Najbardziej śmiertelny wypadek w historii
W katastrofie lotniczej w Tokio w tym tygodniu zginęło pięć osób. W wielu poprzednich wypadkach zginęło ich znacznie więcej.
Wrak samolotu Turkish Airlines DC-10, który rozbił się na północ od Paryża w 1974 roku. Zginęło 346 osób. Zdjęcie: AP / NTB
We wtorek tego tygodnia samolot pasażerski Airbus A350 linii Japan Airlines zderzył się z innym samolotem podczas lądowania na lotnisku Haneda w Tokio. Pięć osób znajdujących się na pokładzie drugiego samolotu zginęło, gdy obie maszyny zderzyły się na pasie startowym.
Wypadek ten nie jest pierwszym i prawdopodobnie nie będzie ostatnim. Oto niektóre z najbardziej śmiertelnych wypadków lotniczych w historii:
Tragedia na Teneryfie.
27 marca 1977 r. dwa Boeingi 747 linii Pan Am i KLM zderzyły się na pasie startowym lotniska Los Rodeos na Teneryfie. Lotnisko było pokryte gęstą mgłą, gdy kapitan samolotu KLM przyspieszał swoim jumbo jetem w dół pasa startowego. Dalej znajdował się samolot linii Pan Am. Z powodu mgły załoga KLM nie zauważyła samolotu, dopóki nie było za późno. W wyniku zderzenia zginęły 593 osoby. 61 osób przeżyło tę katastrofę. To wydarzenie jest wciąż uznawane za najbardziej śmiertelną katastrofę lotniczą w historii.
Tego pamiętnego dnia wiele poszło nie tak. W wyniku eksplozji na lotnisku Las Palmas i groźby podłożenia kolejnych bomb, ruch lotniczy został przekierowany na lotnisko na Teneryfie, które tak naprawdę nie było przystosowane do obsługi tak dużego ruchu.
Ponadto doszło do pewnych nieporozumień między kontrolerem ruchu lotniczego a załogami obu samolotów, co zakończyło się próbą startu samolotu KLM w tym samym czasie, gdy samolot Pan Am znajdował się na pasie startowym.
Najbardziej śmiertelny jednorazowy wypadek.
Podczas lotu między japońskimi miastami Tokio i Osaka 12 sierpnia 1985 r. rozbił się Boeing 747. Załoga wpadła w kłopoty dwanaście minut po starcie, ale utrzymała samolot w powietrzu przez nieco ponad pół godziny, zanim doszło do katastrofy. W katastrofie zginęło 520 osób. Cztery osoby przeżyły z poważnymi obrażeniami. Według komisji wypadkowej, która badała incydent, przyczyną wypadku było prawdopodobnie uszkodzenie kadłuba samolotu, co doprowadziło do problemów z kontrolowaniem maszyny. Wypadek ten jest najbardziej śmiertelną katastrofą lotniczą z udziałem tylko jednego samolotu.
Kolizja nad Indiami.
12 listopada 1996 r. 349 osób zginęło, gdy dwa samoloty rozbiły się w powietrzu nad Indiami. Były to samoloty Boeing 747 i Ilyushin Il-76 należące odpowiednio do Saudi Arabian Airlines i Kazakhstan Airlines. W momencie katastrofy oba samoloty leciały do indyjskich miast Dhahran i Delhi. Komisja badająca wypadek wskazuje na błąd w komunikacji, który doprowadził do tego, że samolot Kazakhstan Airlines znalazł się na niewłaściwej wysokości.
Nikt nie przeżył wypadku.
Otwarte drzwi ładunkowe - 346 ofiar śmiertelnych.
3 marca 1974 r. lot Turkish Airlines na trasie ze Stambułu do Londynu przez Paryż uległ awarii. Poza stolicą Francji załoga straciła kontrolę nad DC-10 po tym, jak drzwi ładunkowe otworzyły się, gdy samolot był w powietrzu. Niespodziewane otwarcie doprowadziło do wybuchowej dekompresji, która uszkodziła kable używane do sterowania powierzchniami sterowymi samolotu. Samolot rozbił się z 346 osobami na pokładzie.
Winą za wypadek obarczono konstrukcję drzwi ładunkowych, która sprawiła, że były one bardziej podatne na różnice ciśnień między wnętrzem samolotu a powietrzem na zewnątrz na dużych wysokościach. Do czasu katastrofy na Teneryfie był to najbardziej śmiertelny wypadek lotniczy w historii.
Najgorszy wypadek lotniczy na norweskiej ziemi.
Na przestrzeni lat w Norwegii doszło również do wielu wypadków lotniczych. Najgorszy miał miejsce na Svalbardzie 29 sierpnia 1996 roku. Łącznie 141 Rosjan i Ukraińców zginęło, gdy rosyjski samolot Tupolew 154M rozbił się o Operafjellet na podejściu do Longyearbyen.
Samolot pasażerski został wyczarterowany przez rosyjską firmę górniczą. Na pokładzie znajdowali się górnicy i ich rodziny, którzy wracali do pracy po wakacjach.
Jako przyczynę zidentyfikowano błąd nawigacyjny.
‘’Pomimo wysokiej liczby ofiar śmiertelnych, samoloty, które rozbiły się w związku z atakiem terrorystycznym 11 września 2001 r., nie zostały uwzględnione w artykule. Powodem jest to, że rozbiły się one z woli terrorystów.’’
Dział: Świat
Autor:
Sigurd Nordmo | Tłumaczenie: Antonina Nowicka
Źródło:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/01/06/195972917/historiens-dodeligste-flyulykker