Dwa lata po katastrofie lotniczej chińscy śledczy nie podają żadnych wskazówek, dlaczego odrzutowiec spadł z wysokości
Dwa lata po tym, jak Boeing 737-800 spadł z wysokości 29 000 stóp w odległe góry, zabijając wszystkie 132 osoby znajdujące się na pokładzie, śledczy w Chinach nie przedstawili nowych informacji na temat przyczyn najbardziej śmiercionośnej katastrofy lotniczej w kraju od dziesięcioleci.
Zdjęcia: Xinhua/AP
W zaktualizowanym raporcie opublikowanym w środę przed rocznicą katastrofy, Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego (CAAC) nie odniosła się do kluczowego pytania, co spowodowało, że lot China Eastern 5735 spadł, ani nie wspomniała o danych z czarnych skrzynek samolotu, które mogłyby dostarczyć kluczowych wskazówek wyjaśniających, co się stało.
Zamiast tego w oświadczeniu powtórzono jedynie wcześniejsze ustalenia, zgodnie z którymi nie stwierdzono żadnych problemów z samolotem, załogą ani warunkami pogodowymi przed odlotem z południowo-zachodniego miasta Kunming do Guangzhou w dniu 21 marca 2022 r.
Wiadomość ta nie zdołała stłumić spekulacji w Chinach na temat przyczyn śmiertelnej katastrofy, a niektórzy pytali, dlaczego śledczy nie ujawnili informacji z czarnych skrzynek.
Czarne skrzynki rejestrują wszystkie istotne dane lotu, a także rozmowy w kokpicie, które są wykorzystywane przez śledczych do rekonstrukcji wydarzeń prowadzących do incydentu lotniczego.
W podsumowaniu swojego wstępnego raportu opublikowanego w kwietniu 2022 r. CAAC stwierdził, że dwie czarne skrzynki rozbitego odrzutowca China Eastern zostały „poważnie uszkodzone", a "prace nad odtworzeniem i analizą danych są nadal w toku".
Jednak zaawansowane laboratoria, takie jak te prowadzone przez amerykańską Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) i jej odpowiedniki we Francji, Australii i Wielkiej Brytanii, mogą zrekonstruować nawet uszkodzone karty pamięci, a następnie połączyć dane z nagraniami audio z rejestratora głosu w kokpicie. Wall Street Journal doniósł w maju 2022 r., że dane z czarnej skrzynki odzyskane z lotu i przesłane do analizy amerykańskiej NTSB sugerują, że ktoś w kokpicie celowo zestrzelił samolot, powołując się na wstępną ocenę urzędników ze Stanów Zjednoczonych.
„Samolot zrobił to, co kazał mu ktoś w kokpicie" - powiedział dziennik, cytując osobę zaznajomioną ze wstępną oceną amerykańskich urzędników. CAAC wcześniej zaprzeczył, że katastrofa została spowodowana celowo. „Te plotki... poważnie wprowadziły opinię publiczną w błąd i zakłóciły dochodzenie w sprawie wypadku" - powiedział Wu Shijie, urzędnik CAAC, na konferencji prasowej w kwietniu 2022 roku.
Dział: Świat
Autor:
Nectar Gan, CNN | Tłumaczenie: Joanna Gałka