Życie i podróż na szczyt chińskiego potentata, założyciela Wahaha, czyli największego chińskiego producenta napojów Zong Qinghou
25 lutego na mikroblogu Wahaha Group pojawił się oficjalny nekrolog: „członek Komunistycznej Partii Chin, przodownik pracy, zdobywca Narodowego Medalu Pracy z okazji 1 Maja, doskonały twórca przedsiębiorstw socjalistycznych o chińskiej specyfice, który przez 40 lat reformował i otworzył 100 wybitnych prywatnych firm, członek dziesiątego, jedenastego i dwunastego Narodowego Kongresu Ludowego i dwunastego, trzynastego i czternastego Kongresu Komunistycznej Partii Chin w prowincji Zhejiang, twórca i prezes Wahaha Group, Zong Qinghou po długim leczeniu umiera o godzinie 10:30 w dniu 25 lutego 2024 roku. Miał 79 lat. Komitet żałobny towarzysza Zong Qinghou z Hangzhou Wahaha Group ma zorganizować pożegnalną uroczystość w siedzibie Hangzhou Wahaha Group w Xiasha o godzinie 10:00 w dniu 28 lutego”.
Zdjęcie: forbes.com
Z publicznie dostępnych informacji wynika, że Zong Qinghou, urodzony w Suqian w prowincji Jiangsu w październiku 1945 roku, przeprowadził się z rodzicami do swojego rodzinnego domu w Hangzhou, gdy miał 4 lata. Po ukończeniu szkoły średniej przez 14 lat pracował na plantacjach herbaty Mameu i Shaoxing Tea Farm. Zong Qinghou powiedział później w wywiadzie, że doświadczenie to przyniosło mu największe korzyści w postaci silnego ciała i niezniszczalnej woli. Zong Qinghou był kiedyś najbogatszym Chińczykiem, a przed śmiercią znajdował się na 53 miejscu.
Zong Qinghou stworzył imperium Wahaha z niczego.
Zdjęcie: chinesefoodwiki.org
W kwietniu roku 1987, by zarobić pierwsze poważne pieniądze, Zong Qinghou nabył firmę zajmującą się zaopatrywaniem szkół w górnej części miasta, opierała się głównie na sprzedaży napojów bezalkoholowych, lodów i artykułów papierniczych. W lipcu tego samego roku Zong Qinghou wykorzystał pieniądze ze sprzedaży pyłku kwiatowego, czyli chińskiego leku służącego do płukania ust i 50 000 yuanów pożyczonych z banku i rozpoczął budowę fabryki w Hanzhou, która przetwarzała wspomniany wcześniej pyłek. W roku 1988 wtedy jeszcze jako mała firma zajmująca pyłkiem kwiatowym Wahaha rozpoczęła swoją podróż na szczyt. W 1988 roku Zong Qinghou, który zobaczył swoją szansę w niechęci dzieci do jedzenia, z pomocą uniwersytetu z powodzeniem zbadał i opracował „Płyn doustny dla dzieci”. Wymyślił też slogan reklamowy: „picie Wahaha, sprawia, że jedzenie jest smaczne”. Płyn stał się niezwykle popularny w całym kraju, a mało chwytliwa nazwa firmy, czyli Fabryka Odżywczego Jedzenia Dla Dzieci w Hanzhou, została zmieniona na Wahaha, co w języku chińskim oznacza śmiejącego się brzdąca. W roku 1991, przy wsparciu władz miasta Hangzhou, Zong Qinghou połączył Hangzhou Canned Food Factory, jedno z największych przedsiębiorstw produkujących puszkowaną żywność w Chinach, z ponad 60 000 metrami kwadratowymi podupadających fabryk i zatrudnił z nich ponad 2200 pracowników. Powstało Hangzhou Wahaha Group of Companies, w której pełnił funkcję prezesa zarządu i dyrektora generalnego. Szybko, bo tylko 3 miesiące później Hangzhou Canned Food Factory, która początkowo przynosiła straty w wysokości ponad 40 milionów yuanów, stanęła na nogi, a ich przychody wzrosły o jeden procent. W następnym roku zyski wzrosły ponad dwukrotnie, a już rok później obracali towarem za 400 milionów yuanów, z czego czysty zysk wynosił ponad 70 milionów yuanów. Od tego czasu nieustannie przez ponad 30 lat, pod kierownictwem Zong Qinghou, Wahaha przekształcała się w największe imperium żywności, słodkich napojów, wody, leków i zdrowej żywności.
W dniu 9 grudnia 2021 roki Hangzhou Wahaha Group ogłosiła, że córka Chińczyka, Zong Fuli, z dnia na dzień została wiceprezesem firmy i dyrektorem generalnym odpowiedzialnym za codzienne sprawy. Grupa Wahaha oświadczyła, że Zong Fuli będzie współpracować z prezesem firmy, swoim ojcem Zong Qinghou, aby dodać firmie wigoru potrzebnego do dalszego rozwoju Wahaha.
Dział: Świat
Autor:
Wang Hui | Tłumaczenie: Marcel Korczak