Rozbudowa lotniska Luton zatwierdzona przez rząd
Lotnisko London Luton ma nadzieję niemal podwoić roczną liczbę pasażerów do 32 milionów do 2043 roku po tym, jak rząd zatwierdził plany rozbudowy, obejmujące nowy terminal. Stało się to mimo zaleceń Inspektoratu Planowania, który sugerował, aby Sekretarz Transportu Heidi Alexander odrzuciła te plany ze względu na obawy środowiskowe. Luton Rising, właściciel lotniska, stwierdził, że decyzja ta może przynieść „znaczące korzyści ekonomiczne, zatrudnieniowe i społeczne dla naszego miasta”.

Jednak ekolodzy stwierdzili, że „wraz z pogarszającymi się znianami klimatycznymi ostatnią rzeczą, jakiej potrzebujemy, jest 70 000 dodatkowych lotów rocznie”. Luton było piątym najbardziej ruchliwym lotniskiem w Wielkiej Brytanii w ubiegłym roku, obsługując 16,9 miliona pasażerów w 132 000 lotów.
Plany rozbudowy obejmują budowę nowego terminala, nowych dróg kołowania oraz zwiększenie przepustowości istniejącego terminala, który obecnie obsługuje 18 milionów pasażerów rocznie.
Kluczowa infrastruktura
Rzecznik premiera Sir Keira Starmera powiedział, że jest „zadowolony” z decyzji. Stwierdził: „Ulepszanie naszej krajowej infrastruktury jest kluczowe dla wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w całym kraju, a ta decyzja pomoże nam osiągnąć wzrost w ramach naszego planu zmian. Ten krok podkreśla zaangażowanie rządu w odblokowywanie kluczowej infrastruktury i wspieranie wzrostu gospodarczego”.
Decyzja o rozbudowie była trzykrotnie opóźniana, ostatnio po to, aby nowo mianowana Heidi Alexander mogła mieć więcej czasu na rozpatrzenie wniosku. Paul Kehoe, niezależny przewodniczący Luton Rising, które jest własnością Rady Miejskiej Lutonu, powiedział, że dzięki rozbudowie powstanie do 11 000 nowych miejsc pracy. Dodał, że przyniesie to również „dodatkową roczną aktywność gospodarczą o wartości do 1,5 miliarda funtów”.
Ogłoszenie tej decyzji nastąpiło niecały tydzień po zamknięciu fabryki samochodów dostawczych Vauxhall w Luton przez firmę Stellantis, co zagroziło utratą nawet 1 100 miejsc pracy. Tymczasem rozbudowa lotniska stała się kolejną inwestycją wspieraną przez rząd, który priorytetowo traktuje wzrost gospodarczy. Heidi Alexander powiedziała, że jest „skłonna zatwierdzić” drugi pas startowy na lotnisku Gatwick w lutym, a kanclerz Rachel Reeves poparła budowę trzeciego pasa startowego na lotnisku Heathrow.
Andrew Lambourne z grupy protestacyjnej LADACAN stwierdził, że rząd zignorował obawy lokalnych mieszkańców. Powiedział, że wielu uważa ten projekt za „nieodpowiedni” do obszaru, dodając: „Osoby mieszkające pod trasami lotów są już narażone na problemy zdrowotne i budzą się z powodu nocnych lotów, a zwiększenie ich liczby o 70% jest nieludzkie”. Organizacja charytatywna CPRE dodała, że rozbudowa „ośmiesza” zobowiązanie rządu do osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 roku.
Jednym z problemów zgłoszonych przez organ badawczy w imieniu Inspektoratu Planowania było zakłócenie „względnego spokoju” w Chilterns. Zrozumiano, że plan rozbudowy oznaczałby przelot samolotu nad tym obszarem co 15 minut, w porównaniu do obecnej częstotliwości raz na pół godziny.
Pan Kehoe z Luton Rising powiedział, że lotnisko wprowadziło limity dotyczące hałasu i emisji gazów cieplarnianych.
Marion Geoffroy, dyrektor zarządzająca Wizz Air, wyraziła nadzieję, że firma, będąca największym operatorem na lotnisku, będzie mogła dalej się rozwijać. „Jesteśmy absolutnie pewni, patrząc na trendy z ostatnich lat, że popyt będzie wystarczający, abyśmy mogli zwiększyć przepustowość na lotnisku Luton” powiedziała. Jednak operatorzy będą rywalizować o nową przestrzeń. Wcześniej w tym tygodniu linie Jet2 po raz pierwszy zaoferowały loty z tego lotniska. Pani Geoffroy podkreśliła, że „konkurencja jest dobra”, dodając: „Cieszymy się, że lotnisko może zaoferować większą przepustowość, ale na pewno będziemy konkurować.”
Krytyka lokalnych władz
Rada parafialna King's Walden, obejmująca kilka wsi w pobliżu lotniska, powiedziała, że jest „ogromnie rozczarowana decyzją”. W oświadczeniu stwierdzono: „Ta inwestycja negatywnie wpłynie na wiejskie społeczności Breachwood Green i Tea Green oraz trwale zniszczy krajobrazy. Dodatkowo spowoduje wzrost hałasu, zanieczyszczenia dźwiękowego i powietrza. Wpływ na pobliską infrastrukturę transportową, szczególnie na wiejskie drogi w naszej parafii, będzie druzgocący.”
Rada wyraziła również obawy dotyczące rosnącej liczby pasażerów lotniska, którzy zostawiają samochody w Breachwood Green, aby uniknąć opłat parkingowych.
Dział: Europa
Autor:
BBC | Tłumaczenie Mateusz Rega — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/