2025-01-31 08:25:40 JPM redakcja1 K

Co obecnie wiemy o katastrofie samolotu w Waszyngtonie?

Według amerykańskich urzędników, nikt nie przeżył po zderzeniu samolotu pasażerskiego z helikopterem w pobliżu Waszyngtonu w środę wieczorem.

Zdjęcie: GettyImages

Samolot przewoził 64 pasażerów i załogę, gdy po zderzeniu wylądował w rzece Potomac. Na pokładzie śmigłowca znajdowały się trzy osoby, które sekretarz obrony Pete Hegseth nazwał „dość doświadczoną załogą”. Łyżwiarze figurowi z USA i Rosji byli wśród osób, które znajdowały się na pokładzie samolotu, według urzędników z US Figure Skating i klubu w Bostonie. Władze przeszukujące zamarznięte wody twierdzą, że przeszły do operacji wydobywania ciał.

Co się stało?

Jak podała Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), około godziny 21:00 czasu lokalnego (02:00 GMT) w środę, odrzutowiec PSA Airlines operujący jako American Airlines 5342 zderzył się ze śmigłowcem armii amerykańskiej, gdy zbliżał się do Narodowego Portu Lotniczego Ronalda Reagana w Waszyngtonie. Według doniesień, samolot pasażerski rozpadł się na wiele części i zatonął kilka metrów w rzece, podczas gdy helikopter wylądował do góry nogami na wodzie. Samolot, Bombardier CRJ700, odleciał z Wichita w stanie Kansas i przewoził 60 pasażerów oraz cztery osoby załogi, podały linie American Airlines.

Zgodnie z aktualnymi informacjami od urzędników, śmigłowiec to Sikorsky H-60, który wystartował z Fort Belvoir w Wirginii z trzema żołnierzami na pokładzie i należał do kompanii B, 12. batalionu lotnictwa. Hegseth powiedział, że statek powietrzny odbywał coroczny lot próbny, przeprowadzając nocną ewaluację przy użyciu standardowych gogli. Powiedział, że nazwiska i stopnie zostały utajnione do czasu poinformowania najbliższych krewnych.

Klip opublikowany online przez LiveATC.net, która streamuje ruch lotniczy, rzekomo rejestruje rozmowę kontroli ruchu lotniczego na chwilę przed katastrofą. Podobno słychać, jak kontroler ostrzega helikopter o samolocie, ale nie otrzymuje żadnej odpowiedzi. Dźwięk nie został zweryfikowany przez BBC. FAA oświadczyła, że zbada incydent wraz z Krajową Radą Bezpieczeństwa Transportu (NTSB). Hegseth powiedział, że spodziewa się szybkiego ustalenia czy śmigłowiec leciał we właściwym korytarzu i na właściwej wysokości.

Ile jest ofiar?

Szef straży pożarnej i pogotowia ratunkowego John Donnelly powiedział w czwartkowy poranek, że urzędnicy „nie sądzą, aby ktokolwiek przeżył ten wypadek”. Powiedział, że zespoły odzyskały 27 ciał z samolotu i jedno z helikoptera. Źródło organów ścigania zaznajomione ze śledztwem powiedziało wcześniej CBS, że znaleziono już co najmniej 30 ciał. US Figure Skating powiedziało, że „kilku członków naszej społeczności łyżwiarskiej było niestety na pokładzie” samolotu. Grupa ta składała się ze sportowców, trenerów i członków rodzin, którzy wracali do domu z obozu rozwojowego w Kansas.

Kreml potwierdził, że na pokładzie znajdowali się również obywatele Rosji - po tym, jak lokalne media poinformowały, że na pokładzie samolotu znajdowali się trenerzy łyżwiarstwa i byli mistrzowie świata Jewgenia Szyszkowa i Wadim Naumow. Około 300 ratowników na gumowych łodziach zostało wcześniej wysłanych na poszukiwanie ocalałych, powiedział Donnelly we wcześniejszym komunikacie. „Wyzwaniem jest dostęp, wiatr, kawałki lodu (na wodzie). To niebezpieczne i trudne warunki do pracy” - powiedział.

Co mówią naoczni świadkowie?

Ari Schulman powiedział NBC Washington, że widział katastrofę samolotu podczas jazdy autostradą George Washington Parkway, która biegnie wzdłuż lotniska. Powiedział, że podejście samolotu wyglądało normalnie, dopóki nie zobaczył, że samolot mocno przechylił się w prawo, a „strumienie iskier” biegły pod nim, oświetlając jego brzuch. Powiedział, że w tym momencie wiedział, że wyglądało to „bardzo, bardzo źle”. Widząc w przeszłości lądujące tam samoloty, powiedział, że spód samolotu nie powinien być widoczny w ciemności.

Iskry, jak powiedział, przypominały „gigantyczną świecę rzymską” i przechodziły od nosa samolotu do jego ogona. Jimmy Mazeo powiedział, że widział katastrofę podczas kolacji ze swoją dziewczyną w parku w pobliżu lotniska. Przypomniał sobie, że zobaczył na niebie coś, co wyglądało jak „biała raca”. Powiedział, że samoloty lecące na lotnisko Ronalda Reagana wydawały się latać w „nieregularnych wzorcach”. Pan Mazeo powiedział, że nie myślał zbyt wiele o tym, co zobaczył, dopóki służby ratunkowe nie zaczęły przybywać na miejsce zdarzenia.

Co mówią amerykańscy urzędnicy?

Na czwartkowej konferencji prasowej prezydent Donald Trump powiedział, że kraj jest „pogrążony w żałobie”, korzystając również z okazji, by uderzyć w swoich politycznych wrogów, których oskarżył o zatrudnianie „ przeciętnych” pracowników na stanowiska kontroli ruchu lotniczego. Powiedział, że on i jego zespół mają „silne opinie i pomysły” na temat tego, co się stało, ale przyznał, że dochodzenie jest na wczesnym etapie.

Przemawiając na tej samej konferencji prasowej, sekretarz transportu Sean Duffy i Hegseth obiecali dotrzeć do sedna wypadku. Dyrektor generalny American Airlines Robert Isom wyraził „głęboki smutek” z powodu kolizji w nagraniu wideo, które zostało opublikowane na stronie internetowej linii. Słowa te powtórzył Roger Marshall, amerykański senator reprezentujący stan Kansas, skąd leciał samolot. Opisał on „ból serca ponad miarę”.

Jak wygląda bezpieczeństwo lotnicze w USA?

Poważne incydenty tego rodzaju są stosunkowo rzadkie w Stanach Zjednoczonych. Według listy sporządzonej przez agencję Reuters, ostatnia porównywalna katastrofa miała miejsce w 2009 roku. Tamtego roku samolot rozbił się podczas podejścia do lądowania w Buffalo w stanie Nowy Jork, zabijając wszystkie 49 osób na pokładzie i jedną osobę na ziemi.

 Przestrzeń powietrzna nad Waszyngtonem jest zarówno ruchliwa, jak i ściśle kontrolowana. Jest wykorzystywana przez ruch krajowy i międzynarodowy korzystający z dwóch lotnisk, a do tego dochodzą loty prezydenckie, duży ruch wojskowy i loty wokół Pentagonu.

Samoloty pasażerskie muszą przestrzegać ustalonych planów lotu, powiedział korespondent BBC ds. transportu Sean Dilley. W niekontrolowanej przestrzeni powietrznej piloci wojskowi działają zgodnie ze ścisłymi instrukcjami kontrolerów ruchu lotniczego, ale w przeciwieństwie do swoich cywilnych odpowiedników, mają swobodę zbaczania z kursu i obowiązek „widzenia i unikania” innych samolotów.

Dział: Świat

Autor:
Joel Guinto and James FitzGerald | Tłumaczenie: Izabela Wysińska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.bbc.com/news/articles/c4g9kdgzj91o

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE