Coca-Cola drastycznie wycofuje się ze swoich plastikowych obietnic
Coca-Cola zmniejsza swoje cele w zakresie zrównoważonej produkcji opakowań, wywołując oburzenie działaczy na rzecz ochrony środowiska.

Coca-Cola zmieniła w tym tygodniu swoje „dobrowolne cele środowiskowe”. Autor zdjęcia: Florian Gaertner
Firma produkująca napoje, która od dawna jest krytykowana za bycie jednym z największych na świecie producentów zanieczyszczeń z tworzyw sztucznych, zmieniła w tym tygodniu swoje „dobrowolne cele środowiskowe”. Obecnie dąży do wykorzystania od 35% do 40% materiałów pochodzących z recyklingu w swoich opakowaniach do 2035 r., co stanowi drastyczną redukcję w porównaniu z poprzednim celem 50% do 2030 r.
Coca-Cola wyjaśniła w komunikacie prasowym, że jej „ewolucja jest oparta na wiedzy zdobytej przez dziesięciolecia pracy w zakresie zrównoważonego rozwoju, okresowej oceny postępów i zidentyfikowanych wyzwań”.
Coca-Cola zmienia również swój cel w zakresie recyklingu. W 2018 r. Coca-Cola ogłosiła, że do 2030 r. chce poddać recyklingowi ilość plastiku odpowiadającą każdej butelce, którą wypuściła na świat. Zostało to zredukowane do „zapewnienia zbiórki” od 70% do 75% butelek i puszek wprowadzanych na rynek każdego roku, bez podawania konkretnego harmonogramu.
Zanieczyszczenie środowiska plastikiem jednorazowego użytku pozostaje poważnym problemem. Niedawny raport Minderoo Foundation wykazał, że firmy produkują rekordowe ilości plastiku pomimo deklarowanych wysiłków na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju. Plastik jest problematyczny, ponieważ jest produkowany głównie z polimerów wytwarzanych z niebezpiecznych paliw kopalnych.
„Pozostajemy zaangażowani w budowanie długoterminowej odporności biznesowej i zdobywanie naszej społecznej licencji na działanie poprzez nasze ewoluujące dobrowolne cele środowiskowe” - powiedziała w komunikacie prasowym Bea Perez, wiceprezes wykonawczy ds. zrównoważonego rozwoju i partnerstw strategicznych w Coca-Cola Company. „Wyzwania te są złożone i wymagają od nas bardziej skutecznej i wydajnej alokacji zasobów oraz współpracy z partnerami w celu zapewnienia trwałego pozytywnego wpływu”.
W odpowiedzi grupa ekologiczna Oceana skrytykowała Coca-Colę za „krótkowzroczne, nieodpowiedzialne” zmiany, które „zasługują na powszechne potępienie przez jej klientów, pracowników, inwestorów i rządy zaniepokojone wpływem tworzyw sztucznych na nasze oceany i zdrowie”.
„Nowe i słabe obietnice firmy dotyczące recyklingu nie wpłyną w żaden sposób na ogólne użycie plastiku” - powiedział w oświadczeniu Matt Littlejohn, starszy wiceprezes Oceany ds. inicjatyw strategicznych. „Inwestorzy Coca-Coli i rządy na całym świecie powinni to zauważyć i podjąć kroki w celu pociągnięcia firmy do odpowiedzialności”.
Na początku tego roku Coca-Cola wprowadziła nowe butelki dla wszystkich wersji swoich napojów gazowanych (tj. bez cukru, dietetycznych, oryginalnych itp.), które są wykonane w 100% z plastiku pochodzącego z recyklingu. Firma oszacowała, że nowe butelki pozwolą zredukować 83 milionów funtów (ok. 38 milionów kilogramów) plastiku używanego w jej amerykańskim łańcuchu dostaw, co odpowiada dwóm miliardom butelek.
Coca-Cola została uznana za największego na świecie wytwórcę zanieczyszczeń z tworzyw sztucznych po raz szósty z rzędu w 2023 r. przez organizację ekologiczną Break Free from Plastic. Jej liczba odpadów wyniosła 33 830, z 537 719 plastikowych odpadów skontrolowanych przez organizację non-profit w 40 krajach, przy czym butelki Coca-Coli były najczęściej wyrzucanymi przedmiotami, często w miejscach publicznych, takich jak parki i plaże.
W oświadczeniu organizacja Break Free from Plastic stwierdziła, że „ostatnie posunięcie Coca-Coli to mistrzostwo w greenwashingu, porzuceniu wcześniej ogłoszonych celów ponownego wykorzystania i zdecydowaniu się na zalanie planety jeszcze większą ilością plastiku, którego nie są nawet w stanie skutecznie zbierać i poddawać recyklingowi”.
Dział: Biznes
Autor:
Jordan Valinsky | Tłumaczenie: Paulina Szymańska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/12/04/business/coca-cola-sustainability-goals-change/index.html