Psychologia koloru w budowaniu marki
Odkryj psychologię koloru i jak on i jego odcienie mogą budzić emocje i podkreślać zalety marki.
Zdjęcie: esdesignbarcelona
Branding odnosi się do niektórych działań, które podejmuje się, żeby wzmocnić pozycję i postrzeganie marki. Ponieważ są to aspekty subiektywne, wykorzystywane są elementy takie jak psychologia kolorów, która odnosi się do używania określonych kolorów i ich odcieni, żeby przekazać wartości lub obraz konkretnej marki. W tym artykule dowiemy się, co przekazuje każdy z nich i czemu właściwy wybór jest taki ważny.
Czym jest psychologia koloru w brandingu?
Psychologia koloru odnosi się do ich inteligentnego użycia, jako że każdy z ich posiada zdolność wywoływania reakcji emocjonalnych albo podświadomego przekazywania wiadomości. Nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy, każdy kolor ma psychologiczny wpływ; z tego powodu wpływa na to jak postrzegamy daną markę oraz jej produkty i usługi.
Istnieje kilka powodów takiej relacji. Po pierwsze, trzeba mieć na uwadze, że kolory nie istnieją jako oddzielne koncepty, ale są sposobem postrzegania. Nasz umysł interpretuje sygnały nerwowe, które docierają do naszych oczu, a te różnią się, ponieważ każdy kolor ma inną długość fali.
To, co nam przekazują, jak tłumaczy Eva Heller w swojej książce Psychologia koloru, może wywodzić się między innymi z czynników kulturalnych, doświadczeń, instynktów i wzorców myślowych. Dlatego odbiór tej samej marki może różnić się w rożnych państwach ze względu na różnorodność kulturową.
Dlaczego jest ważna w brandingu firmy?
Żeby branding był skuteczny, nie można pozostać przy zwykłym zbudowaniu marki personalnej, trzeba przeanalizować swój obraz i wartości, które chce się przekazać. Innymi słowy, trzeba pójść o krok dalej niż atrakcyjne logo i chwytliwy slogan.
Należ podjąć się stworzenia osobowości marki, z którą dedykowana publika będzie mogła się identyfikować. Tutaj wchodzi do gry psychologia koloru. Kolory wywołują określone emocje i uczucia, które mogą wpłynąć na to jak postrzegamy markę.
Kiedy zrozumie się te powiązania, firmy mogą używać koloru w strategiczny sposób, żeby przekazać swoja wiadomość, odróżnić się od konkurencji i wzmocnić markę w jej różnych kanałach. Coś podobnego dzieje się z typografią. Branding i marketing idą w parze.
Co przekazują kolory i jak używać ich w brandingu?
Psychologia koloru głosi, że każdy wzbudza inny rodzaj sensacji albo przekazuje nam inną wiadomość. Kontynuując, spojrzymy na to jakie są i jak mogą wspomóc branding.
Czerwony
Czerwony jest kolorem krzykliwym i energicznym, który budzi emocje takie jak namiętność, pilność i ekscytacja. Często kojarzy się go z miłością, władzą i żywotnością. W brandingu, czerwonego zazwyczaj używa się, żeby stworzyć uczucie nagłości w promocjach z limitem czasu i żeby podkreślić ważność i siłę marki. Na przykład, marki takie jak Coca-Cola i Red Bull używają czerwonego w swoich logo, żeby kojarzyć się z energią.
Niebieski
Niebieski jest kolorem, który przekazuje spokój, zaufanie i osobowość. Kojarzy się ze harmonią i stabilnością, z tego względu używa się go w świecie biznesu, przede wszystkim w organizacjach, które zajmują się bezpieczeństwem. W brandingu korporacyjnym, niebieski pojawia się w sektorach technologii, bankach i zdrowiu, w celu wzbudzenia zaufania u klientów. Przykładami marek, które postawiły na kolor niebieski są IBM, Facebook i PayPal.
Zielony
Zielony jest kolorem natury i kojarzy się ze świeżością, rozwojem i zdrowiem. Budzi także poczucie harmonii i równowagi. W brandingu, zielony zazwyczaj używany jest w promocji produktów i usług powiązanych ze zrównoważonym rozwojem, ekologią i dobrobytem.
Na przykład, Starbucks używa zielonego, żeby przekazać połączenie zdrowia i harmonii. Marka Whole Foods Market również używa tego tonu, w tym przypadku, aby kojarzyć się z bardziej ekologiczną koncepcją, ekologią i zrównoważonym rozwojem. Nawet McDonald zmienił swoje krzykliwe czerwone tło na zielony w Europie.
Żółty
Żółty jest kolorem kojarzonym ze szczę ściem, radością i optymizmem, prawdopodobnie dlatego, że jest to kolor słońca. Firmy używają go, żeby zdobyć uwagę publiki i przekazać poczucie pozytywności i zabawy. IKEA od zawsze stawiała a żółty w swoich sklepach, w swoim logo ma go także aplikacja Snapchat.
Biały
Biały jest kolorem kojarzonym z czystością, prostotą i oczyszczeniem. Używa się go w brandingu aby przekazać obraz elegancji, minimalizmu i wyrafinowania. Luksusowe marki zazwyczaj wdrażają biały do swoich projektów, żeby podkreślić jakość i ekskluzywność swoich produktów. Na przykład, Adidas używa go w sowim logo jako trzy białe linie, ale także sklepy, które chcą dać uczucie nowoczesności i jakości.
Czarny
Zgodnie z psychologią koloru, czarny jest kolorem przekazującym autorytet, elegancję i tajemniczość oraz kojarzy się z władzą. Marki, które chcą być postrzegane jako luksusowe i ekskluzywne stawiają właśnie na niego. Chanel i Rolex to dwie marki, które wpasowują się w ten schemat i używają w swoich logo i kampaniach reklamowych czarnego, żeby wzmocnić swoją pozycję jako liderzy w swoich branżach.
Szary
Szary jest kolorem wszechstronnym, który budzi poczucie neutralności i stabilności. W świecie projektów, używa się go jako dopełnienie innych kolorów dla wprowadzenia równowagi i dodania poczucia spokoju i profesjonalności. Zazwyczaj jest używany w firmach związanych z technologią, na przykład Apple oraz w finansach.
Psychologia koloru jest jednym z aspektów brandingu, które trzeba poznać, żeby móc stworzyć obraz marki i jej korporacyjną osobowość, które będą szły w parze ze swoimi wartościami i tym co chcą przekazać.
Dział: Świat
Autor:
Antonio Ruiz | Tłumaczenie: Karolina Gruca — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.esdesignbarcelona.com/actualidad/diseno-publicitario/psicologia-del-color