2025-02-14 10:59:24 JPM redakcja1 K

Obawy dotyczące bezpieczeństwa finansowego rosną, gdy Korea staje się społeczeństwem bezgotówkowym

Bae Young-sook, recepcjonistka informacji turystycznej w centrum Seulu, otrzymuje w ostatnich latach więcej zapytań od zagranicznych turystów, ponieważ nie mogli oni używać gotówki w autobusach ani kawiarniach franczyzowych.

Nowo wydrukowane banknoty o nominale 50 000 wonów piętrzą się w Banku Korei w Seulu, 14 stycznia, przed świętem Nowego Roku Księżycowego, kiedy popyt na gotówkę jest wysoki ze względu na tradycję wręczania dzieciom prezentów pieniężnych.Zdjęcie: Yonhap

„Ci turyści są szczególnie zdezorientowani, gdy przyjeżdżają do Korei zaraz po podróży do Japonii, gdzie gotówka jest preferowana od innych środków płatniczych, częściowo ze względów bezpieczeństwa w przypadku trzęsienia ziemi i innych katastrof” — powiedziała Bae. Niedogodności, których doświadczają zagraniczni goście, wskazują na możliwe wady nadmiernego polegania na płatnościach bezgotówkowych w trakcie szybkiego przejścia Korei na społeczeństwo bezgotówkowe.

Według Banku Korei na przestrzeni lat gotówka stanowiła coraz mniejszy odsetek środków płatniczych używanych przez gospodarstwa domowe. Na przykład udział ten spadł z 38,8 procent w 2015 r. do 32,1 procent w 2018 r. i 21,6 procent w 2021 r. Dla porównania, karty kredytowe i debetowe łącznie stanowiły 37,4 procent środków płatniczych gospodarstw domowych w 2015 r., 52 procent w 2018 r. i 58,3 procent w 2021 r.

Według Koreańskiej Agencji Konsumenckiej gotówka jest coraz rzadziej akceptowana w autobusach w całym kraju po tym, jak rząd metropolitalny Seulu przyjął bezgotówkowy system płatności w autobusach w 2021 r. Dane z Koreańskiej Federacji Banków wykazały, że liczba bankomatów obsługiwanych przez 15 banków komercyjnych w celu wypłaty gotówki również spadła z 36 146 w grudniu 2019 r. do 27 076 w lipcu 2024 r. „Takiemu mniejszemu poleganiu na gotówce powinien towarzyszyć bezpieczniejszy system cyfrowych transakcji finansowych, ale Korea z pewnością musi wprowadzić ulepszenia, aby skonsolidować taki system”, powiedział Jung Ho-chul z Citizens’ Coalition for Economic Justice, grupy aktywistów obywatelskich.

Jung powiedział, że firma telekomunikacyjna KT w 2021 r. doświadczyła zakłóceń na dużą skalę w swoich usługach komunikacyjnych, co wpłynęło na internet, połączenia telefoniczne, a także płatności elektroniczne w całym kraju. Zwrócił również uwagę, że pożar w centrum danych prowadzonym przez firmę świadczącą usługi informatyczne SK C&C w 2022 r. spowodował poważną awarię usług, co wpłynęło przede wszystkim na powszechnie używaną w kraju aplikację do przesyłania wiadomości KakaoTalk i inne powiązane usługi. Dotknięte usługi obejmowały płatności mobilne.

„Te dwie katastrofy zostały spowodowane błędami ludzkimi, a skala katastrof może być jeszcze większa w przypadku klęsk żywiołowych”, powiedział Jung. Zasugerował, aby rząd zapewnił, że gotówka będzie mogła być używana jako „opcja na ostatnią chwilę” w przypadku możliwej awarii złożonej sieci systemów cyfrowych. „Ta opcja jest również kluczowa w przypadku cyberataków, głównie z Korei Północnej, której hakerzy ukradli gotówkę, aby wesprzeć zubożały reżim”.

Dział: Biznes

Autor:
Yi Whan-woo | Tłumaczenie: Zofia Stanisławska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
 https://www.koreatimes.co.kr/www/biz/2025/02/126_392174.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE