Fałszywe zniżki na Shein „łamią prawo”, twierdzi UE
Fałszywe zniżki, sprzedaż pod presją i inne praktyki Shein naruszają prawo – twierdzi Unia Europejska

Zdjęcie: Getty Images
Unia Europejska (UE) oświadczyła, że chiński portal szybkiej mody Shein łamie prawo poprzez stosowanie fałszywych zniżek, sprzedaż pod presją i inne nieuczciwe praktyki.
Władze UE dały Shein miesiąc na odpowiedź na ustalenia dochodzenia – w przeciwnym razie firmie mogą grozić kary pieniężne oparte na sprzedaży w krajach UE, w których doszło do naruszeń.
„Teraz to Shein musi wykazać się odpowiedzialnością, przestrzegać przepisów i w pełni dostosować swoje praktyki do unijnych standardów ochrony konsumentów” – powiedział unijny komisarz ds. sprawiedliwości Michael McGrath.
Rzecznik Shein odpowiedział: „Naszym priorytetem pozostaje zapewnienie europejskim konsumentom bezpiecznych, niezawodnych i przyjemnych zakupów online.”
UE poinformowała w poniedziałek, że trwające dochodzenie prowadzone przez unijnego organu ds. praw konsumenckich wykazało „szeroki zakres praktyk, z którymi spotykają się konsumenci podczas zakupów na Shein, i które naruszają prawo UE”.
Wśród naruszeń wymieniono m.in. wprowadzające w błąd informacje, mylące etykiety produktów, fałszywe twierdzenia dotyczące zrównoważonego rozwoju oraz ukrywanie danych kontaktowych.
UE ujawniła również przypadki udawania korzystnych okazji poprzez prezentowanie obniżek cen, które nie były oparte na faktycznych wcześniejszych cenach, a także stosowanie fikcyjnych terminów, które miały wywierać presję na konsumentów, by jak najszybciej dokonali zakupu.
UE zażądała również, by Shein upewnił się, że opinie i oceny produktów nie są prezentowane konsumentom w sposób wprowadzający w błąd.
„Wszystkie firmy działające na rynku UE muszą przestrzegać naszych przepisów. Dzisiejsze działania wysyłają jasny sygnał: nie zawahamy się pociągnąć platform e-commerce do odpowiedzialności, bez względu na to, gdzie mają swoją siedzibę” – powiedział McGrath.
Rzecznik Shein oświadczył, że firma „współpracuje konstruktywnie z krajowymi organami ochrony konsumentów i Komisją Europejską, aby wykazać nasze zaangażowanie w przestrzeganie przepisów UE, i nadal uczestniczymy w tym procesie, by rozwiązać wszelkie wątpliwości”.
Krytyka wobec Shein
Shein już wcześniej spotykał się z krytyką dotyczącą swoich praktyk biznesowych. W styczniowym raporcie BBC ujawniono, że niektórzy pracownicy firmy pracowali po 75 godzin tygodniowo, co narusza chińskie przepisy prawa pracy.
W tym samym miesiącu brytyjscy posłowie oskarżyli Shein o „umyślną ignorancję” po tym, jak prawnik firmy wielokrotnie odmówił odpowiedzi na pytania o źródło pochodzenia bawełny wykorzystywanej przez firmę.
W odpowiedzi na śledztwo BBC dotyczące warunków pracy, Shein oświadczył, że „zobowiązuje się do zapewnienia sprawiedliwego i godnego traktowania wszystkich pracowników w naszym łańcuchu dostaw”, oraz że inwestuje dziesiątki milionów dolarów w wzmocnienie nadzoru i zgodności z przepisami.
„Dążymy do ustanowienia najwyższych standardów wynagrodzeń i wymagamy, by wszyscy partnerzy w łańcuchu dostaw przestrzegali naszego kodeksu postępowania” – dodała firma.
Dział: Europa
Autor:
Mitchell Labiak | Tłumaczenie: Agnieszka Kopeć — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/