2023-01-08 15:40:30 JPM redakcja1 K

Całkowite zatrzymanie budowy E6 po dokonaniu odkryć

Prace w tunelu Bergås na E6 Helgeland zostały całkowicie wstrzymane. Powodem jest odkrycie starożytnej gliny, które może stwarzać problemy

Zdjęcie: Norweski Zarząd Drogowy

Norweski Zarząd Dróg Publicznych i generalny wykonawca LNS AS stanęli przed bardzo nietypowym wyzwaniem związanym z projektem E6 Svenningelv-Lien. Podczas budowy Bergåstunnel w gminie Grane , mechanicy tunelu odkryli niezwykle twardą masę gliny i żwiru.
Cechą szczególną tych mas żwirowych jest to, że pochodzą sprzed ostatniej epoki lodowcowej.

- Nie możemy kontynuować w takich luźnych masach, dopóki nie dowiemy się więcej o ich zachowaniu. Teraz musimy najpierw wymyślić, jak zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom, a następnie zbudować bezpieczny tunel przez ten obszar, - mówi kierownik projektu Bernt-Jøran Reinholtsen z LNS AS.

Pomiar testowy nic nie pokazał

Zanim w tunelu rozpoczęło się wysadzanie, kilku uczestników sporządziło mapę i przetestowało wiercenie w skale. Odkryli tam kilka stref, w których znajdowały się słabe masy skalne, a wbijanie w skałę nie jest idealne. Z drugiej strony obszar, na którym odkryto masy epoki lodowcowej, nie przyniósł rezultatów.

- To, co mogę powiedzieć o tych masach, to to, że są bardzo twarde i sprasowane. Stoją całkowicie twardo i zachowują się jak góry. Oznacza to, że wierzymy, że przetrwały nie jedną, ale dwie epoki lodowcowe, - mówi Bård Nyland, kierownik projektu z Krajowej Administracji Dróg.

To z powodu ciężaru lodu te luźne masy zostały tak mocno ściśnięte. Niezwykłe są jednak nie tylko same luźne masy, ale także fakt, że wiją się one anomalnie daleko pod górę. - Spotkanie z pół metra na metr jest całkiem normalne. Ale badania wykazały, że przy tych masach może być wszystko od 40 do 80 metrów.

Ale nawet jeśli teraz są solidne jak skała, operatorzy tuneli nie mogą założyć się, że przetrwają długo. - Wiele tuneli budowano masowo, może nie w Norwegii, ale jest to znane w innych krajach świata. Obecnie prowadzimy wiercenie rdzeniowe, aby zobaczyć, ile czasu zajmie nam uderzenie w twardą skałę. Następnie musimy ocenić, na ile jest stabilna. - Wiercenie rdzeniowe może być również interesujące dla geologów, którzy chcą innych rodzajów próbek, - mówi Nyland.

Mam nadzieję, że nie będzie żadnych opóźnień

Teraz zaczęli wiercić z masami, aby dowiedzieć się, jaki powinien być następny krok. Prace wybuchowe w tunelu zostały w tej chwili wstrzymane.

- Czy spowoduje to problemy dla projektu jako całości?

- Jest za wcześnie, aby wyciągać ostateczne wnioski. Prawdopodobnie można to zbudować, ale może to prowadzić do opóźnień. Wciąż pozostaje wiele do zrobienia w zakresie planowania i mapowania, ponieważ odkrycia dokonano stosunkowo niedawno. Obecnie dążymy do otwarcia jesienią 2025 roku.

Budowany odcinek to 10,1 km nowej trasy E6 na odcinku Svenningelv - Lien. Odcinek Kapskarmo - Svenningelv o długości 12,1 km został oddany do użytku w październiku 2019 r. Po ukończeniu całego odcinka będzie miał 22,2 km długości. Jest o 2,5 km krótsza od starej drogi.

Autor:
Kai Jæger Kristoffersen | Tłumaczenie: Anastasia Savicka

Żródło:
https://www.nrk.no/nordland/full-stopp-i-e6-prosjekt-etter-funn-av-eldgamle-losmasser-1.16244956

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE