UE i Chiny rozpoczynają rozmowy w sprawie planowanych ceł na pojazdy elektryczne
Chiny i Unia Europejska zgodziły się rozpocząć rozmowy na temat planowanego nałożenia ceł na produkowane w Chinach samochody elektryczne importowane na rynek europejski, poinformowali w sobotę wysoko postawieni urzędnicy obu stron.
Państwowemu, chińskiemu producentowi samochodów SAIC grożą dodatkowe cła w wysokości 38,1% na eksport pojazdów elektrycznych do Unii Europejskiej. Zdjęcie: VCG/Getty Images
Niemiecki minister gospodarki Robert Habeck powiedział, że został poinformowany przez komisarza UE, Valdisa Dombrovskisa, że odbędą się rzeczowe negocjacje w sprawie ceł z Chinami. Potwierdzenie to nastąpiło po tym, jak chińskie Ministerstwo Handlu poinformowało, że jego szef Wang Wentao i Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej, zgodzili się rozpocząć konsultacje w sprawie unijnego dochodzenia przeciwko dotacjom na chińskie pojazdy elektryczne.
„Jest to nowe i zaskakujące, ponieważ w ciągu ostatnich kilku tygodni nie było możliwe ustalenie konkretnego harmonogramu negocjacji”, powiedział Habeck w Szanghaju. Dodał, że jest to pierwszy krok i konieczne będzie wykonanie wielu kolejnych. „Jesteśmy daleko od końca, ale przynajmniej jest to pierwszy krok, który wcześniej nie był możliwy”.
Minister powiedział wcześniej w sobotę, że Unia Europejska jest otwarta na dyskusje dotyczące unijnych ceł na chiński eksport samochodów. „Zasugerowałem dziś moim chińskim partnerom, że jestem otwarty na dyskusje i mam nadzieję, że ta wiadomość została wysłuchana”, powiedział w swoim pierwszym oświadczeniu w Szanghaju, po spotkaniach z chińskimi urzędnikami w Pekinie.
Wizyta Habecka jest pierwszą wizytą wysokiego rangą urzędnika europejskiego od czasu, gdy Bruksela zaproponowała wysokie cła na import produkowanych w Chinach pojazdów elektrycznych w celu zwalczania tego, co Unia Europejska uważa za nadmierne dotacje. Habeck powiedział, że jest czas na dialog pomiędzy UE a Chinami w kwestiach taryf, zanim cła wejdą w życie w listopadzie i że wierzy w otwarte rynki, ale rynki te wymagają równych szans.
Potwierdzone dotacje, które mają na celu zwiększenie przewagi eksportowej firm, nie mogą zostać zaakceptowane, dodał minister.
Dział: Biznes
Autor:
Maria Martinez, Reuters | Tłumaczenie: Adam Babiuch - praktykant fundacji https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/06/23/cars/eu-china-ev-import-tariffs-talks-intl-hnk/index.html