Eksperci twierdzą, że nowe australijskie przepisy zakazujące reklam e-papierosów są "słabe" bez egzekwowania ich w mediach społecznościowych
Badacze uważają, że samoregulacja firm takich jak Meta lub TikTok „nie działa”.
Badanie wykazało, że większość postów z e-papierosami na TikToku i Instagramie pozytywnie przedstawia ich używanie. Zdjęcie: Prathan Chorruangsak/Getty Images
Skala promocji waporyzatorów i e-papierosów w Internecie oznacza, że nowe przepisy wprowadzane w celu zakazania reklam e-papierosów w mediach społecznościowych mogą być „mizernym ćwiczeniem” bez dodatkowych reform polityki, twierdzą eksperci ds. zdrowia. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez prof. Jonine Jancey i jej współpracowników, większość postów dotyczących e-papierosów na TikToku i Instagramie przedstawia korzystanie z waporyzatorów w pozytywny sposób, a wiele z nich narusza zasady dotyczące treści obowiązujące na tych platformach. W odpowiedzi na niepowodzenia platform mediów społecznościowych w powstrzymywaniu reklam waporyzatorów, przepisy wchodzące w życie od 1 kwietnia będą zabraniać publikowania reklam tytoniu lub e-papierosów w Internecie. Zakazane zostanie również zawieranie umów sponsorskich dotyczących tytoniu lub e-papierosów w Internecie, co ma być wymierzone w transakcje branżowe z influencerami. Jancey, która pracuje w Curtin University na kierunku zdrowie populacji, i jej koledzy zbadali treści dotyczące e-papierosów i ich używania na Instagramie i TikToku i ocenili je pod kątem polityki treści mediów społecznościowych tych platform. Z 264 filmów o e-papierosach znalezionych na TikToku, prawie 98% przedstawiało e-papierosy pozytywnie. Łącznie 69 postów (26%) wyraźnie naruszało politykę treści strony TikTok. Naukowcy zidentyfikowali również 369 kont skoncentrowanych na waporyzacji na Instagramie, który jest własnością Meta, poprzez zbadanie wszystkich kont śledzonych przez znanego influencera używającego i promującego e-papierosy. Okazało się, że 100% treści dotyczących używania waporyzatorów opublikowanych przez te konta miało pozytywny wydźwięk. Łącznie 64 konta (17%) potencjalnie naruszyły zasady Meta, próbując kupować, sprzedawać, organizować loterie lub prezentować produkty e-papierosowe. Naukowcy rozmawiali następnie z ekspertami z dziedziny zdrowia publicznego, mediów społecznościowych, prawa i kontroli tytoniu i zapytali ich, w jaki sposób można lepiej zarządzać treściami związanymi z e-papierosami. Uczestnicy byli zgodni co do tego, że treści w mediach społecznościowych związane z e-papierosami mogą być szkodliwe, a działania rządowe są pilnie potrzebne. Wyniki badania zostały opublikowane w trzech artykułach w czasopismach BMC Public Health, Tobacco Induced Diseases oraz International Journal of Environmental Research and Public Health. Dowody te zostały wykorzystane do opracowania polityki dotyczącej mediów społecznościowych, wysłanej w marcu do szkół, parlamentarzystów i organizacji zajmujących się promocją zdrowia. W sprawozdaniu wezwano rząd federalny do szerokiego rozpowszechnienia informacji o reformach prawa, które wejdą w życie w kwietniu, a także do zapewnienia Departamentowi Zdrowia lepszych zasobów do monitorowania platform oraz zapewnienia zgodności i egzekwowania przepisów. „Z naszych badań na Instagramie i TikToku wiemy, że samoregulacja platform mediów społecznościowych nie działa" - powiedziała Jancey. „Wiemy, że wprowadzane są nowe przepisy dotyczące mediów społecznościowych, ale jeśli te nowe regulacje nie będą monitorowane i egzekwowane, będzie to mizerne ćwiczenie. Wiele strategii promocyjnych w mediach społecznościowych jest tworzonych w celu przyciągnięcia nowych konsumentów".
Meta nie odpowiedziała na prośbę o komentarz
Rzecznik TikToka powiedział: „Treści, które przedstawiają lub promują sprzedaż lub handel tytoniem, w tym nowatorskimi produktami nikotynowymi, są zabronione przez nasze ścisłe wytyczne dla społeczności", a "reklama produktów do wapowania i woreczków z nikotyną jest również zabroniona na TikToku“. Jancey i jej koledzy wezwali do ustanowienia niezależnego organu ds. skarg, aby ułatwić ludziom zgłaszanie treści dotyczących waporyzowania i e-papierosów w Internecie naruszających prawo. Rzecznik federalnego Departamentu Zdrowia powiedział, że wszystkie skargi i raporty dotyczące niezgodności zostaną rozpatrzone, a programy monitorowania należące do departamentu “są zarówno proaktywne, jak i responsywne“. Ustawa o zmianie przepisów dotyczących towarów terapeutycznych i innych (reformy używania waporyzatorów, podgrzewaczy i e-papierosów) z 2024 r., która jest obecnie rozpatrywana przez parlament, zwiększy uprawnienia dostępne dla rządu oraz wysokość grzywien za nielegalną reklamę e-papierosów, jeśli zostanie przyjęta.
Michelle Jongenelis, zastępca dyrektora centrum zmiany zachowań na Uniwersytecie w Melbourne, powiedziała, że chciałaby, aby rządowe reformy wykraczały poza waporyzację i były wymierzone we wszystkie szkodliwe branże. Jeśli jednak chodzi o e-papierosy, powiedziała, że ważne będzie upewnienie się, że platformy mediów społecznościowych są świadome nowych przepisów. „Egzekwowanie przepisów będzie kluczowe, ale będzie to trudne ze względu na liczbę reklam i działania influencerów społecznościowych" - powiedziała.
Dział: Świat
Autor:
Melissa Davey | Tłumaczenie: Natalia Czochara