Czy sztuczna inteligencja wymyśli hitowe programy telewizyjne przyszłości?
Wielu z nas, w pewnym wieku, pamięta scenę z Alanem Partridge’em, w której występuje on przed szefem telewizji, starając się uzyskać zlecenie na nowy serial. Stając się coraz bardziej zdesperowany, fikcyjny brytyjski prezenter telewizyjny sugeruje takie programy jak Inner City Sumo, Youth Hostelling With Chris Eubanks i wreszcie Monkey Tennis. Wszystkie te propozycje zostały odrzucone. Być może Partridge, grany przez komika i aktora Steve’a Coogana, miałby więcej szczęścia, gdyby pozwolił systemowi komputerowemu sztucznej inteligencji (AI) wybrać pomysły.
Czy sztuczna inteligencja byłaby gorsza w wymyślaniu pomysłów na programy telewizyjne niż Alan Partridge? Fot. Getty Images
Początkowo może to brzmieć jak bardzo fantazyjny pomysł, ale wiele firm zajmujących się produkcją telewizyjną ogłosiło już, że wykorzystują sztuczną inteligencję, aby pomóc im wymyślić nowe programy.
Należą do nich RTL Group, której spółki zależne produkują wszystko, od The X Factor po The Apprentice, Grand Designs i QI. W zeszłym roku poinformowała ona, że „zaczęła wspierać tworzenie treści za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji”.
Tymczasem Banijay, który produkuje Deal or No Deal i Keeping Up with the Kardashians, ma teraz fundusz wspierający treści tworzone przez sztuczną inteligencję. Ogłaszając to w zeszłym roku, powiedział: „Podczas gdy ludzka kreatywność zawsze zwycięży, ważne jest, aby współpracować z narzędziami, które są dostępne, aby przyczynić się do przyszłości przełomowej rozrywki”.
Chociaż żadna z firm nie zaprezentowała jeszcze nowego serialu telewizyjnego, którego pomysł pochodził od systemu sztucznej inteligencji, postanowiłem przetestować jeden z nich. Zalogowałem się więc do chatbota AI i wpisałem to, czego szukałem. Napisałem; „Próbuję wymyślić nowy format telewizyjny. Serial z uczestnikami”.
„Może uczyliby się nowych umiejętności, takich jak taniec, a może próbowaliby konkurować w społecznościach, aby mieć najbardziej zrównoważone środowisko. Czy możesz mi pomóc z kilkoma pomysłami?”
Sztuczna inteligencja potwierdza, że może to być ekscytujące przedsięwzięcie. I natychmiast przedstawia sześć pomysłów. Podoba mi się jej pierwsza sugestia – Skills Mastery Showdown – gdzie uczestnicy byliby łączeni w pary z wykwalifikowanymi mentorami i mieliby ograniczony czas na opanowanie określonej nowej umiejętności, takiej jak taniec, gotowanie lub malowanie.
Sztuczna inteligencja zasugerowała program telewizyjny, w którym ludzie musieli nauczyć się nowej umiejętności, takiej jak malowanie. Fot. BBC
Ale co eksperci z branży telewizyjnej sądzą o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w tworzeniu przyszłych treści? Pytam Dana Whiteheada, który jest starszym konsultantem w K7 Media, firmie badawczej z siedzibą w Manchesterze, która raportuje na temat branży telewizyjnej.
„Pomysł maszyny, do której można wpisać żądanie w normalnym języku konwersacyjnym, a ona wypluje coś zbliżonego do tego, o co prosiłeś, wciąż wydaje się dość magiczny” - mówi. „Zrozumiałe jest więc, że ludzi to pociąga”.
„Czy coś takiego jak [chatbot AI] ChatGPT może generować pomysły na program telewizyjny? Oczywiście, ale pomysłów na programy telewizyjne nigdy nie brakowało. Dużym problemem dla większości firm produkcyjnych jest niepewność - które pomysły są najlepsze, w które warto inwestować?”.
Pan Whitehead twierdzi, że sztuczna inteligencja może dawać ludziom fałszywą pewność siebie, dając im poczucie, że skoro - mając dostęp do miliardów punktów danych - może wpaść na te pomysły, to muszą one być w jakiś sposób lepsze.
Dan Whitehead twierdzi, że pomysły na przyzwoite programy telewizyjne potrzebują ludzkiej iskry. Fot. BBC
Spoglądam wstecz na Skills Mastery Showdown. Może to wcale nie jest takie innowacyjne. Pan Whitehead twierdzi, że sztuczna inteligencja jest lepiej wykorzystywana w znacznie bardziej zniuansowany sposób.
„BBC Springwatch i Winterwatch używają specjalnie zaprojektowanego systemu sztucznej inteligencji, który monitoruje transmisje z kamer na żywo i został przeszkolony do rozpoznawania, rejestrowania i rejestrowania różnych gatunków zwierząt i ptaków, gdy pojawiają się w kadrze” - mówi. „Może następnie powiedzieć zespołowi produkcyjnemu, jak często się pojawiają, dać wgląd w zachowanie i ogólnie zrobić coś, co pochłonęłoby wiele godzin ludzkiego czasu produkcji”.
Eline van Der Velden, założycielka i dyrektor generalny londyńskiej firmy Particle 6 zajmującej się produkcją telewizyjną, jest pozytywniej nastawiona do wykorzystywania sztucznej inteligencji zarówno do pomocy w wymyślaniu pomysłów na nowe programy, jak i do pisania scenariuszy.
Mówi, że ostatnio miała dwie wersje scenariusza gotowe dla klienta, jedną edytowaną przez ludzi, a drugą przez Chat GPT. „Daliśmy im obie wersje, a oni woleli tę którą stworzył ChatGPT” - mówi.
Eline van Der Velden twierdzi, że nie potrwa długo, zanim program telewizyjny opracowany przez sztuczną inteligencję zostanie wyprodukowany. Fot. BBC
Nie mówi klientom, że sztuczna inteligencja mogła być w to zaangażowana. „Nawet nie wspomniałabym ludziom, że jej używamy. Nie ma takiej potrzeby”.
Pani van Der Velden dodaje, że chce, aby jej producenci wiedzieli, jak korzystać ze sztucznej inteligencji, aby pomóc im w wykonywaniu ich pracy. „[W przeciwnym razie] to tak, jakby mieć kogoś, kto nie wie, jak działa Microsoft Word” - mówi. „To wszystko przyspiesza”.
Mówi również, że sztuczna inteligencja nie zastępuje miejsc pracy w telewizji, a przynajmniej nie wszystkich. „To tak, jakby księgowi myśleli, że stracą pracę wraz z pojawieniem się Excela”.
„Nadal potrzebujesz dyrektora kreatywnego, ale jest to narzędzie, z którego powinni korzystać twórcy programów. Pozwoli nam to osiągnąć kolejny poziom naszego pełnego potencjału”.
Nadal chcę sprawdzić, czy sztuczna inteligencja pomoże mi stworzyć hitowy program telewizyjny? A co z serialem dramatycznym?
Pan Whitehead przypomniał mi, że sztuczna inteligencja nie jest człowiekiem i nigdy nie zareaguje emocjonalnie na żadne moje prośby czy podpowiedzi.
Niezrażony poprosiłem mojego chatbota AI o pomysły na nowy program telewizyjny o skandalu na poczcie. W odpowiedzi otrzymałem sześcioodcinkowy serial o nazwie „Broken Trust”, który będzie łączył w sobie elementy dramatu i dokumentu, aby „zaangażować widzów emocjonalnie, zapewniając jednocześnie faktyczny wgląd w szersze kwestie, o które toczy się gra”.
Pan Whitehead nie jest pod wrażeniem, opisując to jako „tak ogólny opis programu na ten temat, jak tylko mogę sobie wyobrazić”.
Dodaje, że hitowy program ITV na ten temat - Mr Bates vs The Post Office - nie mógł zostać wymyślony przez sztuczną inteligencję.
„To wymagało od ludzi dostrzeżenia ludzkiej historii, zaufania, że jest nią zainteresowanie” - mówi Whitehead. „Żaden algorytm nigdy nie przewidziałby, że będzie to jeden z największych programów na Boże Narodzenie 2023 roku, a jednak jesteśmy tutaj”.
„W rzeczywistości większość dużych hitów - skryptowych i nieskryptowanych - powstała, ponieważ ktoś postawił na pomysł z lewej strony lub mało prawdopodobną kombinację pomysłów, co do których nikt nie był pewien, czy zadziałają. Nie sądzę, by sztuczna inteligencja kiedykolwiek powtórzyła tę istotną przypadkową iskrę”.
Pani van Der Velden uważa jednak, że wkrótce tak się stanie. „Sztuczna inteligencja pomaga nam w tworzeniu scenariuszy, tematów do programów dla dzieci... Jedyną rzeczą, której jeszcze nie zrobiła, jest wymyślenie świetnego formatu telewizyjnego - czegoś takiego jak Traitors, ale tak się stanie. Wystarczy dać jej sześć miesięcy”.
Dział: Technologia
Autor:
Stephanie Power | Tłumaczenie: Aleksandra Cyparska