2023-12-05 15:21:43 JPM redakcja1 K

Co oferują platformy cyfrowego zarządzania majątkiem?

Platformy zarządzania majątkiem znacznie ewoluowały w ciągu ostatniej dekady, ponieważ popyt na bardziej spersonalizowane usługi doprowadził do pojawienia się modeli hybrydowych, łączących narzędzia cyfrowe i porady online udzielane przez ludzkiego menedżera.

Obsługa osobista: nowe platformy zarządzania majątkiem zastąpiły porady osobiste wirtualnymi spotkaniami © Getty Images

Przez dziesięciolecia zarządzanie majątkiem polegało wyłącznie na bezpośrednich interakcjach ze specjalistami finansowymi, którzy projektowali i zarządzali portfelami inwestycyjnymi dostosowanymi do celów indywidualnych klientów i tolerancji ryzyka. Jednak postęp technologiczny doprowadził do pojawienia się platform bogactwa cyfrowego. 

Jakie są główne funkcje platform zarządzania majątkiem? 

Platformy te pozwalają klientom przeprowadzać transakcje bankowe, zarządzać swoim majątkiem i inwestować w różnorodne aktywa, a wszystko to za pośrednictwem jednego portalu. 

Riaan de Bruyn, dyrektor zarządzający ds. bogactwa cyfrowego w firmie M&G Wealth, która na początku tego roku uruchomiła usługę cyfrowego inwestowania online, przypomina, że wczesne platformy cyfrowe obejmowały głównie klientów wybierających potrzebne im inwestycje z możliwością umieszczenia ich w opłacalnym podatkowo opakowaniu — w przypadku Wielkiej Brytanii indywidualne konto oszczędnościowe (Isa) lub prywatna emerytura (Sipp). 

„Obecnie istnieje znacznie więcej do zaoferowania, aby wesprzeć szeroki zestaw celów związanych z majątkiem i finansami osobistymi, jakie mają ludzie: szersze usługi inwestycyjne, poradnictwo i doradztwo cyfrowe, a także coraz większy nacisk na edukację, dobrą kondycję finansową i coaching” – wyjaśnia. 

Niektóre z najnowszych usług zarządzania majątkiem cyfrowym wykorzystują zaawansowane algorytmy, aby oferować klientom w pełni zarządzane portfele — czasami nazywane „gotowymi portfelami” — w których alokacja aktywów, wybór inwestycji i przywracanie równowagi są wykonywane za klienta. 

„Portfele online są zaprojektowane tak, aby odpowiadały różnym profilom ryzyka i celów, aby zaspokoić potrzeby klientów, którzy nie mają czasu ani ochoty na badanie własnego portfela i zarządzanie nim od podstaw” – mówi Jason Hollands, dyrektor zarządzający Bestinvest, internetowej platformy inwestycyjnej która jest częścią zarządzającej majątkiem Evelyn Partners. 

W jaki sposób platformy zarządzania majątkiem oferują te usługi? 

Pierwszym krokiem w tworzeniu zarządzanego portfela jest umożliwienie klientowi wybrania profilu ryzyka, celu – takiego jak dochód lub rozwój – oraz preferencji w zakresie taniego pasywnego lub droższego aktywnego zarządzania. Jeśli to możliwe, klient może również określić, czy chce zrównoważonego, czy etycznego filtrowania potencjalnych inwestycji. 

Portfolia te nie są jednak w pełni zrób-to-sam. Na przykład dzięki UBS My Way klienci mogą w pełni dostosować swoje portfele w oparciu o swoje preferencje i priorytety, ale wtedy monitorowanie portfela odbywa się przez menedżera inwestycyjnego. 

„Łączymy doświadczenie cyfrowe z wiedzą osobistego doradcy, opracowując narzędzia cyfrowe, które spełniają, a nawet przekraczają oczekiwania naszych klientów, jednocześnie zapewniając im dostęp do doradcy” – mówi Josef Risi, dyrektor ds. rozwoju produktów rozwiązań uznaniowych w szwajcarskim banku działu zarządzania majątkiem. 

Platformy bogactwa cyfrowego zazwyczaj zawierają również pulpit nawigacyjny, który udostępnia klientom zestawienie ich inwestycji – według lokalizacji geograficznej i klasy aktywów – a także ich wartość, w jakie opakowanie lub produkt inwestują oraz jakie poszczególne aktywa znajdują się w ich portfelu. 

„Naturalnie, klienci będą chcieli wiedzieć, jak radzą sobie ich inwestycje, dzięki czemu będą mogli śledzić wyniki swojego całego portfela, zbioru swoich aktywów, a także poszczególnych inwestycji składających się na portfel” – mówi De Bruyna. 

Jak duże jest zaangażowanie człowieka? 

Wyróżniającą cechą tych usług cyfrowego zarządzania majątkiem jest to, że chociaż klienci mogą kliknąć wybrane inwestycje w swoich portfelach, zarządzający majątkiem faktycznie inwestuje. Gdy klient jest zadowolony z wyboru aktywów i produktu, doradca zarządza nimi za niego, przestrzegając jego profilu ryzyka. 

„Pojawienie się profilowanych pod względem ryzyka, w pełni zarządzanych portfeli na głównych platformach inwestycyjnych typu „zrób to sam” oznacza, że obecnie konkurują one z tak zwanymi robo-doradcami, którzy zaczęli pojawiać się kilkanaście lat temu” – mówi Hollands. „Firmy z branży fintech [robo-doradcy] starają się pomóc klientom w wyborze zdywersyfikowanego portfela z oceną ryzyka – zazwyczaj składającego się z tanich funduszy notowanych na giełdzie i funduszy monitorujących – w oparciu o udzielenie odpowiedzi na szereg pytań”.

Jeśli klienci potrzebują profesjonalnej pomocy w wyborze inwestycji, zarządzający majątkiem mogą ją zaoferować. W zeszłym roku Bestinvest dodał możliwość bezpłatnej rezerwacji wirtualnego spotkania z coachem – wykwalifikowanym doradcą finansowym – w celu omówienia jego podejścia, zadawania pytań oraz otrzymania wsparcia i wskazówek przy podejmowaniu decyzji. 

Doradcy twierdzą, że w miarę jak coraz więcej firm opracuje takie modele hybrydowe, będą mogły wypełnić lukę na rynku, aby lepiej wspierać osoby, które uważają, że tradycyjne zarządzanie majątkiem jest albo zbyt ekskluzywne, albo kosztowne w ich sytuacji, ale którym brakuje pewności, aby samodzielnie zarządzać swoimi długoterminowymi inwestycjami. 

Jakie są wady cyfrowego zarządzania majątkiem? 

Jednym z głównych ograniczeń jest to, że internetowe usługi w zakresie bogactwa hybrydowego nie mają charakteru holistycznego, w przeciwieństwie do tradycyjnych usług doradczych. Porady lub wskazówki online skupiają się głównie na pomocy klientowi w wyborze strategii inwestycyjnej w ramach odpowiedniego rodzaju konta, która pasuje do odpowiedniego profilu ryzyka. 

Jednak nadal może to być przydatna usługa dla dużej części klientów banków. „Zarządzanie majątkiem online i bardziej tradycyjne usługi mogą szczęśliwie współistnieć” – mówi Hollands. „Zamiast stanowić zagrożenie dla tego ostatniego, usługi zarządzania majątkiem online są kluczem do demokratyzacji dostępu do wsparcia i porad oraz dotarcia do znacznie szerszego przekroju populacji, niż jest obecnie obsługiwany”.

Dział: Technologia

Autor:
Lucy Warwick-Ching | Tłumaczenie: Alicja Budnik

Żródło:
https://www.ft.com/content/52986a9e-0c41-453c-84ce-621081a19bc0

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE