2024-07-02 15:43:39 JPM redakcja1 K

Cyfrowi ludzie: twarze sztucznej inteligencji, z którymi możemy się utożsamiać?

Ten DJ może być wglądem do naszej cyfrowej przyszłości.

Sum Vivas

Przeglądając konto na instagramie DJ-a i jego początkującej modelki Dex, zobaczysz ją pokazującą swoje nowe stylizacje, występującą w programach na całym świecie oraz rozmawiającą do tysiąca swoich obserwujących, o swoich zainteresowaniach.

Jednakże wyraźnie widać, że jest w niej coś innego. W całości jest ona wirtualnym „cyfrowym człowiekiem”, zaprojektowanym przez początkującego wynalazcę z Wielkiej Brytanii.

Na pokazach, Dex jest wyświetlana na ekranie wideo jako projekcja holograficzna, a jej miksy są tworzone przez człowieka. Jest ożywiona za pomocą Unreal Engine – oprogramowania do modelowania 3D powszechnie używanego w grach komputerowych. Generatywna sztuczna inteligencja umożliwia jej zapamiętywanie informacji i umiejętność odpowiadania na pytania, używając przy tym głosu, również wygenerowanego przez sztuczną inteligencję.

„Jest ona prawdopodobnie jedynym cyfrowym człowiekiem na rynku, z którym możesz porozmawiać i wejść w interakcję”, mówi Denise Harris, dyrektor handlowy początkującej firmy Sum Vivas. „Możesz ją zapytać o cokolwiek. Jest niesamowita w kwestii muzyki”.

W zeszłym miesiącu Dex wystąpiła na Cyfrowym tygodniu mody w Nowym Jorku, Paryżu i Mediolanie. Prezentowała stroje takich projektantów jak Prada i Louis Vuitton na cyfrowych wydarzeniach modowych. 

Dla firmy Sum Vivas z siedzibą w Liverpoolu Dex jest „eksponatem” do bardziej praktycznych zastosowań. Obecnie firma ta pracuje nad cyfrowym człowiekiem, który będzie umieć „słuchać” pytań ludzi i odpowiadać na nie jednocześnie. „Shellie” jako avatar może podawać informacje o produktach, na stronach internetowych firm. Podczas gdy „Arif” jako wielojęzyczny konsjerż ma za zadanie kierować pasażerów oraz odpowiadać na ich pytania na ekranach na lotniskach.

Według dyrektora generalnego i założyciela Roba Sims’a cyfrowi ludzie mogą pomóc w zmniejszeniu przepaści pomiędzy sztuczną inteligencją a ludźmi. „Odkryliśmy, że ludzie odkąd zaczęli pracować i rozmawiać z cyfrowym człowiekiem, przestają niedowierzać”, powiedział Sims dla CNN, „to staje się naturalne”.

Nagły rozwój sztucznej inteligencji 

Od momentu wprowadzenia przez ChatGPT firmy OpenAI na rynek w listopadzie 2022, otaczająca go ogromna reklama koncentruje się na potencjale generatywnej sztucznej inteligencji — technologii opartej na ogromnych zbiorach danych, zdolnej do generowania odpowiedzi tekstowych w sposób komunikatywny.

Po rekordowych poziomach inwestycji w generatywną sztuczną inteligencję, które miały miejsce, zgodnie z danymi firmy Pitchbook, w pierwszych dziewięciu miesiącach zeszłego roku zainwestowano w branżę ponad 21 miliardów dolarów. W marcu 2023 roku Google uruchomił Barda (którego niedawno przemianowano na Gemini), a w tym samym czasie Anthropic wypuścił swojego asystenta Sztucznej inteligencji, Claude'a. W miarę jak generatywne chatboty stają się coraz bardziej powszechne, Sum Vivas jest jedną z kilku firm, które starają się uczynić je bardziej ludzkimi.

Firma Uneeq z siedzibą w stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii opracowała ożywionych zdolnych do konwersacji, ”cyfrowych ludzi”, którzy mogą zostać użyci jako wirtualni asystenci na stronach internetowych. W tym miesiącu swój debiut ma Sama 2.0, ożywiony członek załogi lotniczej, który będzie odpowiadał na pytania na stronie i aplikacji Qatar Airways.

Microsoft niedawno ogłosił, że użytkownicy ich oprogramowania Azure będą mogli tworzyć realistyczne awatary zdolne do przekształcania tekstowych poleceń w ożywioną mowę. Jednakże istnieją powszechne obawy dotyczące wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy.

„Kiedy polegamy na automatycznych narzędziach, jakie umiejętności tracimy?”, zapytała Jennifer Ding, starsza badaczka w Instytucie Alana Turinga, narodowego instytutu nauk o danych i sztucznej inteligencji w Wielkiej Brytanii.’’ „W jakiś sposób myślimy o sztucznej inteligencji jako o czymś, co pomaga nam bądź uzasadnia naszą pracę”, mówi Jennifer Ding. „Niestety coraz bardziej narasta obawa przed zastąpieniem”.

Jednakże Harris wskazuje na nowe możliwości w projektowaniu i rozwoju cyfrowych ludzi „W Każdym scenariuszu, który odkrywamy, tworzymy i pracujemy w harmonii z innymi ludźmi, niżeli zabieramy im pracę”, mówi Harris.

„Przede wszystkim, cyfrowi ludzie powinni pracować z innymi ludźmi”, dodał Sims. „Przejdziemy do takiego etapu, w którym cyfrowi ludzie staną się członkami zespołu, wnosząc dodatkowe korzyści dla całego zespołu, jak i dla klientów”.

Dział: Technologia

Autor:
Evan John, CNN | Tłumaczenie: Julia Gajowniczek - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://edition.cnn.com/business/digital-humans-ai-dj-dex-spc/index.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE