Porsche ujawnia nową hybrydę 911, ponieważ coraz więcej konsumentów wybiera hybrydy zamiast pojazdów elektrycznych
Porsche zaprezentowało we wtorek pierwszą hybrydową wersję swojego najsłynniejszego samochodu sportowego, 911, co może pomóc silnikom elektrycznym stać się bardziej akceptowanymi nawet w samochodach wyczynowych.
Porsche 911 Carrera GTS Kabriolet z 2025 roku. Źródło: Porsche
Posunięcie to stanowi również ważny krok w ewolucji jednego z najbardziej rozpoznawalnych samochodów na świecie. Biorąc pod uwagę ogólnie większą oszczędność paliwa bez poświęcania mocy, hybrydy stały się powszechne w wielu typach pojazdów. Stały się one coraz bardziej popularne w Stanach Zjednoczonych, nawet gdy sprzedaż modeli czysto elektrycznych zaczęła zwalniać. Niemiecki producent samochodów Porsche, oddział Volkswagen AG, sprzedaje już modele hybrydowe typu plug-in, takie jak SUV Cayenne e-Hybrid i czterodrzwiowy samochód Panamera e-Hybrid, ale hybrydowe 911 to inna sprawa. Początkowo napęd hybrydowy będzie dostępny tylko w jednej wersji samochodu, wyczynowym 911 Carrera GTS. Dzięki silnikowi elektrycznemu zintegrowanemu z ośmiobiegową skrzynią biegów samochodu, wspomagającemu sześciocylindrowy silnik gazowy, nowy model 911 będzie produkował do 532 koni mechanicznych, o 59 więcej niż obecny model Carrera GTS. Niewiele samochodów jest tak zdefiniowanych przez silnik benzynowy jak 911, a niewielu producentów samochodów jest tak zdefiniowanych przez jeden model, jak Porsche przez 911. Podczas gdy Porsche sprzedaje obecnie znacznie więcej SUV-ów niż samochodów sportowych, 911 pozostaje podstawowym modelem producenta. Nawet SUV-y Porsche Macan i Cayenne, z zaokrąglonymi krawędziami i pochylonymi maskami, nawiązują stylistyką do modelu 911.
Kolejną ważną zmianą dla Porsche jest to, że samochód ten nie będzie hybrydą typu plug-in, jak inne hybrydowe modele Porsche. Porsche Cayenne e-Hybrid i Panamera e-Hybrid to hybrydy typu plug-in z akumulatorami, które mogą być ładowane z ładowarki elektrycznej, a także przez własny silnik pojazdu. Modele te mogą również przejechać pewien dystans wyłącznie na energii elektrycznej po pełnym naładowaniu akumulatora. 911 Carrera GTS będzie w pełni autonomiczną hybrydą, ładowaną wyłącznie energią z silnika i hamowania. Nie będzie w stanie przejechać znacznych odległości na samej energii elektrycznej. Oprócz hybryd, Porsche sprzedaje również w pełni elektryczne samochody, Taycan i nowy elektryczny SUV Macan. Kierownictwo stwierdziło jednak, że 911 będzie ostatnim Porsche, które stanie się w pełni elektryczne, ponieważ jego inżynieria jest tak wyjątkowa i kwintesencjonalna dla marki. Pozbycie się silnika z tyłu, który nadał samochodowi charakterystyczny kształt i tylne wyważenie, co sprawia, że jest to 911? Ten nowy model hybrydowy, który nadal ma silnik gazowy zamontowany z tyłu, będzie najbliżej Porsche do elektrycznego 911 bez wywoływania tego rodzaju pytań. Chociaż sprzedaż pojazdów elektrycznych w USA nadal rośnie, tempo wzrostu gwałtownie spadło w ostatnich miesiącach. Tymczasem sprzedaż hybryd rośnie szybciej. Winą za spowolnienie sprzedaży pojazdów elektrycznych obarcza się stosunkowo wysokie ceny modeli znajdujących się obecnie w sprzedaży oraz brak niezawodnych publicznych ładowarek do pojazdów elektrycznych. Hybrydy są generalnie tańsze i nie wymagają ładowarki.
Ta konkretna hybryda nie będzie jednak tania. Ceny nowego Porsche 911 Carrera GTS 2025 będą zaczynać się od około 165 tys. dolarów. Kierowca testowy Porsche przejechał hybrydą po słynnym niemieckim torze wyścigowym Nürburgring Nordschleife w 7 minut i 17 sekund, o 8,7 sekundy szybciej niż porównywalne 911 Carrera GTS obecnej generacji. Nürburgring jest krętym, wymagającym torem, więc szybszy czas wskazuje również, że prowadzenie samochodu nie jest utrudnione przez dodatkową masę akumulatorów i silników elektrycznych. Prezentacja nowej wersji hybrydowej ma miejsce około 60 lat po tym, jak Porsche wprowadziło na rynek model 911. Pierwsze 911 zostało zaprezentowane w 1963 roku, ale do produkcji trafiło dopiero w 1964 roku. Był to większy i mocniejszy dodatek do oryginalnego modelu Porsche 356. Oba modele, które były produkowane razem tylko przez kilka lat, miały małe tylne siedzenia i silniki zamontowane za tylnymi kołami. Układ był podobny do Volkswagena Beetle, samochodu zaprojektowanego przez Ferdinanda Porsche Seniora, ojca Ferdinanda „Ferry'ego” Porsche, który stworzył 356. Syn Ferry'ego, Ferdinand „Butzi” Porsche, pracował nad projektem 911, wzorowanym na kształcie łzy 356. Jego forma, w tym coraz bardziej ciasne tylne siedzenia, pozostała zasadniczo taka sama od czasu oryginalnego modelu.
Dział: Aktualności
Autor:
Peter Valdes-Dapena | Tłumaczenie: Bartosz Stefański
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/05/28/cars/hybrid-porsche-911-revealed/index.html