Boeing znalazł możliwe rozwiązanie kryzysu „Gutter Oil” w Chinach
Producenci samolotów Boeing i Commercial Aircraft Corp of China rozpoczęli wspólny projekt pilotażowy mający na celu przekształcenie zużytego oleju spożywczego w paliwo do silników odrzutowych.
Amerykański gigant chce wykorzystać resztki sajgonek, aby zasilać swoje odrzutowce. (Źródło: Flickr/Paul Goyet)
Boeing oświadczył, że ich fabryka w Hangzhou, w południowo‑wschodnich Chinach, będzie w stanie rocznie przetworzyć prawie 240 tysięcy litrów zużytego oleju kuchennego na paliwo.
Projekt umożliwi obu producentom samolotów przetestowanie opłacalności produkcji biopaliwa z wykorzystaniem tej taniej i powszechnie dostępnej formy odpadów kuchennych, określanej w Chinach jako „Gutter Oil”, czyli „olej z odzysku”.
Boeing i jego chiński partner państwowy szacują, że w Chinach ze zużytego oleju spożywczego będzie można wyprodukować 1,8 mld litrów paliwa rocznie.
W lutym Administracja Lotnictwa Cywilnego Chin przyznała oddziałowi przedsiębiorstwa państwowego Sinopec Corp licencję na produkcję paliwa lotniczego ze zużytego oleju kuchennego.
Olej z odzysku od dawna stanowi problem zdrowia publicznego w Chinach ze względu na jego powszechne stosowanie w restauracjach. Zużyty olej spożywczy może zawierać toksyczne związki, ponadto często uważany jest za niehigieniczny.
W 2010 roku chińskie media doniosły, że grupy przestępcze zbierały zużyty olej spożywczy z kanałów ściekowych, butelkowały go i sprzedawały jako nowy.
W ciągu ostatnich dwóch lat dziesiątki osób zostało skazanych na długie wyroki więzienia za oszustwo, w wyniku którego wielu chińskich obywateli zachorowało. W ubiegłym roku jeden z przestępców został skazany na karę dożywocie za produkcję i handel „olejem rynsztokowym”.
Dział: Eko-Technologie
Autor:
Adam Rose | Tłumaczenie: Jerzy Sowiński