7 problemów, na które prawdopodobnie natkniesz się podczas grania na Linuxie
Gry na Linuxie przeszły długą drogę od swoich początków, kiedy to granie było dalekie od prostego. Mimo to, wciąż możesz napotkać pewne problemy, dlatego warto być na nie przygotowanym.
Zdjęcie: https://www.howtogeek.com/problems-youll-likely-run-into-gaming-on-linux/
Brak wsparcia dla wielu gier na Linuxie
Choć przez lata wielu deweloperów oferowało wsparcie dla gier na Linuxie, było to zaledwie kropla w morzu, dopóki Steam Deck firmy Valve oraz SteamOS nie przybliżyły Linuxa do mainstreamu. Oczywiście, wsparcie dla Linuxa nadal nie dorównuje wsparciu dla Windowsa i to prawdopodobnie nie zmieni się w najbliższej przyszłości.
Jednym z głównych powodów jest Proton, który Steam wykorzystuje w tle, aby umożliwić uruchamianie gier dostępnych tylko na Windowsie na bazującym na Linuxie SteamOS. Dzięki temu deweloperzy muszą tylko upewnić się, że ich gra działa za pośrednictwem Protona a nie, że działa natywnie. W przypadku wielu gier, zazwyczaj działa to bez problemów. Mimo że Proton ciągle się poprawia, nie dorównuje pełnemu wsparciu dla Linuxa. Jak zobaczymy później, nawet oficjalne wsparcie nie gwarantuje, że gra pozostanie wspierana.
Instalacja gier może wymagać dodatkowych kroków
Jeśli gra, w którą grasz, jest dostępna na Steamie i wspiera Linuxa, jej instalacja na wielu dystrybucjach jest tak prosta jak na Windowsie. Najpierw instalujesz klienta Steam, a potem grę, którą chcesz grać. Są też gry dostępne w repozytoriach Twojej dystrybucji, które możesz zainstalować bez Steama. W innych przypadkach może być konieczne wykonanie kilku dodatkowych kroków, które na Windowsie nie byłyby potrzebne.
Dobrą wiadomością jest to, że istnieją narzędzia innych firm, które ułatwiają uruchamianie innych gier. Na przykład, możesz uruchomić Epic Games Launcher za pomocą narzędzi takich jak Lutris, które obsługują również biblioteki GOG i Humble Bundle.
Choć nie jest to już tak powszechne jak kiedyś, wciąż zdarza się, że gry po prostu odmawiają uruchomienia na Linuxie. Z perspektywy przyszłości jednak coraz więcej osób zwraca się ku Linuxowi jako platformie do gier, co oznacza, że istnieje coraz większa grupa ludzi zainteresowanych uruchamianiem gier na tym systemie. Oznacza to, że nawet jeśli gra nie działa teraz, w przyszłości może otrzymać wsparcie dla Linuxa.
Problemy z wydajnością
Kolejnym powszechnym (choć dalekim od uniwersalnego) problemem związanym z grami na Linuxie w dawnych czasach było to, że wydajność często pozostawała w tyle w porównaniu do wersji gry na Windowsa. Przyczyną mogło być wiele rzeczy: lepsza optymalizacja gry pod DirectX niż OpenGL, lepsza wydajność GPU w sterownikach Windows. Na szczęście, nie jest to już tak powszechne jak kiedyś.
Zamiast tego sytuacja stała się jeszcze bardziej dziwna. Niektóre gry działają lepiej na Linuxie, inne lepiej na Windowsie, a w wielu przypadkach wydajność zmienia się w zależności od ustawień gry. Na Reddit można znaleźć wątki pełne komentarzy od osób, które przeszły na Linuxa i twierdzą, że uzyskały lepszą wydajność gier, obok innych, które zastanawiają się, gdzie podziały się ich klatki na sekundę.
Główna różnica polega na tym, że wersja gry na Windowsa jest zasadniczo zawsze oficjalnie wspierana, podczas gdy wsparcie dla Linuxa bywa bardziej nieregularne. Oznacza to, że jeśli napotkasz problemy z wydajnością, będziesz musiał szukać pomocy w społeczności.
Niekompatybilność systemów antycheatowych
Choć gry są znacznie bardziej kompatybilne z Linuxem niż kiedyś, wciąż istnieje jeden obszar, w którym Linux pozostaje daleko w tyle: gry wieloosobowe. A szczególnie gry, które prawdopodobnie przychodzą na myśl, gdy myślisz o grach stworzonych z myślą o trybie multiplayer, jak na przykład Fortnite.
Chociaż może nie grasz w Fortnite lub inne gry od Epica, ta firma jest również twórcą Easy Anti-Cheat. To oprogramowanie antycheatowe działające na poziomie jądra systemu jest coraz częściej używane w różnych grach, ale ma problemy na Linuxie z wieloma tytułami. Istnieje baza danych o nazwie Are We Anti-Cheat Yet, która śledzi kompatybilność Linuxa z wieloma grami korzystającymi z systemów antycheatowych.
Niestety, to także jeden z najtrudniejszych problemów do rozwiązania w tej chwili. Jeśli system antycheatowy uniemożliwia ci grę, w wielu przypadkach jedyną opcją jest czekać i mieć nadzieję, że deweloper przywróci wsparcie lub pojawi się jakieś rozwiązanie.
Problematyczne sterowniki GPU
Wsparcie dla kart graficznych na Linuxie znacznie się poprawiło, zwłaszcza jeśli nie masz nic przeciwko korzystaniu z zamkniętych lub częściowo zamkniętych sterowników od producenta twojej karty graficznej. Mimo to, choć możesz oczekiwać, że grafika będzie działać, nadal możesz potrzebować podjąć dodatkowe kroki, aby zapewnić optymalną wydajność podczas grania.
W zależności od twojej dystrybucji, oficjalne sterowniki do karty graficznej mogą być lub nie być zainstalowane razem z resztą systemu. Wiele nowszych dystrybucji, takich jak Ubuntu czy Fedora, zaproponuje automatyczną instalację sterowników, podczas gdy inne pozostaną przy sterownikach open-source. Jeśli masz problemy z niską wydajnością gry, sprawdź, czy używasz odpowiednich sterowników do swojego sprzętu.
Zapoznasz się z ProtonDB
Jeśli jesteś graczem, który spędził jakikolwiek czas przy PC w ciągu ostatnich 10 lat, prawdopodobnie masz przynajmniej kilka gier na Steamie. Niektóre z nich mogą być w pewnym stopniu wspierane na Linuxie, ale możesz być prawie pewien, że jeszcze więcej gier działa na Linuxie dzięki Protonowi. Stroną, którą będziesz chciał odwiedzać często, jest ProtonDB. Obok kilku innych niezbędnych zakładek dla użytkowników Linuxa, warto trzymać tę w pobliżu. ProtonDB informuje cię nie tylko, czy dana gra będzie działać, ale także, czy inni użytkownicy mieli sukcesy, jaką wersję Proton używali i jakie dodatkowe kroki musieli podjąć, aby uruchomić grę. Ta jedna strona z pewnością zaoszczędzi ci godziny frustracji, nawet jeśli po prostu chcesz sprawdzić, czy gra uruchomi się na twoim Steam Decku.
Znikające wsparcie
Chociaż w większości przypadków technologia antycheatowa może prowadzić do tego, że deweloperzy nie będą się przejmować wsparciem gry na Linuxie, w innych przypadkach może to skutkować wycofaniem wsparcia dla już istniejącej gry. Dokładnie to miało miejsce w 2024 roku, kiedy to Apex Legends zbanował graczy na Linuxie.
Oczywiście, nie było to tylko przypadkiem leniwego dewelopera, który nie chciał pisać dodatkowego kodu; oszuści specjalnie używali Linuxa, ponieważ ułatwiało to przełamywanie technologii anty-cheat. Mimo to, była to możliwa do zastosowania poprawka, ponieważ stosunkowo mała liczba użytkowników Linuxa sprawiała, że była to opłacalna decyzja finansowa. W przypadku Windowsa nie dałoby się tego zrobić tak łatwo; trzeba by było znaleźć inne rozwiązanie niż całkowite zbanowanie systemu.
Dopóki Linux pozostanie stosunkowo niszowym systemem operacyjnym, te problemy będą się utrzymywać. To jednak nie oznacza, że wszystko zawsze będzie takie samo. Spójrz, jak daleko doszło granie na Linuxie w ciągu ostatnich 10 lat. W rzeczywistości sytuacja nadal wygląda obiecująco. SteamOS i rosnąca liczba gier wspierających Linuxa już nie jest tylko dla Steam Decka. Zaczyna pojawiać się na innych sprzętach, w tym na Legion Go S, co jest wielką wiadomością, jeśli kochasz przenośne konsole do gier i Linuxa.
Dział: Technologia
Autor:
Kris Wouk | Tłumaczenie: Mateusz Bujnowski - praktykant fundacji https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.howtogeek.com/problems-youll-likely-run-into-gaming-on-linux/