Jaki wpływ ma katastrofa mostu w Baltimore na gospodarkę?
BALTIMORE, Maryland - katastrofa kontenerowca, który we wtorek częściowo zawalił most Francis Scott Key w Baltimore. Zniszczyło to kluczową trasę dla ruchu samochodowego w mieście i zamknięto port w Baltimore.
Co katastrofa mostu towarowego w Baltimore oznacza dla gospodarki? Zdjęcie: cdn.abcotvs.com.
Sześć osób zaginęło i uznano je za zmarłe, a ich poszukiwania zostały zawieszone do następnego dnia, poinformowali we wtorek wieczorem funkcjonariusze straży przybrzeżnej.
Ratownicy wyciągnęli z wody dwie osoby. Jedna z osób została opatrzona w szpitalu i wypisana kilka godzin później.
Port Baltimore, który od 2021 r. zajmuje 17. miejsce w kraju pod względem całkowitego rocznego tonażu ładunków. Obsługuje więcej samochodów osobowych i ciężarowych niż jakikolwiek inny port w USA, powiedział gubernator Maryland Wes Moore w oświadczeniu z zeszłego miesiąca. Tymczasem most Key Bridge każdego dnia pozwalał przejechać ponad 30 000 pojazdów.
Oczekuje się, że port Baltimore będzie zamknięty przez co najmniej kilka dni w związku z trwającymi działaniami ratowniczymi i porządkowymi, poinformował w rozmowie z ABC News Mark Zandi, główny ekonomista Moody's Analytics. Zandi dodał, że zawalenie się mostu nie będzie miało znaczącego wpływu na gospodarkę Stanów Zjednoczonych, ani nie popchnie Baltimore w recesję, choć powiedział, że incydent może nadal powodować znaczące konsekwencje gospodarcze.
Jak poinformował gubernator Moore, port w Baltimore ustanowił w ubiegłym roku rekord pod względem ilości ładunków zagranicznych przeładowanych w punkcie docelowym.
W sumie port obsłużył 52,3 tony, czyli 80 miliardów dolarów, ładunków zagranicznych, co czyni go dziewiątym najbardziej ruchliwym portem w kraju w zeszłym roku dla tego typu towarów.
„Port Baltimore jest kluczowym elementem sieci transportowej Maryland" - powiedział w zeszłym miesiącu sekretarz Departamentu Transportu Maryland Paul Wiedefeld.
Jak powiedział Moore, port ten jest liderem wśród amerykańskich portów pod względem przeładunku samochodów, ciężkich maszyn rolniczych i budowlanych, importowanego cukru oraz importowanego gipsu.
Władze portu rzecznego Delaware w Filadelfii oświadczyły, że są przygotowane na każdy wzmożony ruch morski dzięki wdrożonym systemom bezpieczeństwa, które chronią podpory mostu przed wszystkimi przepływającymi statkami.
"Wszystkie nasze dotychczasowe inspekcje są wystarczające, aby poradzić sobie z jakimkolwiek zagrożeniem ze strony tych statków, niezależnie od tego, czy będzie ich 1, czy 100" - powiedział John Hanson, dyrektor generalny Delaware River Port Authority.
Norwegian Cruise Line obsługuje zimowe i letnie rejsy przez port, poinformował Moore. W lutym firma zamierzała powrócić jeszcze w tym roku.
Oprócz przerwania działalności portowej, zawalenie się Key Bridge usunęło główne połączenie dla wszystkich pojazdów, zwłaszcza komercyjnych, poinformował Zandi.
Duże ciężarówki podróżujące przez Baltimore polegają na Key Bridge, ponieważ nie mogą korzystać alternatywnej trasy, Harbor Tunnel. Z powodu zawalenia się mostu, takie ciężarówki będą musiały podróżować przez miasto Baltimore lub wybrać znaczny objazd, powodując znaczne opóźnienia, dodał Zandi.
Łącznie, zakłócenia w dostawach spowodowane zamknięciem portu i zawaleniem mostu mogą wywrzeć niewielką wzrostową tendencję na ceny w USA, poinformował Zandi.
Dział: Świat
Autor:
Max Zahn | Tłumaczenie: Jan Nagi
Źródło:
https://abc7news.com/what-the-cargo-ship-bridge-crash-in-baltimore-means-for-economy/14573664/