2024-04-11 07:17:10 JPM redakcja1 K

Naukowcy odkryli 4 emocjonalne etapy rozwoju kariery. Na którym etapie jesteś?

To prawdziwy kalejdoskop emocji!

Źródło: Mashable Türkiye


Dzień w biurze może przypominać istny kalejdoskop emocji. W rzeczywistości prawdopodobnie dotyczy to całej kariery zawodowej. Jedno z badań wykazało, że nawet pracownicy zawodów o wysokim prestiżu doświadczają wzlotów i upadków w trakcie swojej kariery zawodowej, przechodząc przez jej cztery różne etapy emocjonalne.

Od nowicjusza podekscytowanego podejmowaniem nowych wyzwań, po doświadczonego eksperta znużonego swoją pracą — wszyscy możemy zobaczyć siebie na jednym z tych etapów. A Ty na którym etapie swojej ścieżki zawodowej jesteś?

W badaniu przygotowanym przez University of Bath, naukowcy przeprowadzili wywiady z 50 prawnikami na różnych szczeblach swojej kariery. Okazało się, że awans na wyższe stanowiska w firmach prawniczych, otwarcie kancelarii czy zostanie jej wspólnikiem stało się głównym celem organizującym całe życie zawodowe.

Dr Stefanie Gustafsson, główna autorka badania, sugeruje, że wysokie wymagania stawiane pracownikom tworzą silne emocjonalne przywiązanie do pracy. "Kariera zawodowa jest pełna emocji. Niektórzy prawnicy, z którymi przeprowadziliśmy wywiady, używali wyrażeń takich jak "miłość", gdy mówili o firmie i odczuwali wielką dumę, gdy awansowali" - mówi dr Gustafsson.

Chociaż pierwotne badanie koncentrowało się na prawnikach, dr Gustafsson uważa, że to, czego się dowiedziała, można w równym stopniu zastosować do prawie wszystkich zawodów. "Wszyscy pracownicy przechodzą przez rollercoaster intensywnych emocji. Tych pozytywnych, jak i negatywnych." – dodaje dr Gustafsson.


Etap 1: Różowe okulary

Według badań, emocje uczestników na początku ich kariery składają się głównie z podekscytowania i niecierpliwości. Na tym etapie menedżerowie i starsi koledzy z firmy są mentorami, przewodnikami i są inspiracją dla młodych pracowników. Jeden z członków kancelarii prawnej spośród respondentów przeprowadzonego przez nas badania stwierdził: "Bardzo zależy mi na opiece nad naszymi młodymi wschodzącymi gwiazdami, a częścią tego jest sprawienie, by poczuli, że nimi właśnie są".

Cel ten ma kluczowe znaczenie od samego początku, dlatego nowi pracownicy uczeni są doceniania ciężkiej pracy, oddania i poświęcenia. Badacze zauważają również, że ludzie na tym etapie zaczynają odkładać swoje życie rodzinne lub towarzyskie na dalszy plan, aby nadać priorytet pracy.

Tymczasem współpracownicy i menedżerowie często zapewniają takim osobom tyle samo wsparcia emocjonalnego, co ich małżonkowie i członkowie rodziny.


Etap 2: Źle nie jest, ale…

Po etapie, na którym wcześniej czuliśmy się docenieni i podekscytowani, nadchodzi etap niepokoju i strachu. Naukowcy odkryli, że emocje ludzi stają się w dużej mierze negatywne. W miarę nasilania się walki o awans, starsi koledzy i menedżerowie, którzy niegdyś byli mentorami i wzorami do naśladowania, stają się "odźwiernymi", którzy blokują drogę ku upragnionemu awansowi.

Naukowcy odkryli, że w kancelariach prawnych, proces w którym pracownicy są wybierani na awans w drodze głosowania przez obecnych już pracowników, jest uciążliwy i stresujący. Wymóg prezentowania swojej osoby, jak i dotychczasowych osiągnięć od jak najlepszej strony w obecności wyżej postawionych kolegów zwiększa stres kandydata.

Czas związany z ubieganiem się o awans lub zmianę stanowiska może być bardzo wyczerpujący. "Przez prawie rok ani razu nie mogłem się zrelaksować", mówi jeden z uczestników naszego badania, opisując ten żmudny proces. Nieudane próby osiągnięcia awansu mogą prowadzić do poczucia dyskomfortu w środowisku pracy a ostatecznie do jej opuszczenia.


Etap 3: Duma z wygranej

Czasami jednak cały ten stres i ciężka praca opłacają się i docieramy do trzeciego emocjonalnego etapu kariery. W końcu odczuwamy dumę i szczęście, że udało nam się wywalczyć upragniony awans.

Po pełnym obaw poprzednim etapie, pojawia się poczucie odniesionego sukcesu. Badacze doszli do wniosku, że na tym etapie pogłębia się emocjonalna więź prawników z firmą, w której pracują.

Na tym etapie czujemy się bardziej związani ze starszymi członkami zespołu i w końcu postrzegamy ich jako „współgraczy”, a nie "odźwiernych”. W tym momencie zaczynamy również nadrabiać zaległości z zaniedbywaną przez nas rodziną i przyjaciółmi!


Etap 4: Dzień jak co dzień

Niestety, ale te wszystkie pozytywne emocje nie mogą trwać wiecznie. Wkrótce szczęście może zostać zastąpione rozczarowaniem. Pomimo włożonego wysiłku i ciężkiej pracy to dla części osób niewiele się zmieniło. Jeden z uczestniczących w badaniu prawników ujął to w ten sposób: "Spodziewałem się przełomu, ale w rzeczywistości otrzymuję tylko większe wynagrodzenie, ale w moim życiu tak naprawdę niewiele się zmieniło".

Ostatecznie prawnicy osiągający czwarty etap skupiają się na szkoleniu nowo przybyłych, młodych członków zespołu. Stając się mentorami dla następnego pokolenia, rozpoczynają tym samym cały cykl od nowa. Dr Gustafsson podsumowuje, że badanie to powinno być wykorzystywane jako narzędzie do wspierania emocjonalnych potrzeb pracowników w zawodach o wysokim poziomie stresu. Dodaje również: "HR i menedżerowie powinni wspierać pracowników, zwłaszcza w kulturze, w której sukces jest nagradzany, a porażka często piętnowana".

Dział: Praca

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE