Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) przeprowadza audyt produkcji Boeinga 737 Max 9
Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) ogłasza, że przeprowadzi audyt linii produkcyjnej Boeinga 737 Max 9 oraz jego dostawców, ze szczególnym naciskiem na zapewnienie kontroli jakości.
Eric Thayer/Bloomberg/Getty Images
Ogłoszenie, które FAA nazwała „istotnym działaniem”, nastąpiło dokładnie tydzień po dramatycznym incydencie w locie na pokładzie samolotu linii Alaska Airlines, lot 1282, gdy element zwanym „door plug” został zdmuchnięty z boku samolotu.
Audyt będzie także oceniał „ryzyko bezpieczeństwa związanego z przekazanymi uprawnieniami i nadzorem nad jakością”, praktyką, którą administrator FAA Mike Whitaker nazwał w oświadczeniu „czasem do ponownego przemyślenia”.
Whitaker podnosi także możliwość zlecenia części nadzoru na zewnątrz.
„FAA rozważa skorzystanie z niezależnej trzeciej strony do nadzorowania inspekcji w Boeingu i jego systemu jakościowego” - powiedział Whitaker w oświadczeniu.
Ogłoszenie nie wspomina, kiedy Boeing 737 Max 9 wróci do służby. 171 samolotów pozostaje na ziemi w Stanach Zjednoczonych, gdy linie lotnicze Alaska i United czekają na zaktualizowane wytyczne dotyczące inspekcji awaryjnych od FAA.
Brak harmonogramu ze strony FAA rodzi możliwość, że samoloty mogą pozostać na ziemi przez pewien czas, dopóki regulator nie będzie pewny, że są one bezpieczne do lotu. Linia Alaska Airlines oświadczyła w środę, że odwołuje wszystkie loty samolotami 737-9 Max do soboty, 13 stycznia – to około 110-150 lotów dziennie. Nie ogłosiła jeszcze żadnych informacji o przyszłych lotach. United również odwołuje setki lotów dziennie z powodu zakazu lotów.
Prezes Boeinga, David Calhoun, we wtorek przyznał, że firma popełniła „błąd” związany z incydentem w Alaska Airlines podczas spotkania ogólnego dotyczącego bezpieczeństwa.
„Podchodzimy do tego, przyznając nasz błąd” - powiedział Calhoun pracownikom we wtorek, jak wynika z nagrania spotkania udostępnionego CNN przez Boeing. „Podchodzimy do tego z 100% i całkowitą transparentnością na każdym etapie”.
W środę prezes Boeinga, Dave Calhoun, przyznał w wywiadzie dla CNBC, że awaria „door plug” była „okropnym wypadkiem” w procesach produkcji i kontroli jakości.
Kiedy zapytano, co dokładnie się stało, Calhoun powiedział w rozmowie z CNBC: „To, co się stało, to dokładnie to, co zobaczyliśmy, odpadła część kadłuba. To jest błąd, to nigdy nie powinno się zdarzyć”.
W tej rozmowie Calhoun podkreślił, że jest „pewny” trwającej pracy FAA w „inspekcji każdego z samolotów” i „upewnieniu się, że są zgodne z naszym projektem, który jest sprawdzonym projektem”.
Jennifer Homendy, przewodnicząca NTSB, powiedziała w środę na „CNN This Morning” Poppy Harlow, że FAA i Boeing „naprawdę potrzebują informacji na temat tego, jak to się stało, zanim będą mogli podjąć działania w celu zdjęcia zakazu lotów samolotów”.
„Zalecałabym, aby nie wprowadzali ich z powrotem do użytku, dopóki absolutnie nie dowiedzą się, jak to się stało” - powiedziała Homendy. „To powie im, jakie inspekcje i jakie naprawy trzeba przeprowadzić.”
Źródło w Boeing poinformowało CNN, że Boeing uważa, że „błąd” został wprowadzony w łańcuchu dostaw producenta samolotu.
Historia incydentów
Przez pięć lat Boeing borykał się z powtarzającymi się problemami z jakością i bezpieczeństwem swoich samolotów, co doprowadziło do długotrwałego zakazu lotów niektórych maszyn i wstrzymania dostaw innych.
Projekt 737 Max został uznany za odpowiedzialny za dwa tragiczne wypadki: jeden w Indonezji w październiku 2018 roku, a drugi w Etiopii w marcu 2019 roku. Oba wypadki pochłonęły życie wszystkich 346 osób na pokładzie dwóch lotów i doprowadziły do 20-miesięcznego zakazu lotów najlepiej sprzedających się samolotów firmy, co kosztowało ją ponad 21 miliardów dolarów.
Wewnętrzne komunikaty wydane podczas zakazu lotów 737 Max ujawniły, że jeden pracownik opisał samolot jako „zaprojektowany przez klaunów, którzy z kolei są nadzorowani przez małpy”.
Pod koniec ubiegłego miesiąca Boeing poprosił linie lotnicze o sprawdzenie wszystkich swoich samolotów 737 Max pod kątem potencjalnie luźnych śrub w systemie kierowniczym po tym, jak jedna linia lotnicza odkryła potencjalny problem z kluczową częścią na dwóch samolotach.
Jego problemy z jakością i inżynierią wykraczają poza model 737. Boeing musiał także dwukrotnie wstrzymać dostawy swojego Dreamlinera 787, przez około rok począwszy od 2021 roku, a następnie ponownie w 2023 roku, z powodu problemów jakościowych wymienionych przez FAA. Samolot 777 również musiał przejść zakaz lotów po awarii silnika na locie linii United, która rozrzuciła odłamki silnika na domy i ziemię poniżej.
Dział: Świat
Autor:
Pete Muntean, CNN | Tłumaczenie: Jakub Grochowski
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/01/12/business/boeing-faa-manufacturing-oversight/index.html