Alexa ponownie uruchomiona z ambicją bycia „najlepszym cyfrowym przyjacielem”
Amazon zaprezentował Alexa+, odnowioną wersję swojego wirtualnego asystenta, z którym ma nadzieję, że użytkownicy będą dzielić się „prawie wszystkim”. Gwałtowne postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) spowodowały ogromny wzrost oprogramowania zdolnego do prowadzenia naturalnie brzmiących rozmów, a ChatGPT i DeepSeek należą do najczęściej pobieranych aplikacji na całym świecie.

Zdjęcie: Amazon
Amazon powiedział BBC, że Alexa+ będzie dostępna na „przytłaczającej większości” urządzeń Echo.
Amazon stara się to wykorzystać, a Alexa+ podczas premiery w Nowym Jorku chciała być „Twoim nowym najlepszym przyjacielem w cyfrowym świecie”.
Usługa będzie dostępna za darmo w ramach subskrypcji Prime, gdy zostanie uruchomiona od marca – ale dla osób niebędących członkami będzie kosztować 19,99 USD (16 GBP) miesięcznie, a cena w Wielkiej Brytanii nie została jeszcze ogłoszona.
Eksperci sugerują jednak, że konsumenci mogą mieć trudności z pokonaniem swoich ograniczonych oczekiwań wobec urządzeń Amazon.
„Inteligentne głośniki znajdują się w co czwartym brytyjskim domu, ale wielu użytkowników traktuje je jak nic więcej niż drogie minutniki kuchenne” – powiedział Ed Freed z agencji marketingowej Rapp UK.
„Ostatecznie najbardziej logicznym miejscem dla prawdziwie osobistego asystenta AI jest telefon, a nie blat kuchenny”.
Szef działu urządzeń i usług Amazon, Panos Panay, powiedział, że Alexa+ będzie zapamiętywać informacje, co oznacza, że jeśli powiesz jej, że jesteś weganinem nietolerującym glutenu, przyszłe przepisy, które zasugeruje, będą o tym pamiętać.
I obiecał, że „nie będzie więcej Alexa mówić” – co oznacza, że użytkownicy będą mogli rozmawiać z nią bardziej konwersacyjnie niż wcześniej.
Są to nowe funkcje, które dr Richard Whittle z University of Salford's Business School wyjaśnił jako „dawno spóźnione”.
„Amazon ma nadzieję, że jego ulepszona Alexa rzuci wyzwanie Copilotowi, Asystentowi Google i Siri, z których wszystkie wykorzystują nową technologię LLM (duży model językowy)” – powiedział.
„Kiedy użytkownicy mogą teraz naturalnie rozmawiać ze swoimi asystentami AI, niegdyś wiodąca interakcja głosowa Alexy wydaje się wąska i sztywna”.
Jego kolega, dr Gordon Fletcher, prodziekan ds. badań i innowacji, zgodził się z tym.
„Technologia zmienia się teraz szybciej, konkurencyjne modele sztucznej inteligencji są aktualizowane, a wszyscy inni starają się odpowiedzieć, Grok w zeszłym tygodniu, Claude w tym tygodniu” – powiedział.
„Alexa i sprzęt Echo coraz częściej wydają się być starzejącym się reliktem, który powoli się zmienia i zawsze pozostaje w tyle”.
Zmiana strategii
Amazon powiedział BBC, że Alexa+ będzie dostępna we wszystkich krajach, które obecnie mają Alexę.
W Stanach Zjednoczonych będzie dostępna od marca, a inne kraje otrzymają ją później w 2025 roku. Będzie dostępna na urządzeniach już od drugiej generacji Echo Dot, która została wprowadzona na rynek w 2017 roku.
W przypadku urządzeń z ekranami będzie dostępna już od pierwszej generacji Echo Show 8, która została uruchomiona w 2019 roku.
Oczywiste jest, że Amazon oczekuje, że Alexa+ zrobi więcej niż jej poprzedniczka – i będzie wiedzieć znacznie więcej o życiu swoich użytkowników.
Mara Segal, dyrektor Alexy, powiedziała, że ludzie będą teraz mogli dzielić się „prawie wszystkim” z wirtualnym asystentem – chodzi o to, że udostępniając e-maile i zdjęcia, będzie on w stanie przeszukiwać je w poszukiwaniu rzeczy, o które prosisz.
Inne demonstracje obejmowały wykorzystanie go do rezerwacji taksówki i kolacji w restauracji.
Thomas Husson, główny analityk w firmie Forrester, powiedział, że ponowne uruchomienie było cichym przyznaniem przez Amazon, że jego pierwotna wizja inteligentnych głośników zawiodła.
„Subsydiując setki milionów podłączonych głośników Echo, Alexa zdołała wejść do gospodarstw domowych w nadziei na wygenerowanie dodatkowej sprzedaży e-commerce” – powiedział.
„Ta strategia zawiodła, a firma zainwestowała 25 miliardów dolarów (20 miliardów funtów) w swój oddział Alexa, bez prawdziwego zrewolucjonizowania inteligentnych domów”.
Powiedział, że „najwyższy czas”, by Amazon stworzył „prawdziwie inteligentnego i użytecznego asystenta”.
Ostrzegł jednak, że aby „naprawdę się wyróżnić”, Alexa będzie musiała odróżnić dane osobowe od danych gospodarstwa domowego, co „stanowi dużą przeszkodę w zakresie prywatności i zaufania”.
Dr Stuart Millar, główny inżynier AI w Rapid7, powiedział, że ten ruch „ma sens”, ponieważ Alexa „pozostaje w tyle” za konkurentami, takimi jak ChatGPT – ale ostrzegł, że prawdziwym testem będzie, gdy zwykli ludzie dostaną go w swoje ręce.
„Widzieliśmy już wcześniej, jak duże firmy technologiczne uruchamiały ambitne funkcje sztucznej inteligencji, tylko po to, by wycofać się, gdy pojawiły się nieoczekiwane problemy lub nie zachowywały się zgodnie z oczekiwaniami” – powiedział.
Dział: Technologia
Autor:
Tom Gerken | Tłumaczenie: Karolina Łukowska — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/