2024-09-10 17:42:48 JPM redakcja1 K

Niezadowoleni pracownicy mogą obniżyć globalny PKB nawet o 9%, szacuje Instytut Gallupa

Pracownicy w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie uplasowali się najwyżej spośród wszystkich regionów pod względem zaangażowania w pracę, podczas gdy ci w Europie zajęli najniższe pozycje.

Zdjęcie: FG Trade/E+

Zgodnie z nowym raportem, negatywne emocje pracowników i brak dobrego samopoczucia mogą ostatecznie osłabić zaangażowanie pracowników - i gospodarkę.

Gallup w swoim raporcie State of the Global Workplace szacuje, że niskie zaangażowanie pracowników kosztuje globalną gospodarkę 8,9 biliona dolarów, czyli 9% światowego PKB.

Raport zawiera wyniki najnowszego corocznego badania World Poll, w którym w ubiegłym roku przebadano 128 278 pracowników w ponad 140 krajach.

Sondaż ten wykazał, że około 20% pracowników na całym świecie codziennie odczuwa samotność, złość lub smutek. Średnio 41% twierdzi, że odczuwa stres.

Najbardziej narażeni na poczucie samotności byli młodsi pracownicy (22%), pracownicy, którzy pracowali zdalnie w pełnym wymiarze godzin (25%) i ci, którzy czuli się najbardziej nieaktywni w pracy (31%).

Mimo że praca nie zawsze jest przyczyną negatywnych emocji, pracodawcy nadal powinni być zaniepokojeni. Praca może poprawić lub pogorszyć samopoczucie pracowników.

Z jednej strony, w raporcie Instytutu Gallupa zauważono, że „kiedy pracownicy uważają swoją pracę i relacje zawodowe za ważne, zatrudnienie wiąże się z wysokim poziomem przyjemności i niskim poziomem negatywnych emocji”. Warto zauważyć, że połowa pracowników, którzy są zaangażowani w pracę, ogólnie dobrze radzi sobie w życiu.

Z drugiej strony, naukowcy udowodnili, że brak zaangażowania w pracy może negatywnie wpływać na samopoczucie danej osoby w takim samym stopniu, jak - lub nawet bardziej - brak pracy w ogóle. „Pracownicy, którzy nie lubią swojej pracy są bardziej zestresowani i zmartwieni, a także mają podwyższony poziom innych negatywnych emocji”, napisano w raporcie. „W wielu aspektach dobrego samopoczucia (stres, złość, zmartwienie, samotność), bycie aktywnie niezaangażowanym w pracy jest równoważne lub gorsze niż bycie bezrobotnym”.

Zaangażowani kierownicy pomagają pracownikom się rozwijać

Badanie wykazało, że w ubiegłym roku tylko 23% pracowników było zaangażowanych w pracę, bez zmian w porównaniu z rokiem poprzednim. Instytut Gallupa definiuje zaangażowanego pracownika jako osobę „oddaną i entuzjastycznie nastawioną do swojej pracy. Są „właścicielami”, napędzają wydajność i innowacje oraz popychają firmę do przodu”.

Jednak liczba osób, które stwierdziły, że nie są zaangażowane, wzrosła o 3 punkty procentowe do 62%. Są to pracownicy scharakteryzowani jako „nieprzywiązani do swojej pracy i firmy. Ze względu na to, że ich potrzeby w zakresie zaangażowania nie są w pełni zaspokajane, poświęcają oni swojej pracy czas, ale nie energię czy pasję”.

Zaangażowanie jest najwyższe w tak zwanych organizacjach „z najlepszymi rozwiązaniami”, w których średnio trzy czwarte kierowników i siedmiu na dziesięciu pracowników niebędących kierownikami jest zaangażowanych, twierdzi instytut. Najlepsze metody obejmują nacisk liderów na dobre samopoczucie w pracy i w życiu oraz nadawanie priorytetu zatrudnianiu i rozwojowi kadry kierowniczej.

Kluczową rolę w procesie odgrywają kierownicy. „Kiedy kierownicy są zaangażowani, istnieje większe prawdopodobieństwo, że pracownicy też będą”, czytamy w raporcie. Dodano również, że „biznesy o wysokim poziomie zaangażowania prawdopodobnie odnotują znacznie wyższe samopoczucie pracowników - a także wyższą produktywność, dochodowość i sprzedaż - niż zespoły o niskim poziomie zaangażowania”.

Miejsca, w których pracownicy są najbardziej i najmniej zestresowani

Wyniki dotyczące zaangażowania i dobrego samopoczucia różniły się w każdym z 10 regionów objętych badaniem. W raporcie wskazano, że na przykład Stany Zjednoczone i Kanada wykazały najwyższy odsetek zaangażowanych pracowników (33%) spośród wszystkich badanych regionów; oraz trzeci najwyższy odsetek dobrze funkcjonujących pracowników (53%), za Australią i Nową Zelandią (60%) oraz Ameryką Łacińską i Karaibami (54%).

Stany Zjednoczone i Kanada zajęły również drugie miejsce wśród pracowników doświadczających codziennego stresu (49%), zaraz za Bliskim Wschodem i Afryką Północną (52%).

Z kolei Europa wykazała najniższy poziom zaangażowania wśród pracowników (13%). Azja Południowa uzyskała najniższy wynik pod względem pracowników określanych jako ogólnie dobrze prosperujących (13%). Kraje postsowieckiej Eurazji uplasowały się najniżej pod względem codziennego stresu (19%).

Dział: Praca

Autor:
Jeanne Sahadi, CNN | Tłumaczenie: Klaudia Lorent - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/06/13/success/gallup-workers-economy-lonely-unhappy/index.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE