Qantas zgadza się na wypłaty za „loty-widma”
Największe australijskie linie lotnicze Qantas zgodziły się zapłacić karę w wysokości 100 mln dolarów australijskich (66,1 mln dolarów, 52,7 mln funtów) w celu rozstrzygnięcia sprawy sądowej oskarżającej je o sprzedaż tysięcy biletów na loty, które zostały już odwołane.

Qantas została oskarżona o sprzedaż tysięcy biletów na odwołane loty. Zdjęcie: Getty’ego
Zgodnie z umową zawartą z Australijską Komisją ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC), firma uruchomi również plan o wartości do 20 mln USD, aby zrekompensować poszkodowanych pasażerów. Dyrektor generalna Qantas, Vanessa Hudson, powiedziała, że posunięcie to stanowi ważny krok w kierunku „przywrócenia zaufania do narodowego przewoźnika”.
Tak zwana sprawa „lotów-widm”, która została wszczęta przez ACCC w sierpniu, twierdziła, że w niektórych przypadkach Qantas sprzedawał bilety na loty, które były odwołane od tygodni. Porozumienie w sprawie kary pomiędzy Qantas i ACCC będzie musiało zostać zatwierdzone przez Sąd Federalny Australii. Zgodnie z planem, klienci, którzy kupili bilety na loty, które zostały już odwołane na dwa lub więcej dni, będą uprawnieni do odszkodowania.
Według linii lotniczej otrzymają oni 225 dolarów amerykańskich za loty krajowe i 450 dolarów australijskich za bilety międzynarodowe. „Kiedy loty zostały wznowione po zamknięciu przez Covid, zdajemy sobie sprawę, że Qantas zawiódł klientów” – powiedziała Pani Hudson, która jako priorytet postawiła przywrócenie reputacji linii lotniczej, kiedy została mianowana na stanowisko w zeszłym roku.
Powiedziała również, że firma zmodernizowała swoje procesy i zainwestowała w technologię, aby uniknąć powtórzenia się problemu. „Cieszymy się, że Qantas przyznał, że wprowadził swoich klientów w błąd i zgodził się, że wymagana jest bardzo znacząca kara”, powiedziała przewodnicząca ACCC Gina Cass-Gottlieb. Qantas borykał się z serią skandali i spraw sądowych, kiedy Pani Hudson została pierwszą kobietą na czele linii lotniczych, jej poprzednik, Alan Joyce, przeprowadził firmę przez kryzys finansowy z 2008 roku, pandemię i rekordowe ceny paliw.
Jednak zanim Pan Joyce ustąpił ze stanowiska w 2023 roku, Qantas stanął w obliczu rosnącego gniewu opinii publicznej z powodu drogich biletów lotniczych, masowych opóźnień i odwołań lotów oraz traktowania pracowników.
Dział: Biznes
Autor:
João da Silva | Tłumaczenie: Aleksandra Cyparska