W okresie świątecznym nadchodzą rekordowe zniżki online
Jak wynika z prognoz opublikowanych w czwartek przez Adobe Analytics, w okresie świątecznym kupujący online otrzymają rekordowe rabaty, ponieważ sprzedawcy detaliczni próbują zachęcić do zakupów konsumentów zmęczonych inflacją. Firma przewiduje, że strategia się sprawdzi, a sprzedaż świąteczna online wzrośnie o prawie 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W okresie świątecznym sprzedawcy detaliczni są gotowi zaoferować do 35% obniżki cen katalogowych, przy czym największe rabaty dotyczą zabawek, elektroniki i odzieży, podaje Adobe w swojej rocznej prognozie świątecznej. Firma oczekuje, że konsumenci będą korzystać z tych ofert i wydawać znaczne środki, nawet pomimo utrzymujących się obaw o rosnące koszty i kondycję gospodarki. Według Adobe, od 1 listopada do końca roku konsumenci prawdopodobnie wydadzą 221,8 miliarda dolarów na zakupy online. Oznaczałoby to solidny wzrost o 4,8% rok do roku, czyli znaczne przyspieszenie w porównaniu z wzrostem o 3,5% z 2022 r.
Co zatem ludzie będą kupować? Adobe twierdzi, że najchętniej kupowanymi produktami w tym sezonie będą minifigurki LEGO, Kanoodle 3D, produkty Barbie the Movie, PlayStation 5, Xbox Series X, Madden NFL 24, modele iPhone'a 15 i Birkenstock Bostons.
Gdzie są największe zniżki?
Rabaty na zabawki osiągają najwyższy poziom 35% od cen katalogowych, co stanowi wzrost w stosunku do szczytowych 34% rabatów oferowanych w zeszłym roku, twierdzi Adobe. Inne kategorie online, w których spodziewane są znaczne rabaty, to elektronika (do 30%), odzież (do 25%), artykuły sportowe (do 24%), telewizory (do 22%) oraz meble i pościel (do 11%). Wszystkie mają większe rabaty niż w zeszłym roku.
Oczekuje się, że promocje pojawią się wcześniej niż w przeszłości, a Adobe twierdzi, że przeceny do 18% zaczną obowiązywać już w przyszłym tygodniu, gdy Amazon zorganizuje drugie wydarzenie Prime Day.
Konsumenci w dalszym ciągu zwracają się ku coraz popularniejszym opcjom „Kup teraz, zapłać później”, takim jak Affirm i PayPal, które stanowią alternatywę dla kart kredytowych.
Oczekuje się, że usługa „Kup teraz, zapłać później” przyniesie w okresie świątecznym rekordowe 17 miliardów dolarów wydatków online, co oznacza wzrost o 17% w porównaniu z 2022 r., twierdzi Adobe.
Amerykanie robią też coraz więcej świątecznych zakupów (i zakupów w ogóle) na smartfonach i tabletach.
Przewiduje się, że w tym sezonie świątecznym nieco ponad połowa (51,2%) wszystkich wydatków online będzie miała miejsce na urządzeniach mobilnych, co może oznaczać, że po raz pierwszy urządzenia mobilne przewyższą komputery stacjonarne.
Ceny w Internecie przełamują trend inflacyjny
Należy zauważyć, że dane dotyczące zakupów, takie jak raport Adobe i rządowe dane dotyczące sprzedaży detalicznej, nie są korygowane o inflację.
Rosnące ceny mogą wypaczać dane dotyczące zakupów, jeśli nie zostaną skorygowane o inflację. Na przykład Departament Handlu podał niedawno, że sprzedaż detaliczna wzrosła o 0,6% w okresie od lipca do sierpnia. Biorąc jednak pod uwagę, że ceny konsumpcyjne wzrosły w tym okresie o 0,5%, realna (skorygowana o inflację) sprzedaż detaliczna była ledwo dodatnia i wyniosła 0,1%.
Jednak w przeciwieństwie do reszty gospodarki, gdzie ceny rosną niezwykle szybko, ceny w Internecie spadają i utrzymują się nieprzerwanie przez ostatni rok. Według Adobe, w zeszłym miesiącu nastąpił największy roczny spadek od trzech lat.
Oznacza to, że prognoza Adobe dotycząca zakupów świątecznych na rok 2023, przewidująca solidny wzrost sprzedaży, będzie sygnalizować rzeczywisty wzrost popytu ze strony konsumentów.
Dział: Aktualności
Autor:
Matt Egan | Tłumaczenie: Patryk Hembel
Źródło:
https://edition.cnn.com/2023/10/05/business/holiday-shopping-discounts/index.html