Nasa zamyka projekt tankowania satelitów o wartości 2 miliardów dolarów po tym, jak wykonawca Maxar został skrytykowany za słabe wyniki
NasAazamyka projekt o wartości 2 miliardów dolarów mający na celu przetestowanie tankowania satelitów w kosmosie, ogłosiła w piątek, po tym jak audytor agencji skrytykował głównego wykonawcę programu, firmę Maxar, powołując się na „słabą wydajność”.
Zdjęcie: „Test chwytakowy” zrobotyzowanego ramienia serwisowego statku kosmicznego OSAM-1. Nasa
- NASA poinformowała, że zamyka wart 2 miliardy dolarów projekt testowania tankowania satelitów w przestrzeni kosmicznej.
- Audytor agencji skrytykował niedawno głównego wykonawcę programu OSAM-1, firmę Maxar, za „słabe wyniki”.
- OSAM-1 był rozwijany od 2015 roku, a jego celem było dokowanie do satelity Landsat 7 na orbicie, aby naprawić, zatankować i przedłużyć żywotność starzejącego się statku kosmicznego.
Agencja kosmiczna podała w oświadczeniu, że projekt OSAM-1 - On-orbit Servicing, Assembly, and Manufacturing 1 - został przerwany po prawie dekadzie pracy. Nasa przytoczyła w swoim komunikacie „ciągłe wyzwania techniczne, kosztowe i harmonogramowe, a także ewolucję szerszej społeczności od tankowania nieprzygotowanych statków kosmicznych, co doprowadziło do braku zaangażowanego partnera”. Podała w oświadczeniu dla CNBC, że około 450 pracowników wspiera OSAM-1, ale NASA „jest zobowiązana do wspierania pracowników projektu zgodnie z planem do roku podatkowego 2024”. „Chociaż jesteśmy rozczarowani decyzją o przerwaniu programu, jesteśmy zobowiązani do wspierania NASA w poszukiwaniu potencjalnych nowych partnerstw lub alternatywnych zastosowań sprzętu po zakończeniu zamknięcia”- powiedział rzecznik Maxar Space Systems Eric Glass w oświadczeniu dla CNBC. Maxar został przejęty przez firmę private equity Advent International w maju 2023 roku, zanim został podzielony na dwie firmy: Maxar Intelligence, koncentrującą się na obrazach satelitarnych i analizach, oraz Maxar Space Systems, skupiających się na produkcji statków kosmicznych. Goddard Space Flight Center NASA w Maryland prowadziło prace nad OSAM-1, a Maxar Space Systems był głównym wykonawcą projektu w ramach wielu umów. OSAM-1 jest rozwijany od 2015 roku, a jego celem jest dokowanie z należącym do USA satelitą Landsat 7 na orbicie, aby naprawić i zatankować starzejący się statek kosmiczny w celu przedłużenia jego żywotności.
Jednak OSAM-1 opóźnił się o lata, podczas gdy koszty programu dla NASA wzrosły. W skandalicznym październikowym raporcie Inspektor Generalny NASA „stwierdził, że ich wzrost dotyczący projektu i opóźnienia w harmonogramie wynikały przede wszystkim ze słabej wydajności Maxar”, zauważając jednocześnie, że agencyjne centrum Goddard również zmagało się z kluczowymi częściami rozwoju. „Urzędnicy NASA i Maxar przyznali, że Maxar nie docenił zakresu i złożoności prac, nie w pełni rozumiał wymagania techniczne NASA i miał braki w niezbędnej wiedzy specjalistycznej”- stwierdził Generalny Inspektor NASA w swoim raporcie po rocznym audycie. Audytor agencji zauważył, że OSAM-1 prawdopodobnie zarówno „przekroczy swoją obecną cenę 2,05 miliarda dolarów, jak i datę uruchomienia w grudniu 2026 roku”, która była już opóźniona o sześć lat. W raporcie, powołując się na przedstawicieli Maxar, zauważono, że firma „nie czerpała już zysków z pracy nad OSAM-1” i zdaniem NASA, nie wydawała się już „być wysokim priorytetem dla Maxar pod względem jakości personelu”. Anulowanie OSAM-1 przez NASA nastąpiło kilka miesięcy po tym, jak Maxar dostarczył główne segmenty statku kosmicznego do Goddard w Maryland - ale inne kluczowe części nie zostały jeszcze ukończone. Serwisowanie satelitów to rodzący się podsektor przemysłu kosmicznego, który dopiero niedawno zaczął się sprawdzać, a misje przedłużające Northrop Grumman stanowią wczesne wysiłki.
Dział: Kosmos
Autor:
Michael Sheetz | Tłumaczenie: Alicja Budnik
Źródło:
https://www.cnbc.com/2024/03/01/nasa-shuts-down-maxar-led-osam-1-satellite-refueling-project.html