2024-03-27 07:33:52 JPM redakcja1 K

Nie wszyscy pracodawcy tolerują wyluzowany język pokolenia Z

Chcąc być sobą, wielu młodych pracowników komunikuje się swobodnie. Nie pasuje to do wszystkich firm, które inaczej postrzegają profesjonalizm.

Pracownicy pokolenia Z mają bardziej swobodne podejście do języka, ale niektórzy pracodawcy twierdzą jednak, że powstrzymuje ich luźna komunikacja. (Getty Images)


 

Kiedy Anna dostała pracę w dziale artystycznym czołowego londyńskiego funduszu hedgingowego tuż po studiach w 2022 roku, była najmłodszym członkiem swojego zespołu o dekadę. Niezrażona różnicą wieku Anna, która ukończyła szkołę z najlepszym wynikiem w swojej klasie, bardzo chciała uczyć się od współpracowników. Wspomina, że ​​ich opinie były w większości pozytywne, natomiast pozostała jedna kwestia: jej szef stwierdził, że jej swobodny język i nieformalny sposób bycia podważają jej wiarygodność.

Odrzuciła to. ,,Miałam dobre relacje z klientami - myślę, że lepiej jest mieć przyjemne nastawienie niż być surowym’’ - mówi Anna, obecnie dwudziestokilkuletnia. ,,Prezentowałam się dobrze i myślałam, że to wystarczy’’.

Jednak po czterech miesiącach pracy została zwolniona. Jej menadżer jako przyczynę podał jej ,,brak profesjonalizmu’’, w tym częste używanie słów wypełniających zdania. Przełożony Anny stwierdził, że nie sprawia wrażenia ,,inteligentnej’’ osoby, która powinna pracować w czołowym funduszu hedgingowym, a jej zachowanie nie pasuje do wizerunku firmy.

Anna była załamana. ,,Nikt mi wcześniej nie powiedział, co mam mówić, a czego nie. Wszyscy w moim wieku rozmawiają w ten sposób. Skąd miałam wiedzieć?’’

Starsze pokolenia prawie zawsze patrzyły z góry na młodsze, często twierdząc, że są słabsze, mniej poważne lub mniej przygotowane - zwłaszcza do pracy. Eksperci twierdzą jednak, że obecny spór dotyczący języka pracy pokolenia Z wykracza poza standardowe podziały pokoleniowe. Zamiast tego symbolizuje to, jak bardzo zmieniło się życie i praca w ciągu ostatnich kilku lat - i jest zwiastunem tego, co ma nadejść.


Budowanie napięcia

Gdy nowi pracownicy wchodzą na rynek pracy, stają przed wyzwaniem zdefiniowania swojej tożsamości zawodowej. Częścią tego procesu jest ustalenie, jak się zachowują, zarówno poprzez styl mówienia, jak i ogólne maniery. W ubiegłych latach zadanie to zwykle nie było takie trudne. Miejsce pracy tradycyjnie wymagało pewnego rodzaju formalności, w ramach których oczekuje się od pracowników przestrzegania ustalonych norm określonych przez starszych przywódców.

Młodsi ludzie często czerpią wiadomości z mediów społecznościowych, zapoznając ich z językiem potocznym. (Getty Images)


Jednak te stare sposoby - które ustanawiają w dużej mierze jednorodną kulturę pracy - nie odpowiadają nowemu pokoleniu pracowników, którzy cenią indywidualność. Rozwój pracy zdalnej po pandemii i zacieranie się granic między życiem osobistym a zawodowym przyczyniły się również do zmiany w kierunku mniej formalnego środowiska pracy.

,,Dzięki nowym technologiom i zmieniającym się wartościom młodsi ludzie coraz częściej chcą, aby ich tożsamość zawodowa i osobista były takie same’’ - mówi Christopher G Myers, adiunkt w Johns Hopkins Carey Business School w USA oraz stypendysta Akademii Zarządzania. ,,Nie chcą mieć fałszywego głosu i osobowości w pracy. Chcą być naturalni - chcą być sobą’’.

Dla niektórych członków pokolenia Z przekonanie, że muszą przestrzegać cudzych standardów, wydaje się sztuczne i sprzeczne z wyznawanymi przez nich wartościami, takimi jak autentyczność i wyrażanie siebie - mówi Michelle Ehrenreich, która kieruje programem komunikacyjnym w Questrom School of Business na Uniwersytecie Bostońskim w USA. ,,Nadchodzącemu pokoleniu powiedziano: ,,Bądź sobą! Jesteś sobą i jesteś wspaniały!’’ Kiedy jednak rozpoczynają pracę w bardziej korporacyjnym środowisku, pojawia się napięcie’’ - mówi. 

Wdrożenie tych postaw i doświadczeń w pracy oznacza bezpośrednie przełamanie konwencji rządzących miejscami pracy od dziesięcioleci. Lecz nie tego szuka większość pracodawców - firmy zazwyczaj nie chcą, aby pracownicy byli ,,nieumalowani’’ w miejscu pracy - przytacza Ehrenreich. Zamiast tego oczekuje się od pracowników mówienia i zachowywania się w sposób zgodny z kulturą organizacji.

Może to być szczególnie trudne dla pokolenia Z, z którego wielu nie posiada profesjonalnego słownictwa poprzednich pokoleń. Wychowanie pokolenia Z w mediach społecznościowych sprawiło, że wiele osób ma ograniczony dostęp do formalnej komunikacji - zaznacza Caroline Goyder, londyńska konsultantka ds. komunikacji i mowy, która szkoli klientów korporacyjnych.

,,Nadchodzącemu pokoleniu powiedziano: ,,Bądź sobą! Jesteś sobą i jesteś cudowny!’’ Kiedy jednak rozpoczynają pracę w bardziej korporacyjnym środowisku, pojawia się napięcie’’ - Michelle Ehrenreich

Zamiast na przykład oglądać lub słuchać głównych nadawców wiadomości w bardziej formalnym stylu, dorastali oni wśród różnorodnych wpływowych osób w mediach społecznościowych - mówi. W Stanach Zjednoczonych dane Pew Research Center z końca 2023 r. pokazują, że mniej więcej jedna trzecia dorosłych w wieku poniżej 30 lat regularnie otrzymuje wiadomości z TikToka. ,,Influencerzy zwykle używają ciepłego, przyjaznego tonu i nieformalnych, energetyzujących wzorców wypowiedzi, takich jak podnoszące na duchu rozmowy, aby sprawiać wrażenie bardziej przystępnych’’ - zaznacza Goyder - jest to dalekie od języka pokolenia wyżu demograficznego, pokolenia X, a nawet miejsca pracy z pokolenia millenialsów.

Odłączenie stanowi problem dla najmłodszych pracowników. Chociaż standardy komunikacji mogą różnić się w zależności od branży, wielkości firmy i roli, Ehrenreich twierdzi, że w wielu sytuacjach pewne tradycyjne zasady postępowania zawodowego pozostają niezbędne.

Niektóre dane pokazują, że sukces zawodowy zależy od osobistego dopracowania. Badanie z 2018 r. opublikowane w Harvard Business Review wykazało, że słaba prezencja kadry kierowniczej i zły styl komunikacji to dwa najważniejsze czynniki, które mogą zahamować rozwój kariery. Mimo że od czasu przeprowadzenia tego badania miejsce pracy uległo zmianie, Ehrenreich uważa, że ​​wnioski te są nadal bardzo aktualne. Aby pomóc młodym ludziom odnieść sukces w zatrudnieniu, współpracuje ze studentami Uniwersytetu Bostońskiego, aby udoskonalić ich umiejętności komunikacyjne, koncentrując się na tonie, eliminując słowa wypełniające i poprawiając kontakt wzrokowy, a także postawę i mowę ciała.

Choć prawdą jest, że nieformalne podejście w miejscu pracy może pomóc w budowaniu relacji, natomiast jeśli pracownicy będą postrzegani jako zbyt nieformalni, może to mieć odwrotny skutek. (Po prostu zapytaj Anny). ,,Nie można kierować komitetem ani podejmować trudnych, poważnych decyzji bez równoważenia siły i serdeczności, formalności z przystępnością oraz zadaniami i relacjami’’ - mówi Goyder.

Być może pokolenie Z nie będzie musiało się zmieniać, aby odnieść sukces w miejscu pracy, ale na razie może chcieć zmienić swój język. (Getty Images)


Która strona wygrywa?

Chociaż pokolenie Z nadal będzie musiało znać tradycyjny język ,,profesjonalny’’ - i na razie muszą się go trzymać, przynajmniej jeśli chcą zachować pracę - w zmieniającym się świecie pracy problem nie jest czarno-biały.

W następstwie pandemii zasady ubioru są luźniejsze, godziny pracy bardziej elastyczne, a ludzie częściej pracują z domu. To wszystko oznacza, że ​​komunikacja ewoluuje także w biurach na całym świecie. Ankieta przeprowadzona w Wielkiej Brytanii przez Barclays w sierpniu 2023 r. wykazała, że ​​prawie trzy czwarte respondentów twierdzi, że pokolenie Z zmienia formalności językowe w miejscu pracy.

Swobodny styl mówienia pokolenia Z może być wskaźnikiem nadchodzących zmian zawodowych. ,,Podejście, jakie przyjmujemy do komunikacji międzyludzkiej, stale ewoluuje’’ - mówi Myers. Zmiany te mogą powoli wprowadzać się do miejsca pracy, ale Myers twierdzi, że często ,,pozostaje w tyle i wolniej przyswaja niektóre z tych nowych sposobów bycia’’.

Dodaje, że choć od młodszych specjalistów oczekuje się dostosowania się do standardów zawodowych, a liderzy wyższego szczebla muszą także zdawać sobie sprawę, że konwencje językowe i potrzeby pracowników zmieniają się z biegiem czasu. Liderzy powinni być otwarci na przyjęcie mniej formalnego podejścia, które być może pozwoli na bardziej osobistą ekspresję - mówi. Na przykład, mimo że nadal mogą chcieć nadać priorytet formalnościom w zakresie ,,krytycznych momentów komunikacji w pracy’’, mogą również zaistnieć sytuacje, takie jak wewnętrzne czaty lub spotkania zespołu, ,,w których nie można przedstawić tak bezpośredniego uzasadnienia biznesowego, a język policyjny może nie być tego wart’’ - mówi.

,,Nie można kierować komitetem ani podejmować trudnych, poważnych decyzji bez równoważenia siły i serdeczności, formalności z przystępnością oraz zadaniami i relacjami’’ - Caroline Goyder

Z dłuższej perspektywy, w miarę jak przedstawiciele pokolenia wyżu demograficznego i pokolenia X stopniowo oddają stery przywództwa młodszym pokoleniom, a w miejscu pracy może zapanować bardziej swobodny ton. ,,Być może, gdy starsze pokolenia odejdą, wszystko się zmieni’’ - mówi Ehrenreich. ,,Natomiast w tej chwili osoby odpowiedzialne mają oczekiwania, które egzekwują’’.

Jeśli chodzi o Annę, to znalazła pracę w telewizji, która jej zdaniem znacznie lepiej odpowiada jej osobowości i umiejętnościom. Kiedy wspomina swój krótki okres pracy w funduszu hedgingowym, odczuwa mieszaninę zażenowania i oświecenia. ,,Dokonałam wielu autorefleksji’’ - wspomina. ,,Nie powinnam była być zatrudniana, to nie była odpowiednia praca dla mnie’’.

Było to jednak pouczające doświadczenie. Mówi, że w pracy nadal stara się być ,,prawdziwą, autentyczną sobą’’, ale skupia się też na doskonaleniu tego, jak się prezentuje. Aktywnie pracuje nad ograniczaniem wypełniaczy zdań ze swojego słownictwa i zastanawia się, jak najlepiej wykorzystać czas spędzony z kadrą kierowniczą. ,,Jeśli jestem na spotkaniu z kimś starszym, siadam nieco wyprostowana i udoskonalam swój język. Nie zmieniam zasadniczo sposobu, w jaki mówię, ale komunikuję się trochę inaczej’’.

Według Ehrenreicha jest to zdrowe podejście - przynajmniej na razie. ,,Jeśli chcesz pracować w dużej korporacji, musisz umieć dostosować swój styl. Nie chodzi o zmianę tego, kim jesteś, ale o dostosowanie się’’.

Rebecca M Knight jest dziennikarką o bogatej karierze i przyszłości zawodowej z udokumentowanym doświadczeniem w pisaniu felietonów, hitów informacyjnych i analiz w krótkich terminach publikacji, w tym Business Insider, Harvard Business Review i The Financial Times. Posiada umiejętności w zakresie hostingu i produkcji podcastów, wywiadów telewizyjnych i radiowych oraz praktyk SEO. Doświadczony mentor i coach. Niedawno znalazła się na krótkiej liście stypendystów Instytutu Reutersa na Uniwersytecie Oksfordzkim. Absolwent FT i absolwent Wesleyan.

Dział: Praca

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE