2024-09-15 00:01:46 JPM redakcja1 K

Astro Bot: Czy oldschoolowy hit może zmienić przyszłość PS5?

Za kilka godzin ukażą się recenzje jednej z największych premier tego roku na PlayStation 5, a jej reżyser opowiada o jedzeniu.

Różnica między Botem: Astro Bot zawiera dziesiątki scen ze znanymi postaciami z PlayStation. Źródło: Sony

Bufety, jeżeli być bardziej dokładnym.

Możesz otrzymać dużo za swoje pieniądze, ale jak się będziesz potem czuć? „Jesteś wzdęty, za dużo zjadłeś i chcesz po prostu iść i spać” – mówi Nicolas Doucet, szef studia Team Asobi należącego do Sony. Gracze uwielbiają metafory związane z jedzeniem. Programiści nie tylko tworzą gry, oni „gotują”. Jeśli masz do wyboru wysokiej jakości nowości, „jesz dobrze”. Nicolas ma jednak na myśli wrażenie, że wydawcy hitów przy tworzeniu gier mają tendence do stosowania podejścia „wszystko, co możesz zjeść”. Od pewnego czasu najwięksi gracze w branży skupiają się na produkcji tytułów z otwartym światem oferujących dziesiątki godzin rozgrywki lub na próbach wdarcia się na... rynek sieciowy. Obydwa gatunki przyniosły kilka ogromnych hitów, ale Nicolas zastanawia się, czy istnieje apetyt na coś w rodzaju „tego dwudaniowego posiłku w prawdziwej ilości”. Astro Bot może być właśnie przepisem, którego szukało Sony. Na początku tygodnia japońska firma ogłosiła, że ​​wycofuje ze sprzedaży Concord – jedną z innych dużych gier w ostatnim czasie – po obojętnej reakcji krytyków i graczy. Strzelanka sieciowa to najnowsza, głośna próba zdobycia tak zwanego rynku „usług na żywo”, zdominowanego przez takie gry jak Fortnite i Apex Legends, który nie przyciągnął dużej publiczności. Jednak w spokojnym roku, jeśli chodzi o premiery własne na PlayStation, Astro Bot otrzymał jedne z najwyższych ocen w 2024 roku, a niektórzy krytycy twierdzą, że jest to jeden z najlepszych wyników Sony od wieków. W sercu jest ta oldschoolowa platformówka 3D, pełna odniesień do 30-letniej historii PlayStation. Głównym celem gry jest uratowanie 300 Astrobotów ukrytych na różnych poziomach tematycznych, z czego około połowa ubrana jest w cosplay przypominający postacie z przeszłości konsoli. Ale choć jest to nostalgiczne przypomnienie wielkich sukcesów Sony, czy może być także lekcją na przyszłość firmy?

Catstro Bot: Astro Bot zyskuje w trakcie gry moce, które pozwalają mu zmieniać rozmiar, kształt i, w jednym przypadku, gatunek. Źródło: Zespół Asobi

Jeśli jesteś jednym z 60 milionów posiadaczy PlayStation 5 na świecie, prawie na pewno znasz Astro Bota. Urocza maskotka pojawiła się w 2020 roku w Astro’s Playroom – krótkiej, trzygodzinnej przygodzie preinstalowanej na każdym komputerze. Został zaprojektowany jako demo… i  jego zaawansowanego kontrolera, ale ludziom się podobało. „I być może uwypukliło to fakt, że ludzie pragną tego rodzaju gier” – mówi Nicolas. Wypuszczenie platformówki 3D w 2024 roku to na papierze zachęcająca perspektywa. Nicolas przyznaje, że ten gatunek – podstawa ery PlayStation 2 – nie jest obecnie zbyt powszechny. „Te, które istnieją, są bardzo, bardzo wysokiej jakości i pochodzą od ludzi, którzy robią je od lat”. To także gatunek, od którego Sony ostatnio odeszło, a jego największymi wydawnictwami były tytuły bardziej kinowe dla dorosłych, takie jak God of War i The Last of Us <3. Nicolas uważa, że ​​jest to oznaka dojrzewania odbiorców i twórców gier dla nich. Przyznaje, że pozostawiło to lukę, którą Team Asobi – stosunkowo młode studio –miało duże chęci wypełnić to. „Myślę, że powinno być więcej gier, w których można się zrelaksować, trochę zabawić, które nie są dramatyczne, niekoniecznie oparte na fabule, w których można po prostu pobawić się grą i jest fajnie” - mówi Nicolas. „Ale oczywiście musi to być dobrze wykonane”. Astro Bot jest bardzo chwalony za dopracowanie, dbałość o szczegóły i sposób, w jaki gra, porównując ją z Mario – dla wielu jest oczywistym królem platformówek 3D. Nicolas uważa opisy Astro Bota jako „starej szkoły” za komplement i że „powrót do podstaw” pomógł w rozwoju gry. W obliczu narastających obaw związanych z rosnącymi budżetami Astro Bot został stworzony w trzy i pół roku przez zespół około 65 osób – w stosunkowo krótkim czasie i przy małej jak na współczesne standardy obsadzie. Nicolas mówi, że gra jest niewielka – podzielona na 50 krótkich, grywalnych etapów – pomogła uprościć prace nad grą i ułatwiła „zamianę rzeczy”. „Podczas gdy jesteś przywiązany do czegoś, co stanowi jedną fabułę, jedną ustaloną oś czasu, jest to bardzo trudne” – mówi. „Masz mniej wolności”.

Kontroler DualSense w PS5 to kluczowy element doświadczenia Astro Bota, pulsujący i brzęczący, gdy gracze wkraczają na nowy poziom. Źródło: Zespół Asobi

Sony będzie teraz miało nadzieję, że świetne pokazanie Astro Bota spowoduje dużą sprzedaż, ale porównania z szybkim spadkiem Concorda już się rozpoczęły. Rzuciło to również światło na postacie, które Sony mogłoby ożywić, i skłoniło niektóre osoby do zastanowienia się, czy firma skupi się ostatnio na rynku usług na żywo. Pod rządami poprzedniego szefa PlayStation, Jima Ryana, firma ogłosiła plany wydania 12 gier online. Od tego czasu zmniejszono tę liczbę z powrotem do sześciu. Jeśli chodzi o tytuły dla pojedynczego gracza, niektóre z największych wewnętrznych studiów Sony nie ujawniły jeszcze projektów na PS5. Hermen Hulst, jeden z dwóch nowych dyrektorów generalnych odpowiedzialnych za dział gier Sony, powiedział BBC w oświadczeniu, że „bardzo ważne jest, żebyś oferowali naszej społeczności szeroką gamę tytułów” oraz że „Astro Bot zajmuje ważną część naszego portfolio”. Pochwalił Zespół Asobi za stworzenie „czegoś wyjątkowego, wesołego i niesamowitego” oraz „niezwykle zabawnej rozgrywki”. Astro Bot to także „świetna okazja do wspólnej gry dla rodzin” – powiedział.

Dział: Gry

Autor:
Tom Richardson | Tłumaczenie: Anastasiia Slyvko – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.bbc.com/news/articles/c1w712e847yo

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE