Badanie pokazuje, że psy potrafią zapamiętywać nazwy zabawek, nawet po kilku latach od ostatniej zabawy
Badania nad poznawczymi zdolnościami psów sugerują, że niektóre z nich przechowują nazwy przedmiotów w pamięci długotrwałej.
Zdjęcie: Biology Letters
Właściciele psów mogą mieć trudności z przypomnieniem sobie, która zabawka to „Pan Piszczuś”, jednak według badaczy takie nazwy mogą być głęboko zakorzenione w pamięci ich pupili. Naukowcy odkryli wcześniej, że niektóre psy mają niezwykłą zdolność do nauki nazw zabawek – na przykład border collie o imieniu Chaser opanował etykiety ponad 1000 przedmiotów. Ostatnio badacze ujawnili, że niektóre psy potrafią zapamiętać nazwę zabawki nawet po dwóch latach nieobecności w ich otoczeniu.
Shany Dror z Uniwersytetu Eötvös Loránd na Węgrzech, pierwsza autorka badania, powiedziała, że wyniki pokazują, iż takie psy mają łatwość zapamiętywania nazw zabawek, a to wszystko dzięki ich umiejętności przechowywania informacji w pamięci długotrwałej, a nie jak dotychczas uważano tylko i wyłącznie poprzez zabawę właściciela z psem.
Dror dodała, że wyniki mogą mieć istotne znaczenie dla zrozumienia ewolucji ludzkiego języka, biorąc pod uwagę, że pamięć jest jednym z jego wielu komponentów. „Dlaczego język jest unikalnie ludzki? Aby to zrozumieć, musimy wiedzieć, które elementy naszego języka są zrozumiałe u innych zwierząt, a które nie” – powiedziała.
W artykule opublikowanym w czasopiśmie „Biology Letters”, Dror i jej współpracownicy opisują, jak badali pięć psów, które we wcześniejszych badaniach nauczyły się nazw 12 nowych zabawek. Zabawki te zostały następnie schowane na dwa lata.
W nowym badaniu właściciele psów ponownie wyjęli zabawki z tzw „emerytury”. Trzy psy miały wszystkie 12 zabawek, jedno miało 11, a jeden pies miał tylko pięć zabawek, ponieważ niektóre z nich gdzieś się zapodziały.
Po pozwoleniu psom na zbadanie przedmiotów, każdy z właścicieli umieścił pięć lub sześć „testowych” zabawek w jednym pomieszczeniu swojego domu, obok ośmiu innych zabawek swojego psa. Następnie właściciele przeszli do drugiego pokoju i poprosili swoje psy o przyniesienie każdej z testowych zabawek – po jednej. Aby zminimalizować zakłócenia, właściciel wymieniał wybrane zabawki tylko wtedy, gdy w stosie były tylko trzy testowe zabawki. Badacze obserwowali przebieg eksperymentu na żywo za pomocą urządzeń do nagrywania wideo.
Eksperyment przeprowadzono dwukrotnie dla każdego psa, a także powtórzono go dla czterech psów, wykorzystując pozostałe testowe zabawki. Wyniki ujawniają, że ogólnie psy wybierały prawidłową zabawkę średnio w 44% przypadków, a niektóre osiągnęły wskaźnik skuteczności nawet do 60%. Badacze podkreślają, że wyniki te znacznie przewyższyły jakiekolwiek oczekiwania.
Uzyskane wyniki były możliwe tylko i wyłącznie dzięki znakomitym umiejętnościom psów, które po latach były w stanie zapamiętać, a następnie podczas badania przypomnieć sobie nazwy swoich zabawek. Zespół podkreśla, że choć niektóre psy potrafią uczyć się nazw przedmiotów, nie każdy pies posiada tę umiejętność, a czynniki leżące u podstaw tej zdolności wciąż pozostają niejasne.
Jednak Dror zauważyła, że psy z tym talentem często miały właścicieli, którzy spędzali z nimi dużo czasu stale pobudzając ich mózgi poprzez różnego rodzaju interakcje. „Im więcej inwestujesz w swojego psa, tym więcej otrzymasz w zamian z tej relacji” – powiedziała.
Dział: Nauka
Autor:
Nicola Davis | Tłumaczenie: Jakub Grubiński – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/