2023-08-17 19:30:47 JPM redakcja1 K

Reklamowanie siebie staje się ważniejsze od lojalności wobec firmy

Słabnące są czasy, kiedy pracownicy chwalą się firmami, dla których pracują. Teraz ustalają priorytety.

BBC

Przez lata znakiem rozpoznawczym dzielnic takich jak londyńskie Canary Wharf czy Financial District na Manhattanie byli pracownicy noszący polarowe kamizelki z logo firmy. Nie była to tylko oznaka mniej formalnych zasad ubioru w świecie korporacyjnym – była to oznaka dumy z firmy, w której się pracowało. 

Jednak ten rodzaj jawnej lojalności pracowników może słabnąć. W zmienionym świecie pracy, w którym technologia szybko się rozwija, a priorytety pracowników uległy zmianie, eksperci twierdzą, że ludzie rzadziej myślą i mówią o swojej karierze na pierwszym miejscu w firmie. 

Zamiast tego ludzie reklamują swoje osobiste bona fides nad firmami w swoich CV. 

Tim Oldman, założyciel i dyrektor generalny firmy Leesman, która mierzy doświadczenie pracowników w miejscu pracy, widział to w akcji, szukając nowych talentów dla własnej firmy. Ujawnia się to często na LinkedIn, gdzie wielu pracowników decyduje się teraz umieścić swoje nazwisko i umiejętności w tytułach profili, przesuwając szczegóły swoich obecnych pracodawców znacznie niżej na stronie. Jest to wyraźny kontrast z tradycyjnym podejściem, w którym użytkownicy kierują swoje profile z tytułem stanowiska i firmą na pierwszym miejscu. 

Takie podejście polegające na reklamowaniu osobistych osiągnięć nad tożsamością w miejscu pracy ma sens w obecnym klimacie, w którym rekruterzy koncentrują się na konkretnych umiejętnościach w swoich poszukiwaniach i docieraniu, mówi Dana Minbaeva, profesor zarządzania zasobami ludzkimi w King's College London. Przypisuje to częściowo szerszemu przejściu na gospodarkę opartą na umiejętnościach. 

,,Działamy w środowisku, w którym umiejętności i kompetencje jednostki są uważane za jej najcenniejsze zasoby" - mówi. Najcenniejsi pracownicy na rynku pracy muszą mieć możliwość dostosowania swojej osobistej wiedzy fachowej do nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja generatywna. 

Zwiększona globalizacja wraz z szybko rozwijającą się technologią napędza przejście na rynek pracy oparty na umiejętnościach, uważa Aaron Taylor, dyrektor szkoły zarządzania zasobami ludzkimi na Uniwersytecie Arden w Wielkiej Brytanii. "Umiejętności, na które jest popyt, szybko się zmieniają, a pracownicy chcą je aktualizować z powodów osobistych, zawodowych lub finansowych" - mówi. 

Innymi słowy, pracownicy stają się bardziej wartościowi ze względu na umiejętności, które posiadają, a nie rodowód, który noszą. A kiedy rekruterzy docierają do nich, ci pracownicy o tym wiedzą. 

Czynnik lojalności 

Ponieważ kompetencje stają się ważniejsze niż prestiż firmy na obecnym rynku pracy, wielu pracowników jest coraz mniej lojalnych wobec swoich pracodawców. Zamiast pozostać w prestiżowej korporacji ze względu na jej nazwę, eksperci twierdzą, że pracownicy mogą być bardziej skłonni do przemieszczania się między firmami, szukając możliwości, w których ich umiejętności mogą być pielęgnowane i rozwijane. 

W wyniku tej zmiany lojalności, Minbaeva mówi, że pracownicy psychicznie wycofują się ze swojej niegdyś niezłomnej lojalności wobec jednej firmy. 

Experts say workers are increasingly willing to walk away from employers they once would have bragged about on their CVs (Credit: Getty Images) 

Eksperci twierdzą, że pracownicy są coraz bardziej skłonni odejść od pracodawców,

którymi kiedyś chwaliliby się w swoich CV (Źródło: Getty Images) 

Po części uważa, że dzieje się tak dlatego, że pracownicy są bardziej skłonni do analizowania, a nawet kwestionowania zakorzenionych wartości i kultury swoich miejsc pracy i liderów. 

,,Młodsi pracownicy są znacznie aktywniej zaangażowani w analizę i ocenę czy działania firmy są zgodne z ich własnymi przekonaniami i wartościami, programem zrównoważonego rozwoju i innymi obietnicami złożonymi różnym interesariuszom" - mówi. Po prostu są teraz gotowi odejść z firmy, która nie spełnia ich własnych ideałów. 

Taylor mówi, że pandemia skłoniła również pracowników do domagania się większej autonomii w miejscu pracy. ,,Ludzie chcą większej kontroli nad równowagą między życiem zawodowym a prywatnym" - mówi. ,,Znacznie mniejszy nacisk kładzie się na pozostanie lojalnym i ,,ubieganie się " o pracę, a większy na znalezienie pracy, która odpowiada własnym potrzebom i preferencjom pracowników" - dodaje. 

Ponadto Oldman uważa, że im mniej czasu pracownicy spędzają w fizycznych biurach, tym bardziej mogą wyznaczyć granicę między sobą a swoją pracą. ,,Ci pracownicy, którzy przychodzą do biura, mniej korzystają z potencjalnej lojalności wobec marki i korzyści, jakie mogą zapewnić wspaniałe biura. Brakuje im również nieustrukturyzowanych interakcji społecznych z kolegami, które służą tworzeniu i wzmacnianiu spójności społecznej i poczucia wspólnego celu "- mówi. 

Kiedy fizyczne połączenie z biurem jest tym, co Oldman nazywa ,,ulotnym związkiem", pracownicy mniej dbają o firmę, a co za tym idzie, częściej nie zastanawiają się dwa razy nad skokiem ze statku. 

Ostatecznie eksperci uważają, że ten spadek lojalności tradycyjnych pracodawców ułatwia pracownikom myślenie o swoich umiejętnościach w pierwszej kolejności. 

Patrząc w przyszłość, eksperci uważają, że pracownicy będą coraz częściej myśleć przede wszystkim o swojej pracy i umiejętnościach, a nie o nazwisku na drzwiach. A ponieważ rośnie liczba miejsc pracy, a gospodarka oparta na umiejętnościach rośnie, Taylor uważa, że pracownicy będą nadal reklamować swoje talenty nad pracodawcami, aby awansować, zarówno pod względem rozwoju kariery, jak i potencjału zarobkowego. 

 

Dział: Praca

Autor:
Elizabeth Bennett | Tłumaczenie: Zuzanna Mrówczyńska

Żródło:
https://www.bbc.com/worklife/article/20230816-company-loyalty-is-out-touting-yourself-is-in

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE