Coraz młodsi urzędnicy państwowi w Korei Południowej
Od przyszłego roku może „narodzić się” grupa 18-letnich urzędników państwowych. Taka sytuacja jest możliwa, ponieważ już od bieżącego roku minimalny wiek wymagany podczas przystąpienia do państwowego egzaminu na urzędników publicznych 5. oraz 7. klasy został obniżony z 20 na 18 lat.
Zdjęcie: Ministerstwo Zarządzania Zasobami Ludzkimi
2 stycznia bieżącego roku Ministerstwo Zarządzania Zasobami Ludzkimi opublikowało tą oraz inne informacje na stronie Centrum Egzaminów Cybernetycznych (http://www.gosi.kr) w „Planie publicznych egzaminów na urzędników państwowych na rok 2024”.
Według Ministerstwa osoby powyżej 18. roku życia mogą przystąpić do egzaminu dla urzędników dla klas niższych niż 8. Ministerstwo postanowiło również wyeliminować różnice pomiędzy poszczególnymi stanowiskami poprzez wyrównanie kryteriów wiekowych dla przystępujących do egzaminu powyżej 7. klasy. Jednakże minimalny wiek wynoszący obecnie 20 lat zostanie utrzymany wśród wszystkich klas na posadach związanych z korektą oraz ochroną.
Ministerstwo wyjaśniło, że reorganizacja kładzie większy nacisk na umiejętności podczas wyboru osób na stanowiska urzędnicze oraz ma zwiększyć szanse młodych ludzi na zatrudnienie w urzędach publicznych. Przy podjęciu tej decyzji wzięto również pod uwagę nowelizację do prawa wyborczego z zeszłego roku, według której wiek minimalny dla członków Zgromadzenia Narodowego oraz przewodniczących lokalnych samorządów, obniżony został z 25 na 18 lat.
W takiej sytuacji możliwe staje się również podejście do egzaminu dla urzędników 5. klasy 17-latków, którzy przed końcem roku skończą 18 lat. Po zdaniu egzaminu oraz otrzymaniu odpowiedniego przeszkolenia zaczną oni pracę jako pierwsi 18-letni urzędnicy państwowi.
Wybrani w ten sposób urzędnicy mają także szansę na szybki awans. 16 grudnia rząd dodał poprawki do „Dekretu w sprawie mianowania urzędników publicznych”, w których skrócona została wymagana minimalna ilość przepracowanych lat potrzebna do awansu do wyższej klasy. Obecnie urzędnik 5. klasy musi przepracować co najmniej 4 lata, aby mógł awansować do klasy 4, jednak w przyszłości czas ten wynosił będzie 3 lata. Co za tym idzie, czas pracy potrzebny do awansu z klasy 9. do klasy 3. został skrócony o 5 lat, z 16 do 11 lat. Tym sposobem 19-latkowie, którzy zostaną urzędnikami 5. klasy, mogą zostać urzędnikami klasy 3. jeszcze przed ukończeniem 30 roku życia.
Dział: Świat
Autor:
Kim Kyeongpil | Tłumaczenie: Weronika Topyła
Źródło:
https://www.chosun.com/politics/goverment/2024/01/02/JLIA72JVXZEZFHGDCUKXTF25OY/