Ruch lotniczy oficjalnie powrócił
W 2024 roku liczba pasażerów na całym świecie, po latach zakłóceń spowodowanych pandemią Covid-19, wreszcie przewyższyła wyniki z 2019 roku.

Zdjęcie: Elijah Nouvelage/AFP/Getty Images
W poprzednim roku na całym świecie było około 9,5 miliarda pasażerów – to wzrost o 3,8% w porównaniu do czasów przed pandemią w 2019 r. i o 9% więcej niż w 2023 r., zgodnie z wstępnymi globalnymi danymi lotniskowymi opublikowanymi przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych (ang. ACI World). Organizacja ta zrzesza 2181 portów lotniczych w 170 krajach.
„Cieszymy się, że obserwujemy powrót ruchu lotniczego i spodziewamy się znaczącego wzrostu w najbliższym czasie, nawet pomimo pewnych przeciwności losu” – powiedział Justin Erbacci, dyrektor generalny ACI World.
Największym portem lotniczym świata pod względem liczby pasażerów jest ponownie Port lotniczy Atlanta – Hartsfield-Jackson. Główny węzeł komunikacyjny linii Delta Air Lines w stolicy Georgii utrzymywał pierwsze miejsce przez 26 z ostatnich 27 lat, tracąc pozycję lidera jedynie w 2020 r., kiedy ruch pasażerski uległ nagłemu załamaniu.
Miejsce drugie zajmuje Port lotniczy Dubaj, który po raz pierwszy został drugim najbardziej obleganym lotniskiem świata w 2023 r. i utrzymał tę pozycję w najnowszym rankingu.
Na miejscu trzecim uplasował się Port lotniczy Dallas-Fort Worth, którego liczba pasażerów w 2024 r. wzrosła o 17% w porównaniu do 2019 r. i o ponad 7% w stosunku do 2023 r. Port lotniczy Tokio-Haneda i Londyn-Heathrow – wielokrotni przedstawiciele czołowej dziesiątki – zajęły odpowiednio czwarte i piąte miejsce.
Miejsce szóste zajął Port lotniczy Denver, będący przykładem silnego natężenia ruchu amerykańskich węzłów komunikacyjnych, notując wzrost o 19% w porównaniu do 2019 r. i blisko 6% względem 2023 r.
„Po pandemii zauważyliśmy, że węzły komunikacyjne Stanów Zjednoczonych bardzo szybko odnotowały wzrost liczby pasażerów, właściwie nawet i podczas pandemii, ponieważ czołowe linie lotnicze kładły nacisk na swoje węzły komunikacyjne” – powiedział Erbacci.
Porty lotnicze w Stambule i New Delhi, które zdobyły odpowiednio siódme i dziewiąte miejsca, „cieszyły się powodzeniem ze względu na ekspansję linii lotniczych, rozwój infrastruktury i zwiększoną łączność globalną” – czytamy w komunikacie prasowym ACI World.
Stambuł, jak podkreślił dyrektor generalny ACI World, „zbudował lotnisko, które obsłuży znaczną liczbę podróżujących”. Rosnący tam ruch lotniczy podniósł się o 53% w porównaniu do roku 2019.

Na miejscu ósmym znalazł się Port lotniczy Chicago-O’hare, który w porównaniu z 2019 r. nadal odnosi straty w wysokości 5% (w porównaniu z 2023 r. jest to wzrost o 8%), ale cały czas „rośnie w siłę, żeby uzyskać lepsze wyniki” – donosi Erbacci.
Ranking najlepszej dziesiątki w 2024 r. zamyka port lotniczy Szanghaj-Pudong, który zaliczył największy skok, jeśli chodzi o miejsce w rankingu – z 21. miejsca w 2023 r. na miejsce nr 10, odnotowując przy tym imponujący wzrost ruchu lotniczego o 41%.
Znaczny wzrost spowodowany był „rozszerzoną polityką wizową, kontynuacją i ekspansją lotów międzynarodowych, usprawnieniom operacyjnym oraz ożywieniem regionu Azji i Pacyfiku, w szczególności Chin” – przekazuje ACI World.
Duży wzrost na rynkach wschodzących
Atlanta prawdopodobnie utrzyma swoje miejsce na podium, mimo że natężenie ruchu na tym lotnisku w 2024 r. – około 108 milionów pasażerów – nadal wynosiło 2% mniej niż w 2019 r.
„Przewidujemy, że Atlanta będzie utrzymywać swoją pozycję przez jakiś czas” – powiedział Erbacci, ale największego wzrostu oczekuje się w innych regionach.
„Nadal będziemy obserwować znaczący wzrost w regionie Azji i Pacyfiku, w Indiach, Chinach, Ameryce Łacińskiej, a w pewnym stopniu także w Afryce. Zobaczymy też mniej znaczący wzrost – ale nadal wzrost – w krajach rozwiniętych Ameryki Północnej i Europy”.
ACI przytaczała niepewność gospodarczą, napięcia geopolityczne, opóźnienia produkcji w fabrykach samolotów i innych przeszkód stanowiących wyzwanie dla branży w 2024 r. Mimo tego prognozy ACI World pozostają pozytywne.
„Uważam, że jesteśmy świadkami utrzymującej się odporności ruchu pasażerskiego, nawet pomimo ważnych globalnych zakłóceń” – powiedział Erbacci.
Erbacci przypuszcza, że geopolityczna i gospodarcza niepewność nadal będą miały wpływ na podróże lotnicze. Jak duży będzie ten wpływ, np. jeśli chodzi o pojemność samolotu czy popyt pasażerski, jeszcze nie wiadomo.
„Oczywiście, jeśli niepewność, taryfy celne i inne przyczyny nadal będą się utrzymywały, mogłoby mieć to wpływ na wzrost, który obecnie przewidujemy” – powiedział Erbacci w wywiadzie tydzień przed ogłoszeniem przez Donalda Trumpa wstrzymania nowych ceł.
ACI World będzie uważnie obserwować rozwój sytuacji na świecie.
„Jednak prognozy dotyczące przyszłego wzrostu są wysokie i spodziewamy się, że do 2045 roku liczba pasażerów się podwoi” – powiedział Erbacci.
10 najbardziej obleganych lotnisk świata pod względem liczby pasażerów w 2024 roku:
- Hartsfield-Jackson Atlanta (ATL): 108,1 mln pasażerów; wzrost o 3,3% względem 2023
- Dubaj (DBX): 92,3 mln pasażerów; wzrost o 6,1% względem 2023
- Dallas Fort Worth (DFW): 87,8 mln pasażerów; wzrost o 7,4% względem 2023
- Tokio Haneda (HND): 85,9 mln pasażerów; wzrost 9,1% względem 2023
- Londyn Heathrow (LHR): 83,9 mln pasażerów; wzrost o 5,9% względem 2023
- Denver (DEN): 82,4 mln pasażerów; wzrost o 5,8% względem 2023
- Stambuł (IST): 80,1 mln pasażerów; wzrost o 5,3% względem 2023
- Chicago O’Hare (ORD): 80 mln pasażerów; wzrost o 8,3% względem 2023
- New Delhi (DEL): 77,8mln pasażerów; wzrost o 7,8% względem 2023
- Szanghaj Pudong (PVG): 76,8 mln pasażerów; wzrost o 41% względem 2023
Dział: Świat
Autor:
Marnie Hunter, CNN | Tłumaczenie: Izabela Wróblewska — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://edition.cnn.com/2025/04/14/travel/worlds-busiest-airports-passengers-2024/index.html