2023-04-21 15:20:12 JPM redakcja1 K

Bakterie pomagają pandom uzyskać jak najwięcej z bycia wybrednymi zjadaczami, mówi badanie

Pandy są znanymi wybrednymi zjadaczami. Spożywają tylko bambus - kiepskiej jakości dietę o niskiej zawartości tłuszczu.

Courtesy Dr. Fuwen Wei

Ale wydaje się, że stworzenia te ewoluowały, aby uzyskać jak najwięcej z tego, co jedzą, według nowego badania.

Ich bakterie jelitowe zmieniają się późną wiosną i wczesnym latem, kiedy bambus jest najbardziej odżywczy - kiedy kiełkują bogate w białko zielone pędy. Bakterie sprawiają, że pandy przybierają na wadze i magazynują więcej tłuszczu, co zdaniem badaczy może zrekompensować brak składników odżywczych w późniejszym okresie roku, kiedy rośliny bambusowe mają tylko włókniste liście do przeżuwania.

"Od dawna wiemy, że pandy mają inny zestaw mikrobioty jelitowej w sezonie jedzenia pędów i jest bardzo oczywiste, że są one grubsze o tej porze roku" - powiedział główny autor badania Guangping Huang, pracownik naukowy Instytutu Zoologii Chińskiej Akademii Nauk w komunikacie prasowym.

Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Cell Reports. Aby zbadać, jak bakterie jelitowe mogą wpływać na metabolizm pandy, zespół najpierw zebrał odchody ośmiu dzikich pand olbrzymich w chińskich górach Qingling zarówno w sezonie jedzenia liści, jak i pędów, a następnie zbadał, jak różniły się próbki kupy.

Odkryli, że bakteria o nazwie Clostridium butyricum była bardziej obfita w jelitach pand w sezonie, kiedy cieszą się one świeżymi pędami bambusa.

Aby zrozumieć, czy bakteria ta pomaga niedźwiedziom w przybieraniu i magazynowaniu wagi, badacze wykonali przeszczep kału, umieszczając zebrane przez siebie kupy pand na myszach laboratoryjnych. Następnie przez trzy tygodnie karmili myszy dietą opartą na bambusie, która symulowała to, co jedzą pandy.

Podczas gdy myszy bardzo różnią się od pand, nie można było przeprowadzić takich testów na zagrożonych i wrażliwych zwierzętach, powiedział Wei Fuwen, współautor badania i profesor w kluczowym laboratorium ekologii zwierząt i biologii konserwatorskiej w Instytucie Zoologii Chińskiej Akademii Nauk. Myszy były dobrym substytutem.

"Myszy okazały się skutecznym modelem do badania funkcji mikrobiomu jelitowego u ludzi" - powiedział Wei za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Naukowcy odkryli, że myszy, którym przeszczepiono odchody pandy zebrane w sezonie zjadania pędów, przybrały znacznie więcej na wadze, pomimo spożywania takiej samej ilości pokarmu.

"Bakterie jelitowe były jedyną zmienną w tym badaniu" - wyjaśnił Wei.

Felix Sommer, lider grupy funkcjonalnych badań mikrobiomu gospodarza na Christian-Albrechts-University w Kilonii w Niemczech, zauważył, że liczba pand biorących udział w badaniu była niewielka, a eksperyment został przeprowadzony tylko raz. Sommer, który nie był zaangażowany w badania, podkreślił również, że naukowcy znaleźli korelację, a nie związek przyczynowy między bakteriami a przyrostem masy ciała.

"Poprosiłbym o jakiś eksperyment walidacyjny lub ponowne pobranie próbek w innym roku lub punkcie czasowym" - powiedział Sommer, który prowadził podobne badania na hibernujących niedźwiedziach brunatnych, za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Wei powiedział, że potrzebne są dalsze prace, aby potwierdzić związek przyczynowy bezpośrednio u pand. Dodał, że ich praca może pomóc w poprawie zdrowia trzymanych w niewoli pand olbrzymich.

Katie Hunt | Tłumacz: Jagoda Pyrzanowska