Badanie dowodzi, że scrollowanie mediów społecznościowych z nudów może nasilać twój problem
Szczeniaczki, tańczące dzieci, powiedzonka celebrytów: powszechnym sposobem na nudę jest przewijanie filmików na wybranej platformie społecznościowej. Jednak ten nawyk może w rzeczywistości pogarszać twój problem, jak wynika z nowych badań.
Eksperci twierdzą, że intencjonalność ma duże znaczenie w przypadku scrollowania mediów społecznościowych. ridvan_celik/E+/Getty Images
„Nasze badania pokazują, że choć ludzie przewijają lub pomijają filmy, aby uniknąć nudy, to takie zachowanie w rzeczywistości zwiększa nudę” – powiedziała główna autorka badania, dr Katy Tam, stypendystka podoktorancka psychologii na University of Toronto w Scarborough.
„Ponadto sprawia, że oglądanie jest mniej satysfakcjonujące, mniej wciągające i mniej znaczące” – dodała.
Dzięki szerokiemu wachlarzowi rozrywki na wyciągnięcie ręki można założyć, że ludzie obecnie nudzą się mniej niż kiedykolwiek, powiedziała Tam. Jednak badania przeprowadzone od 2008 do 2020 roku wykazały rosnącą tendencję do nudy wśród młodych ludzi, dodała.
„To niepokojące, ponieważ nuda wiąże się z negatywnymi skutkami dla zdrowia psychicznego, uczenia się i zachowania, takimi jak objawy depresji, gorsze oceny w nauce, a nawet sadystyczna agresja” – powiedziała Tam.
Oczekiwania kontra rzeczywistość nudy
Aby zbadać rolę, jaką przewijanie i zmienianie filmów odgrywa w poczuciu nudy, badacze przeprowadzili dwa eksperymenty na około 1200 osobach, zgodnie z badaniem opublikowanym w poniedziałek w czasopiśmie „Journal of Experimental Psychology: General”.
W pierwszym badaniu uczestnicy mieli dwa doświadczenia związane z oglądaniem. Badani najpierw obejrzeli 10-minutowy film bez możliwości zmiany lub przewijania, a następnie przez 10-minut mogli przełączać się między siedmioma 5-minutowymi filmami.
W drugim badaniu uczestnicy najpierw obejrzeli cały 10-minutowy film, a następnie 50-minutowy film, który mogli przewijać lub cofać.
Uczestnicy przewidywali, że opcja zmiany lub przewijania filmów sprawi, że będą mniej znudzeni w obu eksperymentach, ale po zakończeniu badania zgłosili, że obejrzenie jednego filmu od początku do końca było bardziej wciągające, satysfakcjonujące oraz sensowne, zgodnie z wynikami badania.
„Nuda jest ściśle związana z naszą uwagą” – powiedziała Tam. „Czujemy się znudzeni, gdy istnieje różnica między poziomem zaangażowania, jaki odczuwamy, a poziomem, na jakim chcielibyśmy się zaangażować. Gdy ludzie ciągle przełączają filmy, nie wciągają się w pełni w żaden z nich, a zamiast tego szukają czegoś bardziej interesującego”.
Dobre i złe strony nudy
Aby zrozumieć, jakie wnioski należy wyciągnąć z tego badania, warto głębiej przyjrzeć się, czym tak naprawdę jest nuda, powiedziała dr Pamela Rutledge, dyrektorka Media Psychology Research Center, niezależnej organizacji badawczej. Nie była ona zaangażowana w te badania.
„Takie badanie łatwo błędnie zinterpretować jako kolejny zarzut przeciwko mediom cyfrowym, zamiast zrozumieć nudę jako sygnał motywacyjny” – stwierdziła Rutledge.
Podobnie jak złość czy smutek, nuda jest nieprzyjemną emocją, często źle rozumianą lub stygmatyzowaną, dodała.
„Podczas gdy niektórzy utożsamiają nudę z lenistwem lub brakiem ambicji, może ona mieć zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki” – powiedziała Rutledge. „Nuda, jak wszystkie negatywne emocje, jest sygnałem, który motywuje nas do zmiany tego, co robimy. W tym sensie jest zdrowa i adaptacyjna”.
Jeśli postrzegasz nudę jako wadę, a nie narzędzie motywacyjne, będziesz na nią inaczej reagować, dodała.
Postrzeganie tego jako wady może zmotywować kogoś do szybkiej reakcji, aby skupić swoją uwagę i poczuć się mniej sfrustrowanym i winnym.
„Z kolei inne podejście może skłonić mnie do przemyślenia tego, co robię i zastanowienia się, jakie działania byłyby naprawdę znaczące i satysfakcjonujące”.
Jak pozostać zaangażowanym
Jeśli chcesz przerwać pętlę scrollowania z nudów, kluczowa jest intencjonalność.
„Zastanów się, zanim naciśniesz przycisk przewijania lub pomijania, i znajdź sposoby na utrzymanie koncentracji podczas oglądania filmików” – powiedziała Tam. „Tak jak płacimy za wciągające doświadczenie w kinie, przyjemność często wynika z zaangażowania się w treść, a nie z jej przeglądania”.
Rutledge podkreśliła, że świadomość, iż w internecie zawsze jest dostępna większa i potencjalnie lepsza treść, może potęgować lęk przed utratą czegoś ważnego i zakłócać „racjonalną ocenę”, jeśli nie podchodzimy do korzystania z mediów umyślnie.
Ważne jest również, aby zastanowić się, co starasz się unikać, przeglądając filmiki — ponieważ nie wszystko może być ekscytujące przez cały czas, dodała Tam.
Rutledge zaznaczyła, że nie powinieneś czuć się winny i zawstydzony, gdy się nudzisz, ale możesz wykorzystać to jako okazję do zastanowienia się nad tym, jakie działania dają ci poczucie sensu i wyzwania. Badania pokazują, że aktywności, które angażują umiejętności w sposób wymagający, ale znaczący, dają większe poczucie satysfakcji niż te, które jedynie zajmują czas lub pomagają się zrelaksować.
Na koniec Rutledge zachęca do „zwiększenia świadomości na temat tego, jak korzystasz z mediów wszelkiego rodzaju”.
„Zwracaj uwagę na swoje nastroje podczas korzystania z mediów, abyś mógł rozpoznać moment, kiedy pozytywne doświadczenie zmienia się w negatywne – kilkuminutowe oglądanie zabawnych filmików z kotami może przerodzić się w spiralę wątpliwości” – dodała.
Dział: Technologia
Autor:
Madeline Holcombe | Tłumaczenie: Sandra Krysztofiak - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/08/19/health/swiping-videos-boredom-wellness/index.html