TikTok zainwestuje miliardy dolarów w Azji Południowo-Wschodniej w obliczu rosnącej kontroli bezpieczeństwa danych
W obliczu nasilającej się globalnej kontroli ochrony danych, aplikacja TikTok, należąca do chińskiej firmy ByteDance, poinformowała w czwartek, że w ciągu najbliższych kilku lat zainwestuje miliardy dolarów w Azji Południowo-Wschodniej, aby wzmocnić swoją pozycję w regionie.
Łączna populacja Azji Południowo-Wschodniej liczy 630 milionów ludzi z czego połowa ma mniej niż 30 lat. Jest to jeden z największych regionów pod względem liczby użytkowników TikToka, który generuje ponad 325 milionów użytkowników każdego miesiąca.
Platforma musi jednak jeszcze przekształcić dużą bazę użytkowników w główne źródło przychodów z działalności e-commerce w regionie, stawiając czoła ostrej konkurencji ze strony większych rywali, takich jak Sea's Shopee, Alibaba's Lazada i GoTo's Tokopedia.
"Zamierzamy zainwestować miliardy dolarów w Indonezji i Azji Południowo-Wschodniej w ciągu najbliższych kilku lat", powiedział dyrektor generalny aplikacji Shou Zi Chew na forum zorganizowanym w Dżakarcie w celu podkreślenia społecznego i gospodarczego wpływu TikToka w regionie.
TikTok nie podał szczegółowego podziału planu wydatków, ale oznajmił, że zainwestuje w szkolenia, reklamę i wspieranie małych sprzedawców, którzy chcą dołączyć do jego platformy e-commerce TikTok Shop.
Chew powiedział, że treści na jego platformie stają się coraz bardziej zróżnicowane, ponieważ dodaje więcej użytkowników i wykracza poza reklamy w kierunku handlu elektronicznego, umożliwiając konsumentom kupowanie towarów za pośrednictwem linków w aplikacji podczas transmisji na żywo.
Dodał również, że TikTok ma 8000 pracowników w Azji Południowo-Wschodniej i 2 miliony drobnych sprzedawców sprzedających swoje towary na platformie w Indonezji, która jest największą gospodarką w regionie.
Według danych firmy konsultingowej Momentum Works, wartość transakcji e-commerce w całym regionie osiągnęła w ubiegłym roku prawie 100 miliardów dolarów, z czego 52 miliardy dolarów przypadło na Indonezję.
Jak podaje Momentum Works, w zeszłym roku TikTok przeprowadził transakcje o wartości 4,4 miliarda dolarów w Azji Południowo-Wschodniej, w stosunku do 600 milionów dolarów w 2021 roku. Jednak aplikacja nadal pozostawał daleko w tyle za Shopee ze sprzedażą towarów w regionie o wartości 48 miliardów dolarów w 2022 roku.
Plan inwestycyjny TikToka wynika z faktu, że chińska firma stoi w obliczu kontroli ze strony niektórych rządów i organów regulacyjnych z powodu obaw, że Pekin może wykorzystać aplikację do zbierania danych użytkowników lub wspierania swoich interesów.
Niektóre kraje, w tym Wielka Brytania i Nowa Zelandia, zakazały aplikacji na telefonach rządowych. Zdaniem TikToka ten ruch jest oparty na „fundamentalnych nieporozumieniach" i napędzany szerszą geopolityką.
TikTok wielokrotnie zaprzeczał, aby kiedykolwiek udostępnił dane chińskiemu rządowi i powiedział, że firma nie zrobiłaby tego, nawet gdyby została o to poproszona.
Aplikacja nie spotkała się z poważnymi zakazami na urządzeniach rządowych w Azji Południowo-Wschodniej, ale została poddana kontroli ze względu na swoją zawartość.
Indonezja przedstawiła jedno z pierwszych poważnych globalnych wyzwań politycznych w 2018 r., po tym jak władze na krótko zbanowały aplikację za posty, które według nich zawierały „pornografię, nieodpowiednie treści i bluźnierstwo".
W Wietnamie organy regulacyjne zapowiedziały, że zbadają działalność TikToka w kraju, ponieważ „toksyczne" treści na platformie stanowią zagrożenie dla „młodzieży, kultury i tradycji".
Dział: Biznes
Autor:
Reuters | tłumaczenie: Wiktoria Piotrowska