YouTube ogranicza nastolatkom dostęp do filmów o tematyce fitness
YouTube ma w planach ograniczyć polecanie nastolatkom niektórych filmów związanych ze zdrowiem i fitnessem, w tym tych, które „idealizują” pewne typy sylwetek.
Zdjęcie: Reuters
YouTube twierdzi, że użytkownicy w wieku od 13 do 17 lat nadal będą mogli wyszukiwać i oglądać treści związane z fitnessem — ale nie będą zachęcani do ponownego oglądania podobnych filmów.
YouTube twierdzi, że postępuje tak ze względu na obawy, że ciągła ekspozycja na takie materiały może powodować u młodych ludzi „negatywne postrzeganie” samych siebie.
Eksperci zaakceptowali ten środek, ale twierdzą, że musi mu towarzyszyć „szersza kampania” na temat kondycji i zdrowia młodych ludzi.
Algorytm YouTube'a zazwyczaj poleca użytkownikom podobne treści po obejrzeniu konkretnego filmu, a także wyświetla powiązane filmy na pasku bocznym.
Jak informuje serwis, nastolatkom nie będą już proponowane:
- filmy porównujące cechy fizyczne i idealizujące niektóre typy sylwetki
- filmy idealizujące określoną kondycję lub masę ciała
- filmy prezentujące agresję społeczną w formie walk i zastraszania
YouTube oświadczył, że środki zostały podjęte po tym, jak Komitet Doradczy ds. Młodzieży i Rodzin stwierdził, że „młodzież jest bardziej skłonna do kształtowania negatywnych przekonań na swój temat, widząc ciągłe treści dotyczące ideałów, które oglądają w Internecie”.
Jednak ograniczenia dotyczące proponowanych filmów będą możliwe tylko wtedy, gdy użytkownik jest zalogowany na konto YouTube — i jeśli zarejestrował prawdziwą datę urodzenia.
Serwis automatycznie nie weryfikuje nowych użytkowników, którzy rejestrują się na platformie.
Nowi użytkownicy muszą jednak mieć co najmniej 13 lat, a jeśli YouTube podejrzewa, że podali nieprawdziwy wiek, mogą zostać poproszeni o jego weryfikację.
Nowi użytkownicy, którzy nie przejdą tej weryfikacji, zostaną poproszeni o wskazanie rodzica lub opiekuna, który będzie nadzorował ich konto — a niespełnienie tego wymogu spowoduje zablokowanie konta.
Dr Petya Eckler, starsza wykładowczyni na University of Strathclyde, która pracuje nad relacją między postrzeganiem ciała a mediami społecznościowymi, powiedziała, że z zadowoleniem przyjęła ogłoszenie, biorąc pod uwagę „związek między korzystaniem z mediów społecznościowych przez młodych ludzi a postrzeganiem ich ciał”.
W rozmowie z BBC powiedziała jednak, że należy zrobić więcej.
„Powinno to iść w parze z szerszą dyskusją na temat kondycji i zdrowia w rodzinach oraz ideą, że ćwiczenia są świetnym sposobem na poprawę ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia i nie powinny być wykonywane tylko ze względu na wygląd”.
YouTube ogłosił również nowe sposoby dla rodziców na śledzenie aktywności swoich dzieci na platformie.
Rodzice będą mogli połączyć swoje konta z nastolatkami w swoim gospodarstwie domowym, aby zobaczyć ich przesłane filmy, subskrypcje i komentarze, a także otrzymywać e-maile, gdy przesyłają filmy lub rozpoczynają transmisje na żywo.
W maju Ofcom nakazał firmom technologicznym przeformułowanie swoich algorytmów, aby odsunąć dzieci od tego, co nazwał „toksycznymi” materiałami.
Dział: Świat
Autor:
Katharine Sharpe | Tłumaczenie: Klaudia Lorent – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/