2024-02-20 14:37:05 JPM redakcja1 K

Przełomowy moment dla chińskiej motoryzacji

2023 to pierwszy popandemiczny rok. Właśnie w tym roku chińska gospodarka ma zacząć znów odżywać. To też ważny moment dla chińskiego rynku motoryzacyjnego, który zakwita, zamiast być pozrastanym cierniem i ostem.

Zdjęcie: cnautonews.com

Produkcja i sprzedaż samochodów wynosi ponad 30 milionów sztuk, 20 milionów pojazdów elektrycznych opuściło linie produkcyjne, ponad 50% samochodów drogach jest krajowych, BYD Auto stało się najlepiej sprzedającą się marką samochodów elektrycznych i co raz więcej firm decyduje się na połączenie na zasadzie odwróconego joint venture. W wyjątkowym roku 2023 przemysł motoryzacyjny Chin prężnie się rozwijał, zdobył wiele kamieni milowych i pełen był wzlotów. Jest to wspaniała laurka dla siedemdziesiątej rocznicy powstania chińskiej motoryzacji.

Przyjrzyjmy się teraz najważniejszym momentom dla rozwoju chińskiego przemysłu.

1. Siedemdziesiąta rocznica chińskiego przemysłu motoryzacyjnego.


15 lutego 1953 roku za pozwoleniem Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin, w Changchun znajdującym się w prowincji Jilin, powstała pierwsza fabryka samochodów- Changchun No. 1. Z tym dniem rozpoczęła się przygoda chińskiego przemysłu motoryzacyjnego. Do 15 lipca 2023 roku FAW Group wyprodukowało 56 milionów samochodów w Changchunskiej fabryce. Grupa FAW była świadkiem zawziętej walki chińskiego przemysłu motoryzacyjnego. W ciągu ostatnich 70 lat chiński przemysł samochodowy rozwinął się od pojedynczego zakładu produkcyjnego do dużej liczby grup i przedsiębiorstw motoryzacyjnych oraz od jednej krajowej marki samochodów do szeregu znanych krajowych marek, tworzących zupełnie nowoczesny system przemysłowy. 28 czerwca 2023 roku wydarzenie Jintai Auto Forum 2023 upamiętniło siedemdziesiąt lat chińskiego przemysłu motoryzacyjnego. Było sponsorowane wspólnie przez China Automobile News oraz Centrum Prasy i Reklamy Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych.


Rozwój motoryzacji w Chinach jest fenomenalnym wydarzeniem w światowym przemyśle motoryzacyjnym XXI wieku, które ma nie tylko znaczenie dla chińskiej nauki i technologii, chińskiego przemysłu wytwórczego i rozwoju gospodarczego Chin, ale ma także ogromny impet na globalną gospodarke i transformacje światowego przemysłu motoryzacyjnego.
Gdy spojrzymy wstecz, zobaczymy, że aktywna integracja z falą globalizacji gospodarczej i podejście do świata z otwartym umysłem, to podstawowe przyczyny wzrostu liczby chińskich samochodów na rynku. Patrząc w przyszłość, ważne jest studiowanie, wdrażanie i rozpowszechnianie myśli Xi Jinpinga o socjalizmie o chińskiej specyfice w nowej erze i dążenie do jak najwyższej jakości oraz rozwoju chińskiego przemysłu motoryzacyjnego, a także współpracy z globalnym przemysłem motoryzacyjnym dla wspólnego dobrobytu. Wszystko ma się odbywać przy wyższym niż kiedykolwiek poziomie otwartości.


Fang Jiangshan, zastępca redaktora naczelnego People’s Daily, powiedział w swoim przemówieniu na Jintai Automotive Forum 2023, że kompleksowo zbada wielkie osiągnięcia nowego chińskiego przemysłu motoryzacyjnego w ciągu ostatnich 70 lat, a następnie wyklaruje z nich ścieżkę dla rozwoju chińskiego przemysłu motoryzacyjnego. Powiedział też, że wyraża swój szacunek dla pionierskiego i innowacyjnego ducha starszego pokolenia miłośników motoryzacji i wyraził nadzieję, że China Automotive News opisze światu wiekowy proces modernizacji na wzór chiński. Jednocześnie mam nadzieję, że China Automotive News opowie historię chińskiej motoryzacji krajowej i globalnej i ich udział w wielkim procesie chińskiej modernizacji.

2. Wyprodukowano i sprzedano ponad 30 milionów pojazdów.

11 stycznia 2024 roku Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów CAAM opublikowało raport dotyczący rocznej produkcji i sprzedaży samochodów za rok 2023. Stwierdza w nim, że produkcja i sprzedaż samochodów w zeszłym roku wyniosła odpowiednio 30,161 milionów sztuk i 30,094 milionów sztuk, pierwszy raz przebito barierę 30 milionów. Chiny od 15 lat są największym producentem i konsumentem samochodów na świecie.


Chiński przemysł samochodowy 15 lat temu stał się największym producentem i konsumentem na świecie. To monumentalne sprawozdanie pokazuje dużą dynamikę i odporność na zmiany przemysłu samochodowego jako jednego z głównych filarów państwowej gospodarki.


Chiński przemysł samochodowy zbudowany od podstaw, od maleńkiej fabryki w Changchun do pozycji światowego lidera, sprzedaje teraz ponad 30 milionów pojazdów. To osiągnięcie ma ogromne znaczenie i jest kamieniem milowym dla chińskiego przemysłu. W pełni potwierdziły się ogromne zalety chińskiego rynku, jego potencjał konsumpcyjny, ale także pozwala zobaczyć potęgę siły wytwórczej Państwa Środka we współczesnym świecie.


Fu Bingfeng, wiceprezes wykonawczy i sekretarz generalny Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, powiedział: „W 2023 roku produkcja i sprzedaż samochodów w Chinach przekroczyła odpowiednio 30 milionów sztuk, co stanowi nowy historyczny rekord, nierozerwalnie związany ze wspólnymi wysiłkami firm zajmujących się produkcją i sprzedażą samochodów, budując tym samym przemysł motoryzacyjny”.


Świetne dane dotyczące chińskiego przemysłu motoryzacyjnego przyciągnęły uwagę wielu zagranicznych mediów. Reuters opublikował artykuł, w którym stwierdził, że Chiny, jako największy rynek motoryzacyjny na świecie, będą w dalszym ciągu przewodzić ożywieniu światowego przemysłu motoryzacyjnego.

3. Pierwsze miejsce na świecie w eksporcie samochodów.

Zdjęcie: cnautonews.com

Statystyki Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów CAAM pokazują, że po przebiciu 2 milionów sztuk w 2021 roku i ponad 3 milionów sztuk w 2022 roku, całkowity eksport samochodów z Chin w 2023 roku osiągnął nowy poziom 4,91 miliona sztuk, co oznacza coroczny wzrost o 57,9%. Poinformowano, że Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów 31 stycznia opublikowało raport, wedle którego japoński eksport w 2023 roku wyniósł 4,42 mln sztuk. Jak dotąd chiński eksport samochodów, nigdy nie przebił Japonii. Teraz wskoczył na pierwsze miejsce na świecie.


W 2023 roku całkowita nadwyżka z importu i eksportu Chin wyniosła 41,76 bilonów yuanów. Wśród nich elektryczne pojazdy osobowe, baterie litowo-jonowe i baterie słoneczne, zwane „trzema nowymi produktami” po raz pierwszy przekroczyły poziom biliona yuanów, co oznacza wzrost o 29,9%.
Chiński eksport samochodów stał się pierwszym na świecie, jest to ważny kamień milowy w rozwoju chińskiego przemysłu motoryzacyjnego z dużego do największego, oznacza to globalizację chińskiego przemysłu motoryzacyjnego, który podejmuje teraz wielki krok. Patrząc na historię rozwoju światowych potęg przemysłu motoryzacyjnego, wszystkie zaczynają od eksportu dużych ilości aut i stopniowo budują globalny łańcuch produkujący części i komponenty, produkujący pojazdy i zajmujący się sprzedażą, obsługą klienta oraz budowaniem marki.


Wang Lingjun, zastępca dyrektora Generalnej Administracji Celnej powiedział: „Chiny energicznie promują zieloną transformację i modernizację przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie na każde 3 samochody eksportowane z Chin przypada 1 pojazd elektryczny, a roczny eksport wynosi 1,773 miliona pojazdów, co stanowi wzrost o 67,1%, co przyczynia się do globalnej zielonej transformacji”.


4. Z linii produkcyjnej zjechało 20 milionów nowych pojazdów elektrycznych.

3 lipca 2023 roku z linii montażowej pojazdów firmy Aion powoli zjechał zupełnie nowy pojazd elektryczny, właśnie wtedy produkcja nowych pojazdów elektrycznych w Chinach osiągnęła 20 milionów sztuk. Za wyprodukowaniem 20 milionów nowych samochodów stoi, trwająca od ponad dekady ciągła innowacja i szybki rozwój chińskiej branży pojazdów elektrycznych.


W roku 2011 sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych w Chinach wynosiła zaledwie 8 159 sztuk. W roku 2018 produkcja i sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych w Chinach przekroczyła 1 milion, w lutym 2022 roku produkcja nowych pojazdów elektrycznych w Chinach przekroczyła 10 milionów, w lipcu 2023 roku produkcja nowoczesnych pojazdów elektrycznych przekroczyła 20 milionów. Od 10 milionów do 20 milionów aut na drogach minął zaledwie rok i 5 miesięcy.


Aby uczcić ten historyczny moment, przedstawiciele rządu, przemysłu, badań i przedsiębiorstw, będący świadkami nowych osiągnięć rozwoju chińskiej branży nowoczesnych samochodów elektrycznych na tak dużą skalę, wzieli udział w imprezie Jintai Auto Forum 2023. 

Razem zebrali się: FAW,  Dongfeng, SAIC, Chang'an, BAIC, BYD, Chery, JAC, Great Wall, Azure, Xiaopeng i Tesla wysłali swoich przedstawicieli na scenę Jintai Auto Forum 2023.
Xin Guobin, wiceminister Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych, powiedział w swoim przemówieniu podczas wydarzenia: „Nowe pojazdy elektryczne są głównym kierunkiem transformacji i modernizacji globalnego przemysłu motoryzacyjnego i ekologicznego rozwoju, a także kluczowym wyborem dla dalszego wzrostu jakości i rozwoju chińskiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 lat temu chiński przemysł motoryzacyjny zaczynał od zera, rozwijał się od małego do największego. Stał się potężny, od słabego do najsilniejszego. Opuszczenie fabryki przez 20-milionowy pojazd elektryczny jest symbolicznym momentem pokazującym drogę przebytą przez Chińczyków".


5. Udział chińskich niezależnych marek aut w rynku przekroczył połowę.

Zdjęcie: cnautonews.com

W 2020 roku odsetek ten wynosił 38,4% i błyskawicznie rósł, aby odpowiednio osiągać 44,4% w roku 2021, 49,9% w roku 2022, a w roku 2023 aż 56%. Dane Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów CAAM pokazują, że udział w rynku samochodów osobowych niezależnych chińskich marek wyniósł 56% w 2023 roku. Po raz pierwszy roczny udział w rynku samochodów osobowych niezależnych marek przekroczył 50%.


W pierwszej dziesiątce sprzedaży niezależne marki zajmowały 6 miejsc. Samochody spod szyldu BYD, Chery, Geely, Changan znalazły się w pierwszej piątce. W roku 2023 BYD, Chery, Geely, Changan, Great Wall i SAIC osiągnęły znaczny wzrost w udziałach na rynku, podczas gdy z marek joint venture tylko FAW-Volkswagen osiągnął niewielki wzrost o 2,6%.
Ogromne znaczenie ma fakt, że udział w rynku niezależnych marek przekracza 50%, po raz pierwszy przewyższając marki spółdzielcze i odzyskując inicjatywę na rynku.


Zastępca sekretarza generalnego Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów CAAM, Chen Shihua, powiedział: „ogólnie rzecz biorąc, w ostatnich latach udział niezależnych marek samochodów osobowych w rynku rośnie z dwóch powodów, jednym z nich jest szybki rozwój samochodów elektrycznych, a drugim jest szybki wzrost eksportu samochodów. Rynki, na które eksportujemy, są zasadniczo zdominowane przez niezależe marki. Ponadto transformacja niezależnych marek w aspektach elektryfikacji i sztucznej inteligencji jest niezwykle szybka. Prędkość ma znaczenie i u nas jest znacznie większa niż w przypadku samochodów joint venture”.


6. BYD zdobywa pierwsze miejsce w globalnej sprzedaży nowych pojazdów elektrycznych.

Zdjęcie: cnautonews.com

1 stycznia 2024 roku BYD pokazało światu statystyki dotyczące sprzedaży za grudzień 2023 roku i cały rok 2023. W grudniu sprzedano 341 043 sztuk, co stanowi wzrost o 45% w porównaniu z zeszłym rokiem. Przez cały rok sprzedano 3 024 417 sztuk, co stanowi wzrost o 61,9% od zeszłego roku.


Dzięki tym przyciągającym wzrok danym BYD nie tylko osiągnęło postawiony sobie na początku roku cel sprzedaży 3 milionów aut. Zdobyło też pierwsze miejsce w sprzedaży chińskich samochodów i sprzedaży nowych pojazdów elektrycznych na świecie. Od tego dnia 3 miliony sztuk to również roczny rekord sprzedaży chińskich samochodów.
Od bycia najlepszym sprzedawcą nowoczesnych pojazdów elektrycznych w Chinach, przez najlepszego sprzedawcę na chińskim rynku motoryzacyjnym, po najlepszego sprzedawcę nowoczesnych aut elektrycznych na świecie, BYD nie tylko dostarczyło najlepszy raport od czasu wejścia na giełdę, ale także pobiło wiele rekordów w historii chińskiego przemysłu samochodowego i globalnego przemysłu samochodowego.


Ten porażający wynik przyniósł satysfakcjonującą odpowiedź na przyszłość rozwoju przemysłu motoryzacyjnego aut elektrycznych, ale także udowodnił nieskończone możliwości chińskiego przemysłu motoryzacyjnego.


7. Chiny wprowadziły nowy model odwróconego joint venture.

Zdjęcie: cnautonews.com

Po współpracy Grupy Volkswagen z Xiaopeng Automobile, międzynarodowa firma motoryzacyjna Stellantis Group połączyła siły z Leapmotor, nowym producentem samochodów w Chinach.


26 października 2023 roku Stellantis Group i Leapmotor zawarły strategiczne partnerstwo, w ramach którego planują zainwestować około 1,5 miliardów euro i nabyć 20% udziałów w Leapmotor. Obie firmy utworzą spółkę joint venture Leapmotor International, w której 51% udziałów będzie należeć do Stellantis Group, a 49% do Leapmotor. Ma to na celu zwiększenie eksportu, sprzedaży i produkcji pojazdów elektrycznych Leapmotor poza Chinami.


20 listopada Leapmotor ogłosiło, że na rzecz Stellantis wyemitowano 194 milionów akcji giełdowych klasy H. W dniu 23 listopada Leapmtor ogłosiło, że współpraca z Grupą Stellantis dobiegła końca. Leapmotor otrzymała przelew w wysokości 8,5 mld HK$ od Grupy Stellantis.


Globalne partnerstwo strategiczne między Leapmotor i Stellantis Group w postaci Leapmotor International ma na celu zbudowanie wysoce konkurencyjnej i wydajnej spółki oferującej pojazdy elektryczne w Chinach i na całym świecie. Jest to pierwszy Chiński projekt partnerski między nową marką, taką jak Leapmotor, a międzynarodowym gigantem, który ugruntował swoją pozycję na rynku. Zabieg ten ma na celu odchodzenie od wszechobecnego wcześniej w Chinach joint venture, by wspólne przedsięwzięcia w Chinach i za ich granicami tworzyły unikalny i nowy model globalizacji i rozwoju, który wypływa za morze.

Dział: Świat

Autor:
Huang Xia | Tłumaczenie: Marcel Korczak

Żródło:
http://www.cnautonews.com/yaowen/2024/02/19/detail_20240219362964.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE