Barista nalewa kawę do filiżanki w Starbucks Reserve Roastery w Szanghaju 3 czerwca 2022 r. Luckin Coffee outlet/Getty Images.
Liczba markowych kawiarni w drugiej co do wielkości gospodarce świata wzrosła o 58% w ciągu ostatnich 12 miesięcy, osiągając 49 691 punktów sprzedaży, podała w tym tygodniu firma badawcza.
Starbucks otworzył w tym okresie 785 punktów sprzedaży w kraju i jest drugim co do wielkości operatorem markowej kawy pod względem liczby punktów sprzedaży, dodał World Coffee Portal. Luckin Coffee, chiński startup, który trzy lata temu pogrążył się w skandalu związanym z oszustwami i został wyrzucony z Wall Street, jest największą siecią kawiarni w kraju z ponad 13 000 punktów sprzedaży.
„Ponad 90% z 4000 ankietowanych chińskich konsumentów kawiarni pije ciepłą kawę co tydzień, podczas gdy 64% pije mrożoną kawę przynajmniej raz w tygodniu" - podał World Coffee Portal we wtorkowym oświadczeniu.
Prawie 90% ankietowanych konsumentów przynajmniej raz w tygodniu odwiedza lub zamawia kawę w kawiarni.
Chiny stały się światową potęgą w branży kawowej, mimo że w ostatnich latach borykały się z licznymi problemami gospodarczymi.
Na początku tego roku Starbucks wyłożył ponad 200 milionów dolarów na nowy kampus we wschodniej części kraju. W momencie otwarcia we wrześniu, producent napojów powiedział, że była to największa inwestycja, jaką kiedykolwiek poczynił w centrum produkcji i dystrybucji kawy poza Stanami Zjednoczonymi.
Chiny od dawna są jednym z najważniejszych motorów wzrostu dla Starbucks, służąc jako drugi co do wielkości rynek na świecie i największy rynek zagraniczny.
Dyrektor generalny Laxman Narasimhan twierdzi jednak, że firma „wciąż jest na początku swojej działalności w Chinach", zauważając, że konsumpcja kawy w tym historycznie pijącym herbatę kraju pozostaje na stosunkowo niskim poziomie.
Amerykańska sieć kawiarni zamierza otworzyć 9 000 sklepów w Chinach do 2025 r., podał World Coffee Portal.