużą nutą mango dzięki metodzie miodowej, z dodatkami ananasa – wspaniała i wyjątkowa kawa.
Czy droższe kawy smakują lepiej?
Jeśli przyszedłeś tutaj, aby dowiedzieć się, jak smakuje Kopi Luwak (kawa z odchodów kota), to jesteś w złym miejscu. Tylko dlatego, że kawa jest droga, niekoniecznie oznacza, że smakuje lepiej od innych. Jeśli wrócisz do czynników wpływających na cenę kawy, tylko kilka z nich koreluje ze smakiem. Duża część wpływu na cenę wynika z czynników zewnętrznych, które nie mają wpływu na smak. Pomyśl o przykładzie, gdzie twoja koszulka od high-fashion brandu może niekoniecznie lepiej pasować lub lepiej wyglądać niż alternatywa w średniej cenie.
W skrajnych przypadkach, tak, droższa kawa powinna smakować lepiej, ponieważ jakość często podąża za ceną. Bardziej znane odmiany są również uprawiane na wyższych wysokościach i mają tendencję do posiadania bardziej słodkich, subtelnych i delikatnych nut smakowych. Producenci, którzy poświęcają odpowiednią ilość czasu na ocenę i iterację swojego procesu po zbiorach, uzyskują lepsze wyniki i bardziej interesujące/spójne profile smakowe.
Na co zwrócić uwagę przy ocenie kawy pod kątem smaku (nawet drogiej)?
- Informacje o farmie lub producencie: Palarnie kawy, które mogą mówić o producencie, farmie i ich metodach przetwarzania, często oznaczają, że poszli o krok dalej, aby zdobyć tę kawę. Kiedy palarnia może zidentyfikować farmę, oznacza to, że oni lub ich importer mają bardziej bezpośrednią relację z producentem. Świetne relacje prowadzą do innowacji w przetwarzaniu, wymiany pomysłów i ostatecznie lepszej smaku kawy.
- Metoda przetwarzania: Szczegółowy opis metody przetwarzania zwykle oznacza, że producent poszedł o krok dalej w stosunku do standardowych praktyk. Możesz znaleźć informacje o suszeniu na podwyższonych łóżkach, fermentacji 24-godzinnej, podwójnej fermentacji, fermentacji węglowej i tak dalej!
- Pielęgnacja po przetwarzaniu: Pielęgnacja kawy po przetwarzaniu w rzeczywistości zależy od tego, jak kawa opuszcza farmę i dociera do kraju zakupu (ostatecznie do palarni). Fundamentem każdego dobrego programu wysyłkowego jest ten, który obejmuje szczelnie zamknięte worki (GrainPro to jeden, który zawsze szukamy). Worki GrainPro są dodatkową warstwą pod tradycyjnymi workami jutowymi, które pomagają zapobiegać zapachom, pleśni lub gromadzeniu się wilgoci. Dodatkowa warstwa oznacza, że kawa utrzyma swoją jakość i świeżość dłużej niż kawa przybywająca tylko w worku jutowym.
Kto kupuje drogie kawy?
Dla Ciebie, mnie, twojej cioci, mojego sąsiada i każdego, kto może sobie na to pozwolić lub jest zainteresowany poszerzeniem swoich praw do chwalenia się kawą. Droga, etycznie pozyskana i pięknie smakująca kawa może być dla każdego. Choć nie każdy może codziennie cieszyć się kawą za 50 dolarów, warto rozważyć zakup na specjalną okazję lub jako prezent dla przyjaciela miłośnika kawy lub baristy.
Nasi klienci traktują drogie kawy jak dobrą butelkę wina, zazwyczaj kupowane na specjalną okazję dla siebie lub innych! Nie wspominając o tym, że większość dobrze pozyskanych drogich kaw jest droga z jakiegoś powodu, a tym powodem zwykle jest niezapomniane doświadczenie smakowe.
Dział: Biznes
Autor:
Coffeebros.com | Tłumaczenie: Jakub Grochowski - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://coffeebros.com/blogs/coffee/the-most-expensive-coffee-in-the-world