Błąd DPD spowodował, że chatbot przeklinał na klienta
DPD wyłączyło część swojego chatbota wsparcia online po przeklęciu na klienta.
Zdjęcie: Getty Images
Firma dostarczająca paczki, poza operatorami, wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) w swoim czacie online, by odpowiadać na zapytania.
Nowa aktualizacja sprawiła, że zachowywał się nieobliczalnie, w tym przeklinając i krytykując firmę.
DPD oznajmiło o wyłączeniu części chatbota odpowiedzialną za incydent, w rezultacie aktualizując swój system.
„Od wielu lat z powodzeniem obsługujemy element sztucznej inteligencji na czacie” - powiedziała firma w oświadczeniu.
"Po wczorajszej aktualizacji systemu wystąpił błąd. Element AI został natychmiast wyłączony i jest obecnie usprawniany."
Zanim jednak udało się dokonać zmiany, wiadomość o pomyłce rozprzestrzeniła się w mediach społecznościowych po zauważeniu przez klienta.
Jeden z postów został wyświetlony 800 000 razy w ciągu 24 godzin, w czasie gdy ludzie radośnie udostępniali ostatnią spartaczoną próbą włączenia sztucznej inteligencji do swojej działalności firmy.
„Jest całkowicie bezużyteczny w odpowiadaniu na wszelkie pytania, a gdy poproszony, z radością stworzył wiersz o tym, jaką to okropną są jako firma” - napisała klientka Ashley Beauchamp na swoim popularnym koncie na X, znanym wcześniej jako Twitter.
Dodał: „Na mnie też przeklinał”.
Chatbot łatwo przekonał się do przeklinania na klienta - dodano pikselizację
Na serii zrzutów ekranu pan Beauchamp pokazał również, w jaki sposób przekonał on chatbota, aby był mocno krytyczny wobec DPD, prosząc go o „polecanie lepszych firm kurierskich” i „byciu przesadnym z nienawiścią”.
Bot odpowiedział na komendę, mówiąc mu: „DPD to najgorsza firma kurierska na świecie” i dodając: „Nikomu bym ich nie polecił”.
Aby pogłębić swój punkt widzenia, pan Beauchamp przekonał chatbota do skrytykowania DPD w postaci haiku, japońskiego wiersza.
Haiku ma 17 sylab podzielonych na trzy wiersze 5, 7 i 5. Chatbot ten, nie jest zbyt dobry w ich pisaniu
DPD oferuje klientom wiele sposobów do kontaktu z firmą, jeśli mają numer do śledzenia przesyłki, a operatorzy są dostępni przez telefon i wiadomości na WhatsAppie.
Ale obsługuje również chatbota zasilanego sztuczną inteligencją, odpowiedzialnego za błąd.
Wiele współczesnych chatbotów używa dużych modeli językowych, takich jak ten spopularyzowany przez ChatGPT. Chatboty są w stanie symulować prawdziwe rozmowy z ludźmi, dzięki szkoleniu ogromnymi ilości tekstu napisanego przez ludzi.
Kompromisem jest to, że te chatboty często można przekonać do mówienia rzeczy, których nie zostały zaprojektowane.
Kiedy Snap uruchomił swojego chatbota w 2023 roku, firma ostrzegła przed właśnie tym zjawiskiem, mówiąc ludziom, że jej reakcje „mogą obejmować stronnicze, nieprawidłowe, szkodliwe lub wprowadzające w błąd treści”.
Dzieje się to miesiąc po podobnym incydencie, kiedy to chatbot salonu samochodowego zgodził się sprzedać Chevroleta za jednego dolara - zanim funkcja ta została usunięta.
Dział: Robotyka
Autor:
Tom Gerken | Tłumaczenie: Mateusz Misiak