Spotify zapłaciło 10 miliardów dolarów branży muzycznej w 2024 roku
Firma streamingowa Spotify poinformowała, że w zeszłym roku zapłaciła branży muzycznej 10 miliardów dolarów. Firma dodała, że od początku swojego istnienia wypłaciła branży prawie 60 miliardów dolarów.
Zdjęcie: Pavlo Gonchar/SOPA Images/LightRocket / GettyImages
Według raportu Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), organizacji muzycznej reprezentującej artystów, na całym świecie jest ponad 500 milionów płacących użytkowników serwisów streamingowych. Spotify ma ponad 252 miliony subskrybentów według swojego raportu za trzeci kwartał 2024 roku. Firma podała, że ponad 60% jej obecnych użytkowników korzysta z darmowej wersji wspieranej reklamami.
„Dla wielu osób te liczby mogą wpadać jednym uchem, a wypadać drugim. I być może zapytaliby, dlaczego Spotify wciąż o tym mówi” – napisał David Kaefer, wiceprezes Spotify ds. biznesu muzycznego. „Dzieje się tak, ponieważ system, który wspólnie zbudowaliśmy, działa, a to, gdzie jesteśmy teraz, to dopiero początek. Obecnie na wszystkich serwisach streamingowych jest ponad 500 milionów płacących słuchaczy. Świat z 1 miliardem płacących słuchaczy to realistyczny cel, który powinniśmy wspólnie wyznaczyć.”
Firma przytoczyła różne raporty wskazujące, że Spotify stanowi znaczącą część globalnych przychodów ze streamingu. Dodała również, że ponad 10 000 artystów zarabia rocznie ponad 100 000 dolarów z przychodów ze streamingu. W 2014 roku ponad 10 000 artystów zarabiało ponad 10 000 dolarów rocznie – podała firma. Na początku tego miesiąca raport platformy finansowania muzyki Duetti wskazał, że stawki za pojedyncze odtworzenie dla niezależnych artystów stabilizują się po kilku latach spadków. Jednak Spotify oferowało najniższe wypłaty, wynoszące 3,0 dolara za 1 000 odtworzeń. Dla porównania, inne platformy, takie jak Amazon Music, Apple Music i YouTube, płaciły w 2024 roku odpowiednio 8,8, 6,2 i 4,8 dolara za 1 000 odtworzeń. Raport zwrócił również uwagę, że choć Spotify podnosiło ceny swoich planów na przestrzeni lat, średnia wypłata spadła.
Źródło: Duetti
Spotify odrzuciło zarzuty Duetti i zakwestionowało liczby zawarte w raporcie oraz „niepoparte źródłami przypuszczenia” na całej linii. „Te zarzuty są absurdalne i bezpodstawne. Żaden serwis streamingowy nie płaci za pojedyncze odtworzenie, ponieważ takie podejście zachęcałoby serwisy do minimalizowania liczby odtworzeń. Oznaczałoby to niski poziom zaangażowania, mniejszą liczbę połączeń z artystami i niższe łączne wypłaty. My natomiast stosujemy odwrotne podejście. Chcemy, aby użytkownicy angażowali się bardziej, dzięki czemu płacą więcej — zarówno przez pozostawanie, jak i wybieranie wersji premium” – powiedział rzecznik firmy.
Co więcej, raport podkreślił, że Spotify Discover Mode, który pozwala artystom lepiej wyeksponować ich utwory za pomocą algorytmów, jednocześnie obniżając ich wynagrodzenie, przyczynia się do rosnącej liczby odtworzeń. Oznacza to, że artyści muszą mieć odtworzone swoje utwory znacznie częściej, aby zarobić tę samą kwotę pieniędzy.
Wzrasta także konkurencja o pozyskanie pieniędzy ze streamingu. Zgodnie z corocznym raportem muzycznym Luminate, średnio 99 000 utworów było codziennie przesyłanych na platformy streamingowe. Raport zauważył również, że globalna liczba odtworzeń osiągnęła 4,8 biliona — co stanowi wzrost o 14% w porównaniu do roku poprzedniego.
Dział: Biznes
Autor:
Ivan Mehta | Tłumaczenie: Mateusz Bujnowski – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki
Źródło:
https://techcrunch.com/2025/01/28/spotify-says-it-paid-10-billion-to-music-industry-last-year/