„Black Myth: Wukong” i chińska myśl kulturowa
Gra „Black Myth: Wukong” stała się światowym fenomenem w świecie gier bijąc rekordy popularności, dzięki wysokiej jakości produkcyjnej, spójnej wizji artystycznej oraz przede wszystkim, dzięki obecnemu w tej grze na każdym kroku ducha chińskiej kultury i mitologii.
Zdjęcie: X Screengrab
Technologiczne dopracowanie i silne ugruntowanie w starożytnej kulturze, sprawia, że nowa gra od chińskiego studia, podbiła świat szturmem. W zeszłym tygodniu chińska gra wideo „Black Myth: Wukong” zdobyła 2,3 miliona graczy jednocześnie w ciągu dwóch dni i sprzedała się w liczbie 4,5 miliona egzemplarzy, zajmując tym samym drugie miejsce wśród wszystkich gier jakie są dostępne na Steam, najpopularniejszej platformie gier wideo. Powstawanie gry tego typu, opracowanej przez studio GameScience, w przeciągu siedmiu lat, nie było przypadkowe. Niezależnie od tego, czy główni projektanci gry mieli taki zamiar, czy nie, jej popularność oznacza dużą zmianę w społeczeństwie chińskim i jego relacjach ze światem zachodu. Chiny skupiają się już nie tylko na masowym produkowaniu, ale koncentrują się na dostarczaniu rozrywki, od produktów z ich kraju rozprowadzanych na cały świat do angażowania się w promowanie swojej bogatej kultury. Przez dziesięciolecia hollywoodzkie filmy, animacje Disneya i Pixara były źródłem rozrywki dla miliardów ludzi na całym świecie i zdecydowanie nie prędko się to zmieni. Konsumenci w krajach wielojęzycznych wchłonęli stylistykę amerykańską i sposoby na opowiadanie historii dzięki największym hitom hollywoodzkim itp. Dowcipne, brutalne, romantyczne i ekscytujące - wszystko to, co definiuje dramatyczne historie produkowane w Stanach Zjednoczonych - ukształtowało kulturę mainstreamu dla wielu osób na całym świecie. Podczas gdy krytyka niektórych treści, która odbija się negatywnie dla zdrowia nie ustała, dominacja amerykańskiej kultury i jej wpływów jest nie do przecenienia.
Opowiadanie historii, która wciąga i porusza
Ale sukces „Black Myth: Wukong” pokazuję zmianę tej dynamiki. Jak historia Małpiego Króla z XVI wieku mogła odnieść obecnie taki sukces? Z pewnością nie tylko dlatego, że pochodzi z chin, ale dlatego, że motywy mitologiczne działają na ludzi z dowolnego kręgu kulturowego. Świat obecnie znajduję się w niestabilnym stanie, pełen konfliktów, kryzysów gospodarczych, klimatycznych i problemach z równością społeczną. Historia Wukonga, zakorzeniona w podróży mnicha i jego uczniów poszukujących buddyjskich pism świętych z Indii, jest jeszcze bardziej aktualna niż kiedykolwiek. Gra nawiązuje do klasycznego chińskiego opowiadania „Podróż na Zachód”, w której potwory, wrogowie i przeciwnicy o różnych zdolnościach zakłócają drogę bohatera do Czystej Krainy w celu zebrania buddyjskich pism świętych. Jednak odwaga, mądrość, sprawiedliwość i praca zespołowa studia sprawiła, że odnieśli sukces. Ta wewnętrzna współpraca i jedność przeciwko siłom zewnętrznym jest tym, co teraz świat potrzebuje.
Motywy gry - poskramianie niepohamowanych pragnień, walka z potężnymi boskimi bytami, walka z niesprawiedliwością - nadal rezonuje ze współczesnym graczem. Zahaczają o kwestie takie jak nierówności ekonomiczne, degradacja środowiska i wyzysk przez silniejsze jednostki, tematy które wykraczają poza same gry; są odzwierciedleniem tego, czego obecnie potrzebuje społeczeństwo. Raporty łączą sukces gry z wpływami sił Chińskich, kluczowe jest zrozumienie strategii treści stojących za tymi sukcesami. Główna siła opiera się na mediach. Bez atrakcyjnej treści lub odpowiedniej platformy gra nie zyska popularności. Co sprawia, że to z czym obcujemy staje się atrakcyjne? Kiedy twórcy są w stanie pokazać dokładnie zrozumienie samego siebie i swoich celów oraz wiedzę o tym, co chcą odbiorcy. Wydaje się, że Chiny w końcu zrozumiały przepis na tworzenie treści, które sprzedają się na całym świecie. Poprzez sięgnięcie do swojego dziedzictwa kulturowego i uznanie jego piękna i wartości, twórcy z Azji zdali sobie sprawę, że ich przepis na sukces, leży w ich własnej tradycji i kulturze.
Kultura kierowana przez państwo
Nacisk na tradycyjną chińską kulturę znajduje również odzwierciedlenie w polityce państwa. Program budowania wzajemnego zaufania kulturowego został podpisany w 14. planie pięcioletnim, którego celem jest znaczne wzmocnienie wpływów chińskich na światowym rynku do 2035 roku. Polityka ta wpłynęła między innymi na badania uniwersyteckie, edukację K-12, wiedzę publiczną i platformy mediów społecznościowych. Zamiast zamków i katedr dominujących w zachodnich grach wideo, Wukong wprowadza chińskie świątynie, pagody i pawilony, wszystkie oparte na dziedzictwie kulturowym, szczególnie Shanxi, miejscu słynącym ze starożytnej drewnianej architektury. Liczne etapy rozgrywają się w pięknych, foto realistycznych sceneriach, przedstawiających zamglone góry, bujne lasy, buddyjskie rzeźby, krystaliczne czyste wody i stare sosny. Te krajobrazy, zakorzenienie w chińskiej estetyce malarstwa i architektury, budują klimatyczne i wciągające sceny w grze. Wartość artystyczna podnosi doznania podczas gry z typowych potyczek do wspaniałej prezentacji historii mitów chińskich.
Wideo nadal pokazuje mgliste góry i sosny, „Black Myth: Wukong”. Źródło: GameScience
Wiele innych chińskich gier i animacji również odniosło globalny sukces. Film animowany „Chang’An” opowiada historię życia poety Li Bai z dynastii Tang. Inny film animowany tego samego studia, „The Hite Snake”, oparty jest na słynnej legendzie o romansie między człowiekiem a duchem węża, który przekształca się w piękną kobietę. Gry mobilne, takie jak „Genshin Impact” i „Honkai: Star Rail”, które zdobyły miliony fanów w sklepach z aplikacjami, w dużym stopniu zintegrowały tradycyjną architekturę, sztukę, poezję, kostiumy, a nawet operę z fabułą i scenami pojawiające się w tych grach. Rozwój technologii multimedialnych w Chinach, w połączeniu ze zwiększonym finansowaniem i wsparciem rządowym, skutecznie przyczynił się do sukcesu tych produktów kulturowych. Chińskie muzea i miejsca dziedzictwa kulturowego wykorzystują technologię VR, metaverse, oraz sztuczną inteligencję, aby bardziej zaangażować odbiorców.
Muzeum jaskiń w Dunhuang dobrze przyjął się program oparty o e-muzeum i technologię VR. W prowincji Sichuan stworzono cyfrowe skany i bazę danych VR dla ponad 83 struktur pochodzących z XIV-XVII wieku. Rzeczywiście, można uznać, że chiny najbardziej wpływają na świat, dzięki swoim technologią. Ponieważ przemysł gier jest nasycony zaawansowanymi technologicznie elementami - od skanów 3D i wysokiej klasy procesorów po ujęcia w wysokiej rozdzielczości - popularność Wukonga i innych gier z tego kraju odzwierciedlają transformację Chin i zaangażowanie w inwestowanie nie tylko pieniędzy, ale i czasu w tworzenie technologii, które mogą tworzyć niezapomniane i monumentalne historie. Ten nacisk na futurystyczną naukę i technologię dopełnia niedawny wzrost popularności chińskiego science fiction na świecie, od Problemu Trzech Ciał Liu Cixina, który dostał swoją serialową adaptację na Netflixie, po historię międzygwiezdne Jumpnauts Hao Jingfanga oraz współautorską książkę „AI 2041” naukowca i przedsiębiorcy Kai-Fu Lee z pisarzem Sci-Fi Chen Qiufanem.
Kwestia kapitału i przychodów
Sukces Wukonga. choć zasłużony, rodzi również pytania o podział finansowych korzyści. Przy koszcie produkcji wynoszącym ponad 50 milionów dolarów, wygenerowane przychody prawdopodobnie trafią głównie do gigantów technologicznych i inwestorów, którzy wsparli twórców, a nie do zwykłej klasy robotniczej w Chinach czy opiekunów kultury, których dziedzictwo wykorzystuje gra. Twórcy gier powinni przeznaczyć część funduszy na wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze kulturowym, zwłaszcza tych, które koncentrują się na ochronie i promowaniu tradycyjnej sztuki i rzemiosła. Ponadto deweloperzy powinni angażować się w projekty społecznościowe, które przynoszą bezpośrednie korzyści lokalnym rzemieślnikom, nauczycielom i instytucjom kulturalnym. Na przykład, zyski mogą wspierać inicjatywy ochrony kultury, takie jak odnawianie miejsc dziedzictwa kulturowego i finansowanie edukacji w zakresie sztuki tradycyjnej na obszarach wiejskich.
Groty Yungang przedstawione w „Black Myth: Wukong”. Zdjęcie: UNESCO
Co więcej, niezbędne jest wspieranie bardziej integracyjnego i opartego na współpracy środowiska w branży gier i kultury. Tworząc możliwości dla mniejszych studiów i niezależnych twórców do współpracy z większymi firmami, branża może zdywersyfikować swoją produkcję i zapewnić reprezentację szerszej gamy głosów i talentów. Na dłuższą metę, aby Chiny lub jakikolwiek inny kraj mógł naprawdę zwiększyć swoje wpływy, musi kultować środowisko, w którym rozwijają się nie tylko najbardziej zaawansowane technologicznie i oszałamiające wizualnie historie, ale także skromne prezentacje dziedzictwa kulturowego mogą zainteresować otwarte umysły. Kiedy uwaga przesunie się z widowiska na bogactwo kultury, dziedzictwo historyczne naprawdę zabłyśnie. Gerui Wang jest wykładowcą i badaczem na Uniwersytecie Stanforda, który zajmuje się sztuczną inteligencją i przemysłem kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem technologii i kultury Azji Wschodniej.
Dział: Gry
Autor:
Gerui Wang | Tłumaczenie: Damian Mądry – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki
Źródło:
https://asiatimes.com/2024/08/black-myth-wukong-and-chinese-cultural-confidence/