Poznaj 8 cech lidera, które zapewnią Ci sukces.
W tym artykule przedstawimy 8 cech skutecznego lidera, który inspiruje innych.
Źródło grafiki: IconScout
Bycie głową organizacji, grupy lub rodziny nie jest łatwym zadaniem. Miejsca, w których regularnie spotyka się wiele osób, są środowiskami trudnymi do kontrolowania.
Dlatego też konieczne jest, aby osoba sprawująca nadzór posiadała cechy lidera oraz umiejętności niezbędne do harmonijnego zarządzania przestrzenią i osobowościami każdej osoby. Lider to osoba, która przewodzi i kieruje grupą ludzi lub ruchem społecznym. Można to zaobserwować w różnych sferach, m.in. w rodzinie, polityce i biznesie. Zastanawiasz się pewnie, jaki jest lider? Nie ma jednak na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ nie ma jednego typu przywództwa, z prostego powodu – wszyscy jesteśmy różni, a o to właśnie chodzi!
Aby stać się doskonałym liderem, musisz wziąć pod uwagę następujące cechy i jakości, aby osiągnąć sukces.
Nie przestawaj czytać!
1. Wzbudza zaufanie
Jedną z najważniejszych cech lidera jest to, że wzbudza zaufanie wśród swoich współpracowników. W ten sposób inni będą chcieli pójść w jego ślady i wesprzeć go w obliczu przeciwności losu. Co więcej, będą postępować zgodnie z Twoimi wytycznymi, nie zadając pytań częściej, niż to konieczne, aby projekt mógł pójść do przodu.
Zdobycie zaufania nie jest łatwym zadaniem, aby to zrobić musisz:
- zachować spójność między słowami i tym, co robisz;
- wiedzieć, że każda osoba jest ważna, bez względu na stanowisko, jakie zajmuje;
- postępować zgodnie z etyką i jasnymi zasadami postępowania;
- być całością.
Trzeba umieć odróżnić osobę, która stawia wymagania mając ku temu powody, od osoby, która stawia je bez powodu. Ci drudzy, nawet jeśli przestrzegają tych zasad, najprawdopodobniej czynią to z poczucia obowiązku, a nie z zasług.
2. Słucha innych
Wielu z nas od dzieciństwa uczyło się i omawiało zasady dobrego mówcy i dobrego słuchacza, więc nie ma lepszego momentu na zastosowanie w praktyce tej wiedzy niż teraz! Przecież kto chciałby naśladować kogoś, kto nie słucha opinii innych? Nikt!
Podstawową cechą skutecznej kultury organizacyjnej jest umiejętność słuchania swojego zespołu. Musisz zrozumieć, że najlepsze decyzje podejmuje się wspólnie.
Ważne jest, aby interesować się pomysłami innych ludzi, dowiadywać się, co ich niepokoi i jakich zmian chcieliby zobaczyć. Nie należy narzucać komuś swojego pomysłu bez wcześniejszej konsultacji z nim.
3. Myśli o swoich współpracownikach
Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, czy przyniesie ona korzyści tylko Tobie. Cechy przywódcy opierają się na podejmowaniu decyzji bez wyrządzania krzywdy otoczeniu.
Aby to zrobić, musisz skonsultować się z każdą z zaangażowanych osób i podczas dyskusji nie komplikować im sprawy, lecz wręcz przeciwnie, zadbać o to, aby każdy z tego coś wyniósł!
4. Jest proaktywny
Charakterystyczną cechą lidera jest jego proaktywność. To określenie można usłyszeć często, ale co tak naprawdę oznacza bycie proaktywnym? Bycie proaktywnym oznacza przejmowanie kontroli nad wydarzeniami w sposób zwinny i skuteczny.
Jednakże tej jakości nie nabywa się z dnia na dzień, gdyż wymaga ona rozważenia różnych opcji, ich korzyści i konsekwencji oraz poszukiwania możliwych alternatyw w celu podjęcia właściwej decyzji.
5. Posiada umiejętności komunikacyjne
Aby mieć pewność, że planowanie strategiczne zostanie zrealizowane, a cele lub zadania Twojej firmy — jakiekolwiek by one nie były — kluczowe jest, aby przekaz, który wysyłasz, był w pełni zrozumiany.
Aby to osiągnąć, można skorzystać z różnych strategii komunikacyjnych, które pomogą Ci przekazać właściwy komunikat i zagwarantować jego skuteczne przyswojenie przez odbiorcę. Należą do nich m.in. określenie celu i grupy docelowej.
6. Wie jak działać
Przywódca musi wiedzieć, jak sobie radzić w najtrudniejszych sytuacjach; aby tego dokonać, musi rozwinąć inteligencję interpersonalną.
Ta umiejętność jest niezbędna i pomoże Ci:
wiedzieć, jak działać pod presją;
- radzić sobie z argumentami;
- nie panikować;
- panować nad swoimi emocjami.
Inteligencja interpersonalna to zdolność rozumienia i zarządzania sobą lub innymi.
7. Ma wizję
Posiadanie jasnej wizji tego, czego Ty i Twój zespół chcecie i co możecie osiągnąć dzięki planowaniu i organizacji, jest niewątpliwie jedną z cech lidera.
Przywódca, który nie wie, dokąd chce zmierzać, ostatecznie stawia sobie za cel porażkę, a wraz z nią porażkę całego swojego zespołu. Przedsiębiorcy, którym brakuje tej umiejętności, często porzucają swoje inicjatywy w połowie drogi.
W takim przypadku należy wyznaczyć cele, które umożliwią monitorowanie postępów w czasie.
8. Jest pokorny
Słowa i czyny lidera, za którym wszyscy chcą podążać, muszą opierać się na wartościach, pokorze i szacunku. Nie ma znaczenia, czy jesteś prezesem, dyrektorem generalnym, kierownikiem czy zajmujesz inne stanowisko w firmie. Oprócz tego trzeba mieć charakter i wiedzę. Musisz znać dziedzinę, w której chcesz pracować, żeby móc pomagać innym w rozwiązywaniu problemów, jakie mogą pojawić się w trakcie procesu.
Nigdy nie powinieneś czuć się lepszy od innych; wręcz przeciwnie, nie powinno być żadnych hierarchii, ponieważ wszyscy są równi i pomagają rozwiązywać wszelkie trudności, które się pojawiają.
Jak być liderem w biznesie
Aby być dobrym liderem w świecie biznesu i osiągać cele, na przykład w marketingu strategicznym lub marketingu cyfrowym, należy wziąć pod uwagę kilka zasad:
- zachowaj absolutną integralność;
- znaj swój fach;
- wyraź swoje oczekiwania;
- wykaż się zaangażowaniem podejmując ryzyko;
- zawsze spodziewaj się dobrych rezultatów;
- martw się o swój zespół;
- bądź pozytywny.
Udowodniono, że autorytaryzm nie jest właściwym sposobem zarządzania firmą. Osiągnięcie celów wymaga lidera, który troszczy się o wszystko i wszystkich!
Podsumowując:
W tym momencie staje się jasne, że aby firma, rodzina lub jakikolwiek inny obszar mógł osiągnąć swój cel, potrzebna jest osoba posiadająca cechy pozytywnego i skutecznego lidera, który budzi szacunek – a nie strach – i za którym ludzie będą chcieli podążać, aby wspólnie osiągnąć swój cel
Dział: Pracownik
Autor:
Redator Rock Content | Tłumaczenie Karolina Gruca — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://rockcontent.com/es/blog/caracteristicas-de-un-lider/