Prom do Holandii z Arendal za dwa lata: – ważne dla Arendal
W 2027 roku Arendal stanie się kluczowym punktem na mapie transportowej, łącząc Norwegię z Holandią za pomocą promu. To połączenie nie tylko zwiększy turystykę, ale także może przynieść wymierne korzyści ekonomiczne, wpływając na rozwój regionu.

Zdjęcie: Leif Hallgeir Dalen / NRK
Firma promowa ma duże zaufanie do Arendal jako destynacji, a teraz naciska się na budowę nowej drogi do portu.
– To dobrze dla tworzenia wartości. To dobrze dla turystyki w regionie i dobrze dla nas, którzy lubimy podróże do Europy. Co więcej, to także dobre dla zielonej transformacji, mówi administrator portu w Arendal, Rune Hvass, dla NRK. Na początku 2027 roku będzie można popłynąć promem z Eydehav w Arendal do Holandii. Prom będzie miał miejsce na samochody oraz 1200 pasażerów. To wywołało pozytywne reakcje w Arendal.
– Prom przyczyni się do wzrostu turystyki na Południowym Wybrzeżu Norwegii i zmniejszenia kosztów transportu do Holandii, mówi Hvass. Wierzy, że połączenie promowe w Arendal sprawi, iż wiele firm założy swoje siedziby w pobliżu portu, co przyciągnie miejsca pracy i zwiększy tworzenie wartości.
Arendal spełnia wszystkie wymagania
Njordic Ferry Lines to firma, która będzie obsługiwać połączenie promowe między Arendal a Holandią za dwa lata. W tym tygodniu właściciele firmy byli obecni w Arendal, aby opowiedzieć o projekcie. Współwłaściciel firmy, Edwin van der Stam, uważa, że Arendal spełnia wiele kryteriów.
– Arendal jest dobrze usytuowane w południowo-wschodniej Norwegii i ma ambicję, która odpowiada naszej. To także bardzo ważny port z punktu widzenia energii, mówi van der Stam.
Prom z Arendal będzie kursować do Eemshaven w prowincji Groningen. Tam również muszą zostać poczynione przygotowania.
– Infrastruktura musi zostać doprowadzona do porządku, musimy również zapewnić, że wszyscy inwestorzy będą gotowi, podkreśla van der Stam.
Infrastruktura za 100 milionów
Nie wszystko jest jeszcze gotowe, aby podróż promem do Holandii stała się rzeczywistością.
– Musimy zbudować część infrastruktury związanej z odprawą celną, służbami celnymi i organizacją ruchu drogowego, mówi administrator portu Hvass. Koszt inwestycji wynosi 100 milionów koron. Dodatkowo, wzrost ruchu drogowego będzie wyzwaniem. Hvass uważa, że droga musi zostać przebudowana. W rozmowie z politykami podkreśla, że ważne jest, aby naciskać na finansowanie budowy drogi.
– To droga wojewódzka. Muszą wziąć na siebie główną odpowiedzialność za ten projekt, ale mamy nadzieję, że także inni będą zaangażowani, w tym państwo.
– To prawdopodobnie najważniejszy projekt infrastrukturalny w Południowej Norwegii w tej chwili, dodaje Hvass.
Potrzebny wkład wspólny
Szef wydziału gospodarki w gminie Arendal, Kåre Andersen, jest pozytywnie nastawiony do promu. Widzi jednak wyzwania związane z drogą.
– Wzrost turystyki i liczba pasażerów będą obciążać infrastrukturę. To będzie bardzo negatywne dla drogi, szczególnie w kierunku centrum Arendal. Zarówno Morrow, jak i nowy prom potwierdzają, że potrzebujemy nowej drogi wojewódzkiej, która sięga aż do E18. Andersen uważa, że koszty tej inwestycji muszą zostać podzielone między gminę Arendal a region Agder.
– Region Agder już przeznaczył sporo pieniędzy i zadeklarował dalsze wsparcie. Ale nie da się uniknąć tego, że gmina Arendal również musi wziąć udział w tym wspólnym przedsięwzięciu.
– Czy stać was na to?
– Musimy sobie na to pozwolić. To decyzja polityczna, ale uważam, że musi to być wspólny wkład państwa, gminy i regionu, mówi Andersen.
Szerokie wsparcie polityczne
– Możemy naprawdę zrealizować rzeczy, których nie mamy dzisiaj, mówi Helen Falch Fladmark, przewodnicząca komisji społecznej w gminie Arendal (Venstre).
– Wydaje się to być dobrym planem biznesowym, który ma szerokie wsparcie polityczne. Jest to ważne dla Arendal, ale właściwie dla całego regionu, mówi Falch Fladmark. Uważa, że to, co usłyszeli na spotkaniu, to realistyczne i dobre plany.
– To jeszcze kilka lat do realizacji. Więc to, co usłyszeliśmy i co nam przekazano dzisiaj, wydaje się być bardzo realistyczne, mówi do NRK.
Dział: Gospodarka
Autor:
Leif Dalen, Line Victoria Sverdrup, Lilli Storrønningen | Tłumaczenie Julia Ćwik — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.nrk.no/sorlandet/ferge-til-nederland-om-to-ar_-_-viktig-for-arendal-1.17275485