2023-08-08 21:21:04 JPM redakcja1 K

Skyscanner, oskarżony o greenwashing, zmienił sposób wyświetlania lotów

Petycja zainicjowana w listopadzie 2022 r. potępiła reklamy wprowadzające w błąd, opisujące dużą część lotów jako „eko-odpowiedzialne”. Od tego czasu naruszające prawo odniesienia zniknęły z platformy.

Jego sprzeciw wydaje się przynosić efekty. Po kilku miesiącach bicia się w piersi Guillaume Jouffre wygrał w końcu swoją sprawę z firmą porównującą loty Skyscanner. W listopadzie 2022 r. współzałożyciel GreenGo, platformy specjalizującej się w ekologicznym zakwaterowaniu, zainicjował petycję, aby potępić praktyki meta wyszukiwarki, którą oskarżył o greenwashing. O co chodziło? Wprowadzające w błąd wyświetlanie przez porównywarkę lotów. „Byłem zszokowany, że porównywarka pokazała lot z Paryża do Nantes z przesiadką w Barcelonie jako ekologiczny. Ponadto zielony odcień, w jakim pojawiła się ta informacja, wprowadzał w błąd”, wyjaśnił Le Figaro.

Wtedy złożył skargę do komisji etyki reklamowej ARPP (Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité). Bez odpowiedzi wystosował petycję, pod którą zebrał ponad 12 000 podpisów. Na skutek oburzenia, Skyscanner wycofał obraźliwe odniesienia ze swojej francuskiej platformy, informując nas wtedy, że „pracuje obecnie nad kompletną i natychmiastową korektą stosowanej terminologii”. Obecnie zostało to już zrobione: kolorystyka została zmieniona, a słowa „eko-odpowiedzialny wybór” zniknęły. Jedyne wyświetlane informacje dotyczą tego, czy loty emitują mniej CO2. Dotyczy to wszystkich francuskich i zagranicznych wersji porównywarki lotów.

Korekty nadal do wprowadzenia

Dla Guillaume'a Jouffre'a to dobry początek, ale wciąż pozostaje kilka poprawek do wprowadzenia. „Gdy wybieramy lot Paryż-Nantes, nadal istnieją loty z przesiadką w Dublinie, które uważane są za emitujące o 9% mniej CO2 niż średnia. Podstawa porównawcza nie jest jeszcze do końca jasna”, zauważa Guillaume Jouffre, który również niedawno uruchomił porównywarkę usług transportowych. Punktem odniesienia dla serwisu Skyscanner jest Travalyst. Ta organizacja pozarządowa, założona przez księcia Harry'ego, jest szeroko wykorzystywana przez gigantów turystycznych, takich jak Tripadvisor, Booking i grupa Expedia. Jest to organizacja, której metody obliczania emisji dwutlenku węgla są poddawane w wątpliwość. Ślady kondensacji i emisje związane z produkcją samolotów są nadal pomijane przez tego typu kalkulatory.

Dla współzałożyciela GreenGo problem leży również w sposobie wyświetlania. „Jeśli przejdziesz do Google Flights, masz bardziej kompletne informacje, pokazujące loty, które emitują mniej, ale także te, które emitują więcej. Takiego rozwiązania nie ma jeszcze w przypadku Skyscanner”, zaznacza. Porównywarka lotów nie jest jedyną, która została oskarżona o greenwashing. W 2022 r. linia lotnicza easyJet została ukarana przez komisję ds. etyki reklamy za jedną ze swoich reklam, podobnie jak Lufthansa, która została oskarżona o niedoszacowanie wpływu swojej działalności na środowisko.

Dział: Biznes

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE