2023-11-22 20:53:09 JPM redakcja1 K

Codzienna technologia w rozrywce

Cyfrowa rewolucja rozkwita na naszych oczach. Tempo rozwoju informatyki jest bardzo szybkie, więc nawet programistom trudno przewidzieć następny wynalazek oraz, co już stało się przestarzałe w technologii.

Źródło: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/ludzie-na-koncercie-1190297/

Wirtualne miejsca

Ostatnio w pewnym kinie pojawiła się zapowiedź oglądania koncertu Taylor Swift na ekranie. Ciekawe rozwiązanie dla osób, które mieszkają daleko od lokalizacji lub nie stać ich na wydarzenie. Jednak to za mało. Projektanci tworzą wirtualne sale koncertowe, które mają jak najbardziej oddawać klimat prawdziwych. Pierwszy raz taki koncert odbył się w 1998 r. koreański zespół HOT chciał zaprezentować swój występ za pomocą hologramu, lecz z marnym skutkiem. W 2013 r. wznowiono próbę, tym razem z powodzeniem. Taki sposób zyskał popularność podczas pandemii koronawirusa, aczkolwiek Kaplica Sykstyńska w Watykanie już dużo wcześniej miała możliwość cyfrowego zwiedzania na swojej stronie internetowej.

E-sport i gaming

Źródło: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/czarno-bialy-technologia-gra-granie-6125330/

Wbrew pozorom gry komputerowe nie wyszły jeszcze z mody, można wręcz powiedzieć, że przeżywają drugą młodość. Potwierdzają to statystyki, ponieważ generują 1,38 miliarda dolarów światowych przychodów. W 2022 r. turniej e-sportowy stanowił wprowadzenie do Igrzysk Olimpijskich w Azji, aczkolwiek 4 lata wcześniej już pojawił się na tym samym wydarzeniu, jednakże tylko w formie wystawowej. Wokół tej rozrywki jest mnóstwo kontrowersji, takich jak: przemoc w grach, uzależnienie od ekranu i pogorszenie kondycji. Mimo to aktywność wciąż gromadzi nowych fanów, którzy uczestniczą w tym lub oglądają w serwisie Twitch, czyli obecnie najpopularniejszej platformie do streamowania.

NFT

Inaczej - niezamienne tokeny z unikalnym kodem identyfikacyjnym, który odróżni je od innych. Jednym z najbardziej popularnych przykładów NFT są cryptokitties, czyli cyfrowe kotki różnej rasy i z inną ceną. Potem pupile się rozmnażały, a ich potomstwo miało inne cechy. Ludzie na ich zakup, pielęgnację i karmienie wydali ok. 20 milionów dolarów, natomiast kilka pojedynczych osób zainwestowało ponad 100 tysięcy dolarów. Rynek NFT wcześniej opierał się na sztuce cyfrowej i kolekcjonerskich przedmiotach. Od dłuższego czasu można wyróżnić więcej kategorii, takich jak; fotografia (osoby zajmujące się nią mogą tokenizować swoje prace i oferować prawa autorskie), sport, (kolekcje wizerunku sportowców) karty kolekcjonerskie, wirtualne światy (czyli wszystkiego od awatarów po cyfryzację), sztuka (każdy rodzaj), nazwy domen oraz muzyka przez zakup własności do danych utworów. Często pojawia się pytanie - czy to bezpieczne? Rynki zapewniają, iż jedyna obawa to hakerzy, ale uspokajają, że ten proces jest wręcz niemożliwy.

Świat się zmienia

Na ten moment oglądanie koncertu w takim samym klimacie, jak na miejscu bez wychodzenia z domu jest ogromnym ułatwieniem dla wielu ludzi. Poza tym platformy z filmami, które oferują za miesięczną cenę cieszenie się swoimi ulubionymi produkcjami z dowolnym dostępem to coś, o czym kiedyś społeczeństwo mogło pomarzyć. Wraz z rozwojem technologii będzie tego więcej.

 

Pozostałe źródła:

https://www.investopedia.com/non-fungible-tokens-nft-5115211

https://populous.com/a-digital-revolution-how-technology-is-transforming-live-sports-and-entertainment

Dział: Technologia

Autor:
Anna Brzózka

Źródło:
Tekst autorski

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE