Szefowie lotnisk krytykują nagły zwrot w sprawie płynów
Porty lotnicze skrytykowały nagłe przywrócenie przez rząd limitu 100 ml płynów w bagażu podręcznym w miniony weekend.
Zdjęcie: Getty Images
Stowarzyszenie Operatorów Lotnisk (AOA) stwierdziło, że spowodowało to „frustrację" portów lotniczych i wywołało niepewność i zamieszanie wśród pasażerów, gdy zbliżał się najbardziej ruchliwy okres w roku.
Po zainstalowaniu nowego, zaawansowanego technologicznie sprzętu do skanowania, niektóre regionalne porty lotnicze zniosły ograniczenia dotyczące płynów. Główne węzły komunikacyjne nie przeszły jeszcze na nowe zasady, ale wdrażają maszyny.
Sekretarz transportu podkreślił, że ponowne nałożenie starych limitów jest „tymczasowe", ale nie jest jasne, jak długo potrwa ta sytuacja.
Rząd wymaga, aby wszystkie brytyjskie lotniska przeszły na system bezpieczeństwa „nowej generacji".
Nowe skanery, które wytwarzają obrazy 3D, powinny oznaczać, że płyny o pojemności do dwóch litrów i laptopy mogą być przechowywane w bagażu podręcznym, aby przejść przez kontrolę bezpieczeństwa.
Lotniska takie jak Heathrow, Gatwick i Manchester nie dotrzymały ostatniego terminu ich instalacji - 1 czerwca tego roku - po różnych problemach logistycznych.
Czas na przygotowania jest bardzo ograniczony
Karen Dee, dyrektor generalny organizacji branżowej Airport Operators Association, powiedziała, że setki milionów funtów zostały wydane na „ogromny" program zmian, zgodnie z instrukcjami rządu.
Powiedziała, że lotniska popierają decyzje dotyczące bezpieczeństwa, ale piątkowe „zaskakujące" ogłoszenie „zostało nam narzucone z bardzo małą ilością czasu na reakcję", co „stworzyło niepewność dla pasażerów w momencie, gdy lotniska wchodzą w najbardziej ruchliwe okresy w roku".
„Postawiło to również operatorów lotnisk w trudnej sytuacji, z bardzo ograniczonym czasem na przygotowanie się do dodatkowego personelu i szerszych zasobów, których będzie to wymagało, i bez jasnego pojęcia, kiedy ta kwestia zostanie rozwiązana".
Porty lotnicze, które w pełni przełączyły się na nowe systemy i odpowiednio przeszkoliły i rozmieściły swój personel, są najbardziej dotknięte, nie mogąc w pełni wykorzystać drogiego, nowego sprzętu.
Przyjmuje się, że zmiana ta doprowadziła do odrzucenia lub konfiskaty większej liczby przedmiotów, ponieważ pasażerowie oczekiwali, że będą mogli przewieźć większe kontenery.
Niektóre większe porty lotnicze, które były dopiero w trakcie wdrażania, korzystały z nowych skanerów w niektórych obszarach, więc również musiały szybko zmienić sposoby pracy.
Trzydziestu szefów lotnisk, wraz z AOA, wystosowało dziś wspólne pismo do sekretarza transportu, ministra lotnictwa i urzędników służby cywilnej w odpowiedzi na piątkowe ogłoszenie.
Wśród pytań, na które chcą uzyskać odpowiedzi, znajdują się: w jaki sposób podjęto decyzję, co oznacza ona dla lotnisk, które są w trakcie wdrażania - z implikacjami dla programów szkoleniowych dla personelu - oraz jak długo potrwa powrót do limitu 100 ml.
Pani Dee powiedziała, że lotniska robią wszystko, co w ich mocy, aby złagodzić skutki. Poprosiła pasażerów, aby byli przygotowani na przestrzeganie limitu płynów, dopóki nie zostaną poinformowani inaczej.
Rzecznik DfT powiedział, że piątkowe ogłoszenie miało wpływ tylko na osoby podróżujące z sześciu regionalnych lotnisk, na których punkty kontroli bezpieczeństwa nowej generacji (NGSC) były już w pełni operacyjne, co stanowiło około 6% wszystkich pasażerów lotniczych w Wielkiej Brytanii.
Dodano, że środki bezpieczeństwa pozostaną niezmienione w stosunku do tych obowiązujących od 2006 r. dla większości pasażerów, a podróżni powinni nadal sprawdzać wymogi bezpieczeństwa na lotnisku wylotu.
Departament poinformował, że szybko skontaktował się z lotniskami po otrzymaniu nowych informacji.
Dział: Europa
Autor:
Katy Austin | Tłumaczenie: Aleksandra Cyparska