Rekruterka zdradza 5 wskazówek, które pomogą wam odróżnić się od innych kandydatów
Bonnie Dilber to kierowniczka biznesowego zespołu rekrutacyjnego w Zapier. Jeśli napotykasz trudności w znalezieniu pracy, pamiętaj, że nie jesteś sam. Autorka daje 5 porad, abyś mógł zabłysnąć wśród masy aplikujących.
Fanatic Studio / Gary Waters
Przebieg procesu rekrutacyjnego nie zależy od Ciebie, lecz od rynku pracy. Jako managerka ds. rekrutacji mówię to codziennie. Już od 9 lat zajmuję się rekrutacją i wielokrotnie doświadczam, że fantastyczni ludzie, którzy przed kilkoma laty otrzymywali więcej ofert, obecnie nie zostają nawet zaproszeni na rozmowę. Wiele osób szuka nowej pracy – duża część z nich chciałaby pracować zdalnie. Wysoka liczba aplikujących wiąże się z tym, że rekruterzy działają szybko i muszą być okropnie wybredni.
Jak odróżnić się od konkurencji w procesie rekrutacyjnym?
1. Dostosuj CV możliwie dokładnie do pożądanego stanowiska.
Badania pokazują, że osoby rekrutujące potrzebują mniej niż 10 sekund na przejrzenie CV, zanim zdecydują czy przyjrzą mu się bliżej. Czego szukają?
- Czy spełniasz wymagania, wyszczególnione w opisie stanowiska;
- Doświadczenie w pracy i branży;
- Dowody poświadczające Twój wpływ na firmę.
Jeśli możesz wykazać się powyższymi, masz dużą szansę, aby iść dalej.
Pomyśl o tym, że możesz poprawić swoje CV, jeśli nie posiadasz wymaganych kwalifikacji na stanowisko. Z tego powodu zalecam, abyś dokonał szczerej oceny swoich kompetencji i sprawdził, czy Twoje curriculum vitae ukazuje osobę w świetle obiektywnym, spełniającą kwalifikacje.
Jeśli odpowiedź jest przecząca, aplikowanie na to stanowisko nie ma prawdopodobnie sensu.
2. Złóż aplikację tak szybko, jak to możliwe
W świecie, gdzie każdego dnia setki lub nawet tysiące osób aplikują na dane stanowiska, rekruterzy mogą znaleźć wielu wysoko wykwalifikowanych kandydatów wśród pierwszych przeglądanych aplikacji. Kiedy złożysz wcześnie podanie – najlepiej w ciągu pierwszych 24 godzin – zwiększasz swoje szanse na udział w rozmowie kwalifikacyjnej. Jeśli zaś ktoś może Cię polecić lub też masz znajomego w danej firmie, który wskaże rekruterowi Twoje nazwisko, może przyczynić się to do szybszego rozpatrzenia CV.
3. Skontaktuj się z zespołem pracowników
W momencie, gdy w ofercie pracy wspomniane jest nazwisko osoby rekrutującej lub szefa, powinieneś wysłać im wiadomość na Linkedin. Jeśli zaś nie znajdziesz tam takich danych, możesz poszukać na wspomnianym portalu osób, które Ci dalej pomogą. Podkreśl swój entuzjazm związany z nowym stanowiskiem. Wyróżnij poszczególne rzeczy, które czynią Cię dobrym pracownikiem. Dodaj, że chętnie odpowiesz na pytania dotyczące kwalifikacji. Daj drugiej stronie odczuć, że już nie możesz się doczekać ich odpowiedzi.
Dlaczego jest to pomocne? Kiedy widzę takie wiadomości od aplikujących, przeglądam ich profil lub CV, a kiedy wydają się być odpowiedni na stanowisko, zaznaczam ich, aby kolejne osoby ds. rekrutacji mogły to zgłoszenie obejrzeć. Jak już wspomniano, może to ułatwić wyróżnienie się spośród gąszczu innych podań.
Wskazówka: nie bądź rozczarowany, jeśli nie otrzymasz odpowiedzi – nie każdy sprawdza maila, łatwo jest bowiem przeoczyć wiadomości. Jest to jednak szybka i łatwa metoda, która może pomóc w zwróceniu uwagi na Twoją aplikację.
4. Sprzedaj się!
Kolejny punkt wymaga nieco dodatkowej pracy. Mniej niż jeden procent aplikujących decyduje się na taki krok.
Rozważ jedną z następujących możliwości:
- Krótki filmik, w którym się przedstawiasz;
- Opis niektórych ze swoich doświadczeń, które sprawiają wrażenie, że jesteś dobrym kandydatem;
- Małe portfolio z Twoimi pracami, do którego zamieścisz linki w swoim CV.
Są to rzeczy standardowe w branżach związanych z designem czy pisarstwem. Jednakże w większości obszarów ludzie nie dzielą się takimi cennymi „artefaktami”, które mogłyby nieco ożywić ich pracę. Kiedy jednak stworzysz jedno z wymienionych, masz naprawdę duże szanse wyróżnienia się spośród tłumu aplikujących. Opisane działania pokazują rzeczy, które możesz zrobić dla firmy; jest to szczególnie pomocne, jeśli w danym momencie planujesz zmienić ścieżkę zawodową – poświadczasz bowiem, że będziesz w stanie przenieść dotychczasowe doświadczenia na nowy grunt.
Wysyłanie listów z podziękowaniami lub dostarczanie próbek swojej pracy, co ożywia niektóre kwestie omawiane podczas rozmowy kwalifikacyjnej, to kolejne kroki pomijane przez większość kandydatów, które mogą wywrzeć pozytywne wrażenie na zespole rekrutacyjnym.
5. Pokaż pewność siebie
Większość poszukujących pracy czuje się gorsza od konkurencji, co może przełożyć się na wystąpienie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Istnieje jednak wiele badań psychologicznych, które pokazują, że pewność siebie wzmacnia wiarę zespołu rekrutacyjnego w to, że otrzymasz posadę.
Nie bój się mówić tak, jakbyś poczynił postępy w rozmowie lub jakby ta praca należała do ciebie. Zaprojektuj wizję planów na kilka pierwszych miesięcy swojej pracy. Nie obawiaj się skontaktować z rekruterem po rozmowie kwalifikacyjnej, aby podzielić się swoimi wrażeniami i dodatkowymi pomysłami. Wszystko to podkreśla, że bardzo Ci zależy na tym stanowisku i możesz wiele wnieść do zespołu. A ponieważ bardzo niewielu kandydatów podejmuje te kroki, masz szansę, aby się wyróżnić.
Dla wielu osób poszukujących pracy, podejmowanie pozornie „dodatkowych” kroków, może być zniechęcające, szczególnie w przypadku aplikowania na wiele stanowisk. Uważam też, że należy aplikować na niewielką liczbę stanowisk – na które naprawdę się ma kwalifikacje. Ostatecznie nie potrzeba aż tak wielu podań, aby otrzymać pracę.
Dział: Praca
Autor:
Bonnie Dilber | Tłumaczenie: Julia Dziatkiewicz