Asda, Asos i Boohoo muszą unikać „greenwashingu” po rozprawie
Sprzedawcy detaliczni będą musieli składać regularne raporty brytyjskiemu organowi regulacyjnemu po obawach związanych z oświadczeniami środowiskowymi.
Asos, Asda i Boohoo zgodziły się jasno określić, jakie produkty kwalifikują się do asortymentu ekologicznego. Zdjęcie: Anthony Harvey/Shutterstock.
Asda, Asos i Boohoo muszą w przyszłości unikać składania oświadczeń wprowadzających w błąd na temat ekologiczności swoich ubrań, po tym jak regulacje prawne rozprawiły się z „greenwashingiem" w sektorze mody. Trzej sprzedawcy detaliczni będą musieli składać regularne raporty do brytyjskiego Urzędu ds. Konkurencji i Rynków (CMA) po dochodzeniu rozpoczętym w 2022 r., w ramach którego zbadano obawy, że firmy wykorzystywały niejasne oświadczenia w celu wzmocnienia swoich referencji środowiskowych. Globalny przemysł modowy jest głównym trucicielem i źródłem emisji dwutlenku węgla, ale konsumenci w bogatych krajach są coraz bardziej zainteresowani kupnem produktów, które powodują mniej szkód dla środowiska. Brytyjski organ ds. konkurencji obawia się, że kupujący są wprowadzani w błąd przez firmy, które ryzykują naruszenie prawa konsumenckiego w swoich wysiłkach na rzecz przyciągnięcia konsumentów zainteresowanych ekologicznymi produktami. W pierwszej tego rodzaju umowie trzej detaliści dobrowolnie zobowiązali się jasno określić, jakie produkty kwalifikują się do asortymentu ekologicznego, nieużywania „naturalnych" obrazów, takich jak zielone liście, aby produkt wyglądał lepiej niż wygląda w rzeczywistości, oraz do podania jasnych informacji o tym, dlaczego tkaniny liczą się jako „nienaruszające równowagi ekologicznej“. Umowa wchodzi w życie, ponieważ Unilever, właściciel Dove i Marmite, jest również badany w związku z obawami, że konsumenci są wprowadzani w błąd przez „zielone" oświadczenia firmy na niektórych podstawowych produktach gospodarstwa domowego. Posłowie rozważają wprowadzenie nowego prawa, które nakładałoby grzywny w wysokości do 10% światowych obrotów firmy w przypadku naruszenia przepisów konsumenckich. W środę CMA opublikowało list otwarty do branży modowej, w którym wyjaśniło, że prawo, ustawa o rynkach cyfrowych, konkurencji i konsumentach, obejmie roszczenia dotyczące greenwashingu. Cecilia Parker Aranha, dyrektor ds.ochrony konsumentów w CMA, napisała: „Przyszłe działania organów ścigania, w tym w odniesieniu do wprowadzających w błąd oświadczeń ekologicznych, mogą (…) skutkować nałożeniem kary”. Asda, należąca do braci miliarderów Mohsina i Zubera Issa, jest trzecią co do wielkości siecią supermarketów w Wielkiej Brytanii, ale sprzedaje również odzież w sklepach w całym kraju. Zobowiązanie podjęte wobec CMA obejmuje asortyment odzieży George w sklepie Asda.
Asos i Boohoo to internetowe sklepy odzieżowe notowane na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, które szybko zyskały rozgłos jako dostawcy fast fashion [szybkiej mody], z szybko zmieniającymi się liniami produktów, aby dopasować się do apetytu konsumentów na nowe trendy. Największym udziałowcem Asos jest duński miliarder Anders Povlsen, który jest również właścicielem duńskiej sieci sklepów Bestseller i posiada udziały w niemieckim sklepie odzieżowym Zalando. Jest on również największym właścicielem ziemskim w Szkocji. Grupa Boohoo, która jest właścicielem marek Debenhams, PrettyLittleThing, Oasis i Burton, a także swojej głównej marki, została założona przez Mahmuda Kamaniego i Carol Kane. Boohoo było również krytykowane za sposób traktowania pracowników. „Szybka moda“ spotyka się z nieustanną krytyką ze strony działaczy na rzecz ochrony środowiska, którzy twierdzą, że praktyka kupowania tanich ubrań, a następnie szybkiego wyrzucania ich na śmietnik, przyspiesza zużycie zasobów, zwiększa emisję dwutlenku węgla i ilość odpadów z tworzyw sztucznych. Rzecznik Asda powiedział: „Aktywnie współpracowaliśmy z CMA podczas tego procesu i cieszymy się, że wspólnie uzgodniliśmy dobrowolne zobowiązania. Popieramy wszelkie środki mające na celu poprawę zrozumienia przez konsumentów oświadczeń środowiskowych oraz zapewnienie jasnych i spójnych wytycznych dla całej branży modowej w zakresie przyszłego stosowania takich oświadczeń“. John Lyttle, dyrektor generalny Boohoo, powiedział, że jest zadowolony z osiągnięcia porozumienia z CMA i że zobowiązania „zapewnią w pewnym stopniu pomocną klarowność". Dodał: „Nadal jesteśmy zaangażowani we współpracę z innymi w celu znalezienia wspólnych rozwiązań dla wspólnych wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem w branży modowej".
Asos powiedział, że „koncentruje się na opracowywaniu solidnych technologii i metod, które umożliwią nam dostarczanie jasnych i dokładnych informacji na temat wpływu naszych produktów i naszej działalności na środowisko“.
Dział: Świat
Autor:
Jasper Jolly i Sarah Butler | Tłumaczenie: Natalia Czochara