2023-10-11 12:26:07 JPM redakcja1 K

Badania dowodzą, że nasz gust muzyczny nie może zostać ograniczony do jednego gatunku

Od dawna gatunki muzyczne są używane do opisywania gustów muzycznych ludzi. Teraz zespół naukowców zbadał gusta muzyczne szerokiej niemieckiej grupy i odkrył, że nie wystarczy wiedzieć, jakie gatunki lubią ludzie, aby opisać ich gust muzyczny. Odkryto również, że niektóre gusta muzyczne mogą być powiązane z określonymi zmiennymi społeczno-demograficznymi i osobowościowymi osób, które lubią te same gatunki.

Zdjęcie: Shutterstock.com

Upodobanie do pewnych rzeczy lub stylów jest ważnym aspektem tożsamości i życia społecznego ludzi. Gust może wpływać na sposób, w jaki ludzie działają i oceniają. Jak najlepiej wiarygodnie opisać gust muzyczny - ze względu na stale zmieniającą się dywersyfikację i transformację muzyki - jest trudne i otwarte na debatę.

Korzystając z podejścia, które uwzględniało również podgatunki, naukowcy z Niemiec przebadali ponad 2000 osób pod kątem ich gustu muzycznego i przyjrzeli się bliżej fanom pięciu gatunków: europejskiej muzyki klasycznej, elektronicznej muzyki tanecznej (EDM), metalu, popu i rocka.

„Nasze analizy ujawniły, że ludzie, którzy lubią ten sam gatunek, mogą mieć bardzo różne gusta, jeśli zostaną zapytani, które podgatunki lubią” - powiedziała Anne Siebrasse, doktorantka w Max Planck Institute for Empirical Aesthetics i główna autorka badania opublikowanego w „Frontiers in Psychology”. „W związku z tym fani niektórych gatunków nie powinni być postrzegani jako jednorodne grupy o tych samych gustach. Zamiast tego musimy dostrzec różnice w tych grupach, które są również związane z wiekiem, płcią, poziomem wykształcenia, stylem życia lub cechami osobowości”.

Podgrupy o różnych preferencjach

„Kiedy ludzie mówią o swoich gustach muzycznych, często używają terminów gatunkowych. Jednak na poziomie gatunkowym fani Beatlesów i Rolling Stonesów byliby fanami rocka, jednak sami prawdopodobnie widzieliby ogromne różnice” - kontynuuje Siebrasse.

Aby przedstawić te różnice empirycznie, jej współautorka Melanie Wald-Fuhrmann opracowała kwestionariusz, za pomocą którego uczestnicy wskazywali, jak bardzo lubią podstyle związane z badanymi gatunkami. Dzięki systematycznemu rejestrowaniu upodobań na poziomie gatunku i podgatunku, uzyskano bardziej zróżnicowany obraz upodobań słuchaczy.

W miarę jak naukowcy rozważali postawy wobec podgatunków, wyłoniło się kilka klas preferencji. Trzy z tych klas lubiły wszystkie podgatunki w mniej więcej tym samym stopniu - bardzo, umiarkowanie lub raczej mniej, napisali autorzy. Jednak dwie grupy różniły się tym, że preferowały podtypy, które były albo bardziej wymagające, albo łatwiejsze do przetworzenia. Dla wszystkich gatunków, podtypy reprezentujące wariant głównego nurtu były generalnie preferowane w stosunku do trudniejszych alternatyw.

Okazało się również, że zmienne socjodemograficzne i osobowościowe, w tym wiek, postawa związana ze środowiskiem i otwartość, mogą przewidywać przynależność do określonej kategorii muzycznej lub klasy gustu w ramach danego gatunku. Na przykład w przypadku muzyki pop, naukowcy odkryli wyraźny efekt wieku. Okazało się, że preferowana przez ludzi muzyka pop koreluje z wiekiem podgrupy. Ludzie najbardziej lubili muzykę pop z dekady, w której mieli około 20 lat.

Szerszy obraz

Siebrasse i Wald-Fuhrmann stworzyli dokładniejszą reprezentację rzeczywistego gustu muzycznego mieszkańców Niemiec niż poprzednie badania. Część ich wniosków, takich jak zidentyfikowanie kategorii gustów muzycznych w obrębie gatunku, może mieć zastosowanie w różnych krajach i kulturach. Jednak inne wyniki, w tym wyniki specyficzne dla gatunku, mogą zależeć od historii i roli gatunku w danym świecie muzycznym.

„Poczyniliśmy ważny krok w kierunku umożliwienia dalszego rozwoju kwestionariuszy do badania gustów muzycznych” - powiedział Siebrasse. „W przyszłości nasze podejście powinno zostać rozszerzone na kolejne style muzyczne i regiony. Kolejnym krokiem może być również połączenie tego typu ankiety z konkretnymi przykładami dźwiękowymi”.

Dział: Nauka